• Anonym (Älgskräck/fobi)

    Skydda från älg utan skjutvapen?

    Om man blir angripen av en älg (herr-älg, tjur om det spelar roll) hur försvarar man sig då om man inte har skjutvapen? Hur gjorde de före gevär och pistoler? Pilbåge? nån form av svärd eller spjut? 

    Om man skulle råka vara utan vapen helt typ trängd inomhus...sparka på nosen eller vad är bäst?

    Ursäkta att det kanske låter dumt men vill gärna veta.

  • Svar på tråden Skydda från älg utan skjutvapen?
  • Anonym (Älgskräck/fobi)
    Anonym (Karatekille) skrev 2022-10-18 03:12:54 följande:

    Kolla på några filmer med Bruce Lee så kan du lära dig mycket. Välriktade karatesparkar stoppar vilken älg som helst. Öva några gånger hemma framför spegeln så sparkarna sitter ordentligt. Vill du öka chanserna ännu mer rekommenderar jag att du alltid bär med dig karatepinnar. Extremt respektingivande och lätta att göra själv i slöjden. Min slöjdlärare säger att man bara får använda karatepinnarna i yttersta nödfall för dom är så farliga.


    :) Ok du driver.
    Anonym (Junet) skrev 2022-10-18 06:49:53 följande:

    Om älgen bara har ett huvud och är död har du inget att oroa dig för. Då är ett besök hos psykologen en större hjälp. 


    Vi får se helt enkelt. Hoppas du har rätt givetvis.
  • Friger

    Råkade överraska ett vildsvin en gång ute i skogen. Som tur va så sprang den åt andra hållet.

    Det var en fallen gran, jag äger skogen så skulle kolla på grannen då den var min. Svinet låg och tryckte bland grenarna och sköt ut som ett spjut när jag var precis framme.

    Vette fan va man hade kunnat gjort om den sprungit mot mig. Hoppat åt sidan? Jag hann ärligt talat inte med att reagera så mycket på vad som hände innan situationen var över. För att vara så fet så är de jävligt snabba.

    Lärdomen blev att numera ropar och skriker jag varje gång jag närmar mig sådana träd, grottor eller andra håligheter som finns på min mark. Överraskat några rådjur några gånger. Men de är ju knappast något hot.

  • Anonym (Karatekille)
    Anonym (Älgskräck/fobi) skrev 2022-10-18 12:17:50 följande:
    :) Ok du driver.
    Anonym (Junet) skrev 2022-10-18 06:49:53 följande:

    Om älgen bara har ett huvud och är död har du inget att oroa dig för. Då är ett besök hos psykologen en större hjälp. 


    Vi får se helt enkelt. 
    Jag skojade lite med dig, men kom sedan på att du nog är rädd på riktigt och att mitt inlägg då var dumt och respektlöst. Förlåt, jag menade inget illa.
    Sedan har du väl fått en del vettiga, seriösa svar också, som du får ta till dig av.

    Nu är jag ingen expert, men däremot har jag vistats en del ute i norrländska vildmarken, där det finns gott om älg, björn och en del andra respektingivande djur - och aldrig har jag råkat ut för att bli attackerad av något djur. Men, visst, älgar är stora, kan ha ett jäkla humör och kan då gå till angrepp.

    Själv skulle jag nog, som någon skrev, försöka ta skydd av sådant som finns där man är, ex. träd, buskage, kanske ett stenblock - i brist på hus, fordon e.d. Jag skulle nog också försöka tala till älgen och visa att jag är lugn (nåja) och vänligt sinnad. Förhoppningsvis lugnar älgen såsmåningom ner sig tillräckligt för att man skall våga sig på att försöka dra sig undan - men hela tiden med koll på älgen, så att den inte plötsligt springer ner en bakifrån.

    Är det riktigt illa och man måste trycka alltför länge på ett ställe får man hoppas att mobilen funkar där man är, så att man kan ringa antingen någon bekant som kanske kan undsätta en med bil eller annat fordon alt. någon jägare som får ta med sig bössan - eller polisen. 
  • Anonym (Karatekille)
    Friger skrev 2022-10-18 12:58:24 följande:

    Råkade överraska ett vildsvin en gång ute i skogen. Som tur va så sprang den åt andra hållet.

    Det var en fallen gran, jag äger skogen så skulle kolla på grannen då den var min. Svinet låg och tryckte bland grenarna och sköt ut som ett spjut när jag var precis framme.

    Vette fan va man hade kunnat gjort om den sprungit mot mig. Hoppat åt sidan? Jag hann ärligt talat inte med att reagera så mycket på vad som hände innan situationen var över. För att vara så fet så är de jävligt snabba.

    Lärdomen blev att numera ropar och skriker jag varje gång jag närmar mig sådana träd, grottor eller andra håligheter som finns på min mark. Överraskat några rådjur några gånger. Men de är ju knappast något hot.


    Läskigt med vildsvin. Det är smarta/sluga och jäkligt tuffa djur, som man inte vill fajtas med. De lurpassar ibland på jakthundar och det är ju känt att kör man på ett vildsvin, skall man - om nu bilen inte är kvaddad - inte stanna direkt utan fortsätta ca. 100 m innan man går ur bilen. Vildsvin kan nämligen klara rätt ordentliga påkörningar p.g.a. sin robusta kroppsbyggnad, spela död och sedan ge sig på bilföraren när denne/-a kommer fram till djuret. 


    Du hade nog tur där, Friger, att vildsvinet inte klippte dig. Är nog en smart taktik att försöka förvarna ev. vildsvin eller annat oknytt genom att väsnas lite; det funkar ypperligt för att hålla björnar i från sig också.

