• Anonym (Hanna)

    Blir inte bokad för jobb längre

    Varit timvikarie på ett äldreboende i 1,5 år nu och har tyckt att det funkat bra. Fått hyffsat mycket jobb fram tills för några veckor sedan.

    Var en dag då jag tog bort kvällens tillgänglighet eftersom det började bli sent och jag inte skulle hinna dit i tid om jag skulle få en sen bokning, jag brukar göra så. En halvtimme efter att jag tog bort min tillgänglighet så blev jag bokad just den kvällen ändå! SMSade direkt till poolen och bad dem att inte boka när jag inte är tillgänglig, i vänlig ton. De svarade att jag måste ha glömt att trycka på "spara" när jag tog bort tillgängligheten (vilket jag tvivlar på då jag alltid dubbelkollar). Jag svarade inte på det då jag trodde saken var ur världen.

    Men efter det så har jag inte fått en enda bokning. På flera veckor. Det har inte hänt innan så har fått en växande dålig magkänsla pga detta då det känns som om jag inte kommer få fler jobb där. Mitt kontrakt skulle även förlängas i januari och jag sitter nu och undrar om det kanske inte blir tal om förlängning då jag inte jobbar för tillfället.

    Är det allt som krävs för att man inte längre ska få jobba kvar? Är det kört för mig att få fler bokningar där tror ni? Har inget annat jobb så hade verkligen behövt detta jobbet just nu. Vad är bäst att göra just nu?

  • Svar på tråden Blir inte bokad för jobb längre
  • EpicF
    felix le chat skrev 2022-12-08 11:27:08 följande:

    Hanna, vart i sverige jobbar du ?

    Kan inte vara i Stockholm i alla fall.


    Och varför kan det inge vara Stockholm? 
  • Anonym (Reality check)
    EpicF skrev 2022-12-08 11:00:31 följande:
    Hon stod tillgänglig först. Kan mycket väl vara så att systemet har hängt lite och stt från poolens sida så stod ts fortfarande tillgänglig. 
    Oavsett så var det inte ts som hade avbokat efter att själv ha satt sig som tillgänglig, vilket var poängen.
  • EpicF
    Anonym (Reality check) skrev 2022-12-08 12:58:21 följande:
    Oavsett så var det inte ts som hade avbokat efter att själv ha satt sig som tillgänglig, vilket var poängen.
    Nej, men fortfarande hkn som tacka nej till ett givet pass. Det kan göra att poolen inte längre vill boka in ts längre med rädsla för att det händer igen. Vilket inte är ovanligt av en pool att tänka och agera efter. 
  • Anonym (Reality check)
    EpicF skrev 2022-12-08 13:04:41 följande:
    Nej, men fortfarande hkn som tacka nej till ett givet pass. Det kan göra att poolen inte längre vill boka in ts längre med rädsla för att det händer igen. Vilket inte är ovanligt av en pool att tänka och agera efter. 
    Nej så är det så klart. De kanske inte fattade att det inte var ts fel utan trodde att hen ljög.
  • Citronella
    Anonym (Reality check) skrev 2022-12-07 23:09:11 följande:
    Som sagt, ts hade inte avbokat för hen skulle aldrig ha blivit bokad från första början. Det är inte konstigt att säga nej när man fyllt i systemet att man inte är tillgänglig. Du tycks ha missat detta: ts hade INTE skrivit upp sig.
    Enligt ts så tog hon bort sig själv ur bokningssystemet i sista minuten något som inte ser bra ut. 
  • Anonym (Reality check)
    Citronella skrev 2022-12-08 13:32:22 följande:
    Enligt ts så tog hon bort sig själv ur bokningssystemet i sista minuten något som inte ser bra ut. 
    Nej, ts hade inte tagit bort sig själv i "sista minuten", hen kunde inte veta när poolen skulle börja leta personal inför kvällen. Om ts verkligen hade blivit korrekt avbokad i systemet så hade poolen inte sett när hen gjort det heller.
  • EpicF
    Citronella skrev 2022-12-08 13:32:22 följande:
    Enligt ts så tog hon bort sig själv ur bokningssystemet i sista minuten något som inte ser bra ut. 
    Är man inte längre tillgänglig så ska man ta bort sig. Det är faktiskt en sak som ser bra ut. 

    Här var det bemanningen som inte sätt att ts tagit bort sin tillgänglighet och bokade henne ändå. Ts sa till att hon inte kunde och inte stod tillgänglig, och blev avbokad. 

    Av någon anledning vill inte bemanningen längre boka in henne. Kanske för att de är rädda att samma sak ska hända igen. Kanske för att de inte litar på ts. Kanske för att ts fött klagomål. Vi kan vara spekulera i varför. 
  • elmadumle
    Citronella skrev 2022-12-07 21:58:59 följande:
    Att avboka så nära inpå är ett märkligt beteende jag förstår att de reagerade på det. Oftast vill företaget att man ska kunna om man skrivit upp sig, de satt i skiten, ts tackade nej sådant får konsekvenser även om hon inte gjort något formellt fel.  
    Att boka någon som inte är tillgänglig är bara kokat av personen som gjorde bokningen, då får man skylla sig själv och att straffa ts för något hon inte är skyldig till gör att de kommer få dåligt rykte. 
  • Anonym (Timme)

    Om jag hade varit du hade jag pratat med främst Chefen men även frågat bemanningen eller planeraren för något måste ha hänt annars är det inte snällt att bara ta bort en från ingen stans. det hände själv mig som timvikarie att jag slutade bokas och jag tog tag i det och pratade med chefen där jag fick reda på problemet. Annars kan du söka andra ställen men risken är att du får dåliga referenser

  • Citronella
    Anonym (Reality check) skrev 2022-12-08 13:36:51 följande:
    Nej, ts hade inte tagit bort sig själv i "sista minuten", hen kunde inte veta när poolen skulle börja leta personal inför kvällen. Om ts verkligen hade blivit korrekt avbokad i systemet så hade poolen inte sett när hen gjort det heller.
    Enligt trådstarten tar hon alltid bort sig när hon inte längre hinner till jobbet när passet börjar vilket är i sista minuten hon bör avboka dagen innan i alla fall. 
Svar på tråden Blir inte bokad för jobb längre