• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-17 00:19:41 följande:
    Kanske lättare o visa verkliga siffror.

    I Sverige bor omkring 230 000 barn antingen med sin mamma eller pappa. Av de barn i Sverige som inte bor med båda sina biologiska föräldrar är det vanligast att bo hos sin mamma, visar ny statistik från SCB som publicerades den 7 november 2018. Den visar att 47 procent av barnen bor hos mamma hela tiden, medan 28 procent bor växelvis
    47% är inte en majoritet.. Det krävs att det är 51% för att det skall räknas som majoritet.
    SCB har faktiskt något på sin site som heter "Lilla statistikskolan".
    Javisst 47% är en ganska så hög siffra, men inte en majoritet.

    Även om du slänger dig med siffror från SCB så säger det inget om en enskild INDIVID i sig, som är bara gravid och hur hon kommer att bli när hon är väl mamma. 

    Det är ju inget du kan veta, och du saknar ju också intresset att ta reda på om fallet är så, då du väljer att döma ut henne på förhand, en individ som du inte känner alls.

    P.S
    Skall man slänga sig med siffror på det sättet du gör så är det klädsamt att du länkar till källan också.
    Då det finns mycket olika typer av statisk på SCB som handlar om barn/familj.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    Anonym (DetRätta) skrev 2023-01-17 14:30:24 följande:
    Vi gifte oss och har fem barn till. Vi lärde oss att älska varandra och vårt liv. Vi var båda 19 när hon blev gravid.
    Härligt
  • Anonym (Noway)
    molly50 skrev 2023-01-17 08:42:54 följande:
    Jag håller med M om att du verkar tro att alla mammor beter sig på samma sätt som ditt ex.
    Men faktum är ju att du inte har en aning om hur mamman till TS kommande barn kommer att bete sig.
    Om jag har fattat det rätt så ville du träffa ditt barn.
    TS verkar inte vilja ha med sitt barn att göra överhuvudtaget.
    Och han verkar inte vilja läsa och ta till sig av de inlägg där män skrivit att de har tagit sitt ansvar eller de som skrivit att de ångrat att de inte har gjort det.
    Så du hjälper ju knappast TS om att komma till insikt om att han måste ta sitt ansvar,med dina inlägg.
    Tvärtom så uppmuntrar du ju honom att strunta totalt i barnet.
    Det är inte för barnets bästa. Det är att bara tänka på sig själv.
    Jag läser alla kommentarer men förutsättningarna här är ju verkligen inte de bästa i mitt fall. Jag och tjejen känner ju inte ens varandra och så ska vi komma överens om ett barn. Känns lätt som dömt att misslycka. inte så här man viile bli farsa liksom. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 07:07:58 följande:
    Jag läser alla kommentarer men förutsättningarna här är ju verkligen inte de bästa i mitt fall. Jag och tjejen känner ju inte ens varandra och så ska vi komma överens om ett barn. Känns lätt som dömt att misslycka. inte så här man viile bli farsa liksom. 
    Ja det är inte lätt i ert fall.
    Vad än som händer så är barnet faktiskt oskyldigt.
    Kanske dags att lära känna varandra, barnet har liksom rättigheter och har rätten att få veta vem pappan är. 
    Jag säger INTE att ni skall "bli ihop", men det jhag säger är att ni kanske  kan bli såpass bra vänner att ni kan komma överens om en strategi, så att barnet får lära känna och växa upp med sin farsa, även om det blir VV och/eller VH när barnet blir runt 1-2 år och du i början träffar barnet ganska så ofta innan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 07:07:58 följande:
    Jag läser alla kommentarer men förutsättningarna här är ju verkligen inte de bästa i mitt fall. Jag och tjejen känner ju inte ens varandra och så ska vi komma överens om ett barn. Känns lätt som dömt att misslycka. inte så här man viile bli farsa liksom. 

    Men nu blev det så och inget blir bättre av att du sitter och säger håhåjaja. 


    Utgå inte från hur du önskar att det vore utan från hur det faktiskt är. 


    Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. Skrev Reinhold Niebuhr. 


    och Astrid Lindgren skrev att vissa saker måste man våga göra, annars är man inte en människa utan bara en liten lort. 

    Jag tror att båda sätter fingret på vad du behöver jobba med nu - rädsla och mod. Givetvis är du rädd. Vem skulle inte vara det i ditt läge? Nu måste du hitta mod. Var hittar du det? Vid vilka andra tillfällen har du vågat göra skrämmande saker? Hur gjorde du då? 


    Visst är det konstigt att man kan vara rädd för en liten bebis? Men så är det. Och tusentals människor har varit det före dig. 


    Det är ofta lättare att göra läskiga saker om man inte är ensam. Du vet, man hoppar första gången från femmans hopptorn med en kompis. Jag tror att du behöver någon med dig nu, utöver oss här på sajten. Dina föräldrar? En god vän? En kurator eller psykolog? 

