• Familjelivarn

    Styvbarn med ADHD dränerar mig på energi och skapar bråk med min partner

    Hej, jag är en man som skulle vilja ha tips, åsikter och råd om följande:
    Jag är sambo med en underbar kvinna, har med mig ett barn och min partner har två barn i vår gemensamma familj. Inget av barnen är alltså gemensamma. Ett av min partners barn är i tioårsåldern och är diagnosticerat med ADHD. Barnet agerar såsom jag har förstått att många barn med ADHD gör, det vill säga sitter inte still och uppför sig inte vid matbordet, säger konstant emot sin mamma och mig, är väldigt utåtagerande på ett skrikigt sätt och bryr sig inte ett skvatt om hur det påverkar sin omgivning. 
    Detta beteende är väldigt påfrestande i längden och gör att jag dräneras på energi, blir arg samt väldigt ofta får ont i magen vid måltider. 

    Vad än värre är är att barnets mamma och jag hamnar i bråk om barnets beteende. Vi har olika åsikter om hur barnet ska bemötas och vi kan inte komma framåt i diskussionerna kring hur vi ska behandla barnet och bemöta dess beteende. Det har gått så långt att min partner nu säger att hon behöver "försvara" sitt barn mot mig. Jag har naturligtvis aldrig varit fysisk mot barnet utan det rör sig om att barnet ska försvaras mot min höjda röst och mitt "affektiva bemötande".

    Mitt barn, som är i gymnasieåldern, känner samma som jag och blir också påverkat negativt av hur det är.

    Detta tär väldigt på mitt och min partners förhållande samt mitt förhållande till mitt barn. 

  • Svar på tråden Styvbarn med ADHD dränerar mig på energi och skapar bråk med min partner
  • fjanten

    Skulle också säga att särboliv hade fungerat bättre för er. Just lågaffektivt bemötande är ju ofta nyckeln just när det gäller barn med diverse npf-diagnoser, så går du upp i affekt blir ju livet jobbigare för er alla. Samtidigt som jag förstår att du går upp i affekt, för hans beteende är säkerligen pissjobbigt. Med andra ord: bo inte ihop!

  • Alessia

    Det är inte självskrivet att barn - eller för den delen vuxna - som fått diagnosen ADHD måste bete sig oförskämt och ouppfostrat. Då har det saknats ramar och struktur i deras liv och de beter sig följaktligen gränslöst just för att de kan. Din sambo har alltså inte förmått eller förstått att ett barn med ADHD behöver lika mycket,  eller egentligen mycket mer, träning i att fungera i sociala situationer som vilket annat "normalt" barn som helst. 
    Men ditt eget barn far illa av detta, så dela på er innan allt går överstyr. Ditt barn ska inte behöva lida för dina livsval. 

  • Kewi

    Jag har ADHD och betedde mig aldrig sådär. Mycket beror på omgivningen, hur ni är mot barnet osv då ADHD symptomen kan bli värre beroende på hur människor i ens omgivning är. 

  • Räkan77

    Råder er också att bli särbo. Mina söner med adhd kan vara skitjobbiga och om de inte var mina älskade söner hade jag nog helt ärligt inte orkat bo med dem. 

  • mammatill6
    Alessia skrev 2022-12-25 21:46:22 följande:

    Det är inte självskrivet att barn - eller för den delen vuxna - som fått diagnosen ADHD måste bete sig oförskämt och ouppfostrat. Då har det saknats ramar och struktur i deras liv och de beter sig följaktligen gränslöst just för att de kan. Din sambo har alltså inte förmått eller förstått att ett barn med ADHD behöver lika mycket,  eller egentligen mycket mer, träning i att fungera i sociala situationer som vilket annat "normalt" barn som helst. 
    Men ditt eget barn far illa av detta, så dela på er innan allt går överstyr. Ditt barn ska inte behöva lida för dina livsval. 


    Oj vad du är ute o cyklar. Alla barn med adhd beter sig inte så men det innebär inte att man misslyckats för att de gör så.  Det är sådana som du som lägger skuldbördan. På oss föräldrar så vi mår ännu sämre. 
  • AndreaBD
    Alessia skrev 2022-12-25 21:46:22 följande:

    Det är inte självskrivet att barn - eller för den delen vuxna - som fått diagnosen ADHD måste bete sig oförskämt och ouppfostrat. Då har det saknats ramar och struktur i deras liv och de beter sig följaktligen gränslöst just för att de kan. Din sambo har alltså inte förmått eller förstått att ett barn med ADHD behöver lika mycket,  eller egentligen mycket mer, träning i att fungera i sociala situationer som vilket annat "normalt" barn som helst. 
    Men ditt eget barn far illa av detta, så dela på er innan allt går överstyr. Ditt barn ska inte behöva lida för dina livsval. 


    Det går inte att säga så där allmänt. En del av de som har ADHD har även trotssyndrom och de beter sig illa oavsett vad man gör. Självklart bör mamman försöka optimera struktur hemma och ta hjälp av de som är insatta i ämnet.

    TS: Har mamman kontakt med BUP? Kan ni tillsammans prata med psykolog eller någon där på BUP och låta de ge er ett koncept hur ni ska göra? Då kanske ni slipper bråka om det. 
Svar på tråden Styvbarn med ADHD dränerar mig på energi och skapar bråk med min partner