• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-22 17:41:23 följande:
    Det är väl även den grejen att det känns som att alla kommer att titta snett på en och tycka att man är en jävla skitstövel för att man inte går all in i pappa rollen och bara äääälskar sitt oönskade barn och att vara pappa. Men jag måste ju ta mitt ansvar som alla moralpredikar här! Sen om det inte ens finns nån hjälp att få där som kille heller. Att vilja försöka jag vet fan inte. Men först så ska man väl vilja träffa sitt barn men oms ens då rå? Har ingen koll på vad som hänt så långt upp i landet som i Luleå och vad det har med ofrivilliga pappor att göra.
    Första du måste göra är att gå ihop med mamman, du kommer inte få gå iväg med ett litet barn på egna upptåg.

    Luleå var på nyheterna samt upp som en fråga till statsministern, där han svara att vi kan hjälpa till med frågan, frågan handlar om just umgänge.

    Moralen handlar om hur vuxen du är, om du ens är kapabel att ta hand om ett barn, där du har kunskap att bemöta och se efter barnet på egen hand, möta upp barnets behov, osv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-22 17:48:31 följande:
    Jag tänker att alla ofrivilliga pappor verkar bli dömda och att hennes man kanske mest umgås med barnet för att han känner att han måste eller borde och för att slippa bli dömd av alla. Verkar inte direkt som att killen en sån här gång får nåt stöd heller. Bara skit som att det skulle han tänkt på innan och väx upp och ta ditt ansvar. 
    Vad är det för stöd du tycker att han borde ha fått? Av vem? Och vad är det för fel med att växa upp och ta ansvar?
  • Anonym (Noway)
    Anonym (M) skrev 2023-01-22 21:55:57 följande:
    Vad är det för stöd du tycker att han borde ha fått? Av vem? Och vad är det för fel med att växa upp och ta ansvar?
    Ok men att växa upp och ta ansvar betyder ju inte att man automatiskt börjar älska ett ovälkommet barn liksom. Som man förväntas ta hand om. Om det är det du menar.   
  • Anonym (Alex)

    Jag och min man planerade vårt barn men han ville egentligen inte ha barn. han har alltid sagt det men gav endå med sig (låter hemskt jag vet 😂) han tyckte det var jätte jobbigt under graviditeten nu är värt barn 3 år och han sa för någon dag sen att vårt barn är det bästa som hänt honom och han är så glad att han ?gav 
    med sig? fast han trodde aldrig att det skulle bli så 

  • Anonym (Noway)
    Anonym (Alex) skrev 2023-01-22 22:20:41 följande:

    Jag och min man planerade vårt barn men han ville egentligen inte ha barn. han har alltid sagt det men gav endå med sig (låter hemskt jag vet 😂) han tyckte det var jätte jobbigt under graviditeten nu är värt barn 3 år och han sa för någon dag sen att vårt barn är det bästa som hänt honom och han är så glad att han ?gav 
    med sig? fast han trodde aldrig att det skulle bli så 


    Jamen ni hade väl en relation och var ett par som kanske var kära också? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-22 22:03:09 följande:
    Ok men att växa upp och ta ansvar betyder ju inte att man automatiskt börjar älska ett ovälkommet barn liksom. Som man förväntas ta hand om. Om det är det du menar.   
    Jag menar? Du pratade ju om att andra säger så?

    Ta hand om sitt barn är väl att ta ansvar. Om du älskar barnet är en annan sak.
  • Anonym (Båda ofrivilligt föräldrar)

    Av det du skriver hör så är det bäst att du öht inte finns i barnets liv, då du är för omogen och oansvarig för att hns kunna fungera som en halvbra pappa. 

  • Anonym (En annan)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-22 22:03:09 följande:
    Ok men att växa upp och ta ansvar betyder ju inte att man automatiskt börjar älska ett ovälkommet barn liksom. Som man förväntas ta hand om. Om det är det du menar.   

    Ditt primära ansvar just nu är inte att älska barnet, det är att upprätta en kontakt med mamman, så att ni tillsammans kan skapa bra förutsättningar för barnet att kunna ha kontakt med båda sina föräldrar. 


    Du behöver inte älska ditt barn, men barnet behöver dig. 


    Mamman sitter kanske just nu på toagolvet och kräks. Kanske fixar hon inte att gå till jobbet idag. Att du då gnölar och tycker synd om dig själv är faktiskt lite skrattretande. Hon går igenom exakt samma sak som du PLUS all eventuell skit det kan innebära att vara gravid. Har du ens frågat hur hon mår? 


    Du är inte ensam i det här. Du har mamman, även om ni ännu inte känner varandra. 


    Ingen kan tvinga dig att älska ditt barn. Ingen kan ens tvinga dig att träffa ditt barn. Men du är väl en människa och inte en liten lort? Jag har full förståelse för att det är svårt och att du är rädd. Men det är inte en orsak att inte göra det som är rätt mot barnet. 


    Sms:a mamman. Säg hej. Fråga hur hon mår. Ring sedan mvc och säg att du är blivande ofrivillig far som behöver samtalsstöd. Om de är sega, be mamman boka en tid åt er tillsammans. 


    Och för att klara detta, be dina föräldrar om hjälp. Föräldrar vill hjälpa sina barn. :)

  • Core
    Anonym (Båda ofrivilligt föräldrar) skrev 2023-01-23 23:27:09 följande:

    Av det du skriver hör så är det bäst att du öht inte finns i barnets liv, då du är för omogen och oansvarig för att hns kunna fungera som en halvbra pappa. 


    Ja TS har aldrig sagt något annat?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-22 17:48:31 följande:
    Jag tänker att alla ofrivilliga pappor verkar bli dömda och att hennes man kanske mest umgås med barnet för att han känner att han måste eller borde och för att slippa bli dömd av alla. Verkar inte direkt som att killen en sån här gång får nåt stöd heller. Bara skit som att det skulle han tänkt på innan och väx upp och ta ditt ansvar. 
    Ja, du är vuxen nu och då måste man ta ansvar för sånt man gör, oavsett hur jobbigt och svårt det är. Har du pratat nåt mer med dina föräldrar? Dom vill ju också att du ska ta ditt ansvar och dom vill ju troligtvis också lära känna sitt nya barnbarn. Du är ju liksom inte ensam i din familj heller, även om barnet såklart kommer vara ditt och mammans ansvar.Du kommer ju troligtvis kunna få hjälp och stöd från din egen familj. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?