  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 07:07:58 följande:
    Jag läser alla kommentarer men förutsättningarna här är ju verkligen inte de bästa i mitt fall. Jag och tjejen känner ju inte ens varandra och så ska vi komma överens om ett barn. Känns lätt som dömt att misslycka. inte så här man viile bli farsa liksom. 
    Nej,men det skulle du kanske ha tänkt på innan du hade sex med henne.
    Nu handlar det inte längre om bara dig själv eller tjejen.
    Utan nu kommer att finnas ett barn. Ett barn som du borde ta ditt ansvar för då du är pappan.
    Du kan inte längre bara tänka på dig själv.
  • Anonym (Noway)

    Ja men det är ju lätt att säga att det skulle jag tänkt på när vi hade sex. Eller att tjejen skulle kunnat upptäcka att hon var gravid tidigare. Då hade vi inte varit i den här sitsen nu. Så inlägg om att ?varför hade du inte kondom? hjälper ju inte här. Jag o tjejen känner inte alls varandra. Vet inte ens vad hon har för förväntningar på mig här. Eller hur hon är som person. Tror inte det här var vad hon ville heller men valde behålla för att det upptäcktes så sent. Så jag har ju inte blivit lurad heller. Men hon kanske bara tycker det är bra om jag inte bryr mig alls. Så får hon bestämma allt. Och då blir det väl så att hon får ensam vårdnad och hon kan skita helt i vem som är barnens pappa. Kanske blir det enklast så? För båda parter. Känns bara sjukt konstigt att jag ska börja umgås med ett barn som har en mamma som jag inte känner. Vad har jag att säga till om där ens? Dömt att misslyckas?

  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 10:20:07 följande:

    Ja men det är ju lätt att säga att det skulle jag tänkt på när vi hade sex. Eller att tjejen skulle kunnat upptäcka att hon var gravid tidigare. Då hade vi inte varit i den här sitsen nu. Så inlägg om att ?varför hade du inte kondom? hjälper ju inte här. Jag o tjejen känner inte alls varandra. Vet inte ens vad hon har för förväntningar på mig här. Eller hur hon är som person. Tror inte det här var vad hon ville heller men valde behålla för att det upptäcktes så sent. Så jag har ju inte blivit lurad heller. Men hon kanske bara tycker det är bra om jag inte bryr mig alls. Så får hon bestämma allt. Och då blir det väl så att hon får ensam vårdnad och hon kan skita helt i vem som är barnens pappa. Kanske blir det enklast så? För båda parter. Känns bara sjukt konstigt att jag ska börja umgås med ett barn som har en mamma som jag inte känner. Vad har jag att säga till om där ens? Dömt att misslyckas?


    För att veta hur hon ser på det så får du väl prata med henne. Fråga hur hon ser på framtiden och om hennes barn ska ha rätt till sin pappa. Vad hon har för förväntningar. Om hon vill att ni ska försöka komma överens. Om hon vill att du ska ställa upp för erat barn eller försvinna och fortsätta med ditt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 10:20:07 följande:

    Ja men det är ju lätt att säga att det skulle jag tänkt på när vi hade sex. Eller att tjejen skulle kunnat upptäcka att hon var gravid tidigare. Då hade vi inte varit i den här sitsen nu. Så inlägg om att ?varför hade du inte kondom? hjälper ju inte här. Jag o tjejen känner inte alls varandra. Vet inte ens vad hon har för förväntningar på mig här. Eller hur hon är som person. Tror inte det här var vad hon ville heller men valde behålla för att det upptäcktes så sent. Så jag har ju inte blivit lurad heller. Men hon kanske bara tycker det är bra om jag inte bryr mig alls. Så får hon bestämma allt. Och då blir det väl så att hon får ensam vårdnad och hon kan skita helt i vem som är barnens pappa. Kanske blir det enklast så? För båda parter. Känns bara sjukt konstigt att jag ska börja umgås med ett barn som har en mamma som jag inte känner. Vad har jag att säga till om där ens? Dömt att misslyckas?


    Du säger att du läser (du hävdade så i ett tidigare inlägg), men när du väl skriver i tråden så visar du inte ett skit på att du har läst andras svar. Du reflektera  inte alls över det i dina inlägg att du har läst andras svar.

    Utan du fortsätter att mala på i samma hjulspår som när du stratade din tråd. Vi är några som lagt förslag på att du skall lära känna kvinnan till ditt barn.

    Du fortsätter olika spekulationer om kvinnan som går ut på samma sak, d.v.s "till din fördel" om att du skall slippa att ta ansvar för barnet, du var med och skapade hon tar fullt eget ansvar.

    Dina ord om att du läser andras texter blir helt motsagda av dina handlingar (inläggen du skriver)
    Om du läser andras texter så visa när du lägger in dina kommentarer i tråden.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 10:20:07 följande:

    Ja men det är ju lätt att säga att det skulle jag tänkt på när vi hade sex. Eller att tjejen skulle kunnat upptäcka att hon var gravid tidigare. Då hade vi inte varit i den här sitsen nu. Så inlägg om att ?varför hade du inte kondom? hjälper ju inte här. Jag o tjejen känner inte alls varandra. Vet inte ens vad hon har för förväntningar på mig här. Eller hur hon är som person. Tror inte det här var vad hon ville heller men valde behålla för att det upptäcktes så sent. Så jag har ju inte blivit lurad heller. Men hon kanske bara tycker det är bra om jag inte bryr mig alls. Så får hon bestämma allt. Och då blir det väl så att hon får ensam vårdnad och hon kan skita helt i vem som är barnens pappa. Kanske blir det enklast så? För båda parter. Känns bara sjukt konstigt att jag ska börja umgås med ett barn som har en mamma som jag inte känner. Vad har jag att säga till om där ens? Dömt att misslyckas?


    "Vet inte ens vad hon har för förväntningar på mig" Lösning: Prata med henne!

    "Vet inte hur hon är som person" Lösning: Prata med henne, lär känna henne. Ni har något som förbinder er de närmaste 18 åren.

    "Hon kan helt enkelt skita i vem som är barnets pappa" Svar: Det beror helt på vilken inställning du har till det hela. Oavsett om du har vårdnad eller inte så har barnet rätt till båda sina förändrar. Dvs du har rätt att ha umgänge med barnet.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?