  • Anonym (gillar djur)

    Mötte en älg (med horn) under en skogspromenad, gick i egna tankar och med musik i öronen.
    Herre gud utbrast jag och den förvånade älgen sprang sin väg.
    Tror det är älgkor som vill (helt naturligt) försvara sina kalvar som är de farligaste älgarna.

  • cosinus

    Normalt sett så vänder ju älgen på klacken med ett stort jävla brak och det enda som händer är att man står kvar med en puls närmare max än man önskat.

    Blir älgen inte rädd så är det klart obehagligare. Vi har haft såna på kvarteret på hösten 2 år i rad som inte är rädda alls. Till slut har det kommit jägare som eskorterat in dem i skogen men de har ändå kommit tillbaka efter en stund. De kommer när första snön lägger sig och det är enklare att äta upp folks äppleträd än leta mat själv.

    Barnen har stött på dem på vägen hem från skolan, man har varit på väg att köra på dem med bil, vissa har varit på väg att spring in i dem på vägen till uteförrådet o s v. De har dock aldrig anfallit (varför de ff lever) men de backar inte i första taget. Dotterns kompis (myndig) brukar ta en genväg hem från skolan och där har hon utmanat älgarna några ggr. Hon var helt enkelt inte beredd att ta en omväg på typ 1.5 km så hon brukar gena genom skogen och har alltså provat gå rakt mot och till slut har de flyttat sig från stigen men då har hon varit nära. Jag skulle inte göra den manövern. Tror inte det är en god ide.

  • Anonym (Vilda)

    Älgarna attackerar normalt sett inte..så du behöver inte vara rädd för dem..ja de är jättestora men som regel snälla.
    Det enda du behöver hålla koll på är att inte hamna mellan en älgko och hennes unge. Eftersom det är en av de få gångerna en älg skulle ens försöka anfalla..om den tror att dess unge är i fara ...men eftersom ungen håller sig nära mamman är oddsen även här små att det ska inträffa .
    Går du i skog och mark så för oväsen så att älgen hör att du är på gång…då går den 9 av 10 gånger åt andra hållet..

  • Anonym (A)
    Dr Nail skrev 2022-10-17 21:45:40 följande:
    Etablera dominans. Backa aldrig, prata högt och med ögonkontakt. Visa att du är redo att ta deras honor och deras guld.
  • Dr Nail
    Anonym (Älgskräck/fobi) skrev 2022-10-18 00:39:14 följande:
    Har inga bollar, är vaginautrustad :(
    Dr Nail skrev 2022-10-17 21:45:40 följande:

    Etablera dominans. Backa aldrig, prata högt och med ögonkontakt. Visa att du är redo att ta deras honor och deras guld.


    Våra tuff och orädd alltså. Tack. Då backar älgen?
    Minst sagt :(
    Nej, det var bara ett skämt och en avsiktligt dålig rekommendation som legit kan få dig dödad. Gör inte som jag sade innan. Utmana inte en älg, backa långsamt och visa att du inte är ett hot.
  • Anonym (släkting)

    En gammal släkting till mig var ute i skogen för längesen och råkade komma emellan en ko och en kalv. Kon blev totalt galen. Han fick klättra upp i ett träd. Det funkade. Till slut gick den därifrån med kalven.

  • Anonym (Junet)
    Anonym (släkting) skrev 2022-10-18 19:51:54 följande:

    En gammal släkting till mig var ute i skogen för längesen och råkade komma emellan en ko och en kalv. Kon blev totalt galen. Han fick klättra upp i ett träd. Det funkade. Till slut gick den därifrån med kalven.


    Jisses! Vilken tur att din släkting var så spänstig! 
  • Anonym (släkting)
    Anonym (Junet) skrev 2022-10-18 20:12:55 följande:
    Jisses! Vilken tur att din släkting var så spänstig! 
    Haha jaa, han är en liten mager gubbe som man aldrig kunde tro skulle kunna komma upp i ett träd. Men kanske får man krafter när man behöver...
  • Anonym (Älgskräck/fobi)
    Gaskarl skrev 2022-10-19 12:51:22 följande:

    Jag är mest nyfiken på hur du kommit på tanken att ställa frågan.


    Vi kan säga att jag har närvaro av en älg ofta och jag tänker mycket på älg.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Som sagt, älgar anfaller sällan, men även vårt område får ibland besök av dem under hösten då de gillar äpplen. Våra fruktträd kommer de dock inte åt eftersom vi har staket runt tomten.

    Har bara sett älg utanför vår tomt nån enstaka gång. Några gånger har jag sett dem längre bort, på avstånd, men de går aldrig nära människor.

    I skogen är det sällan man överraskar dem. Går man och pratar eller låter, brukar de försvinna med ett brak innan man ser dem.

    Men en gång sprang en förvirrad ungtjur omkring i området där mig släkt har sommarstuga. Vid ett tillfälle kom jag cyklande på en mindre väg. Tjuren sprang över vägen bara några meter framför cykeln. Den stannade på andra sidan vägen och vände sig liksom argt mot mig. Jag måste erkänna att jag blev skitskraj. Har aldrig cyklat så fort . Denna älg var inte fullvuxen men nästan. Dvs tillräckligt stor för att definitivt utgöra ett hot. Den anföll aldrig någon vad jag vet, men gjorde ibland utfall mot människor, som nervösa älgar kan göra. Många i området tyckte att det var obehagligt. Tillslut kom jägare och sköt älgen.

    Vildsvin ser man inte lika ofta, men en fullvuxen sugga eller galt är inte att leka med heller.

  • Anonym (A)
    Gaskarl skrev 2022-10-19 12:51:22 följande:
    Jag är mest nyfiken på hur du kommit på tanken att ställa frågan.
    Verkligen
Svar på tråden Skydda från älg utan skjutvapen?