• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Mimosa86
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-01 12:09:29 följande:

    Att jag inte kontaktat henne förrän nu ca 7 veckor efter jag fick veta är jag då helt jäkla pantad och diskad i allas ögon här att alls kunna få träffa barnet i framtiden? Finnas där på nåt sätt. Om det nu är mitt. Utan då är det på hennes villkor hon kan neka mig helt för att jag inte tagit kontakt när hon inte heller gjort det. Är det så är det ju lika att jag bara lägger ned allt å skiter i om barnet inte får veta vem farsan är för då är det ju ändå ingen ide liksom. 


    Men snälla, skärp dig.

    du är vuxen, du har försatt dig i den här situationen och du slår bakut för lite kritik och motstånd?

    Du har all rätt till ditt barn. Mamman kan inte hindra dig från det. Sluta bete dig som en tjurig tonåring och visa att du är en vuxen man.
  • EpicF
    Mimosa86 skrev 2023-02-03 22:57:19 följande:
    Men snälla, skärp dig.

    du är vuxen, du har försatt dig i den här situationen och du slår bakut för lite kritik och motstånd?

    Du har all rätt till ditt barn. Mamman kan inte hindra dig från det. Sluta bete dig som en tjurig tonåring och visa att du är en vuxen man.
    Ts är tyvärr ingen vuxen man och det kommer förmodligen dröja länge innan han är det. 
  • Anonym (Noway)

    Har läst lite olika trådar sista dagarna. Ifall sen när barnet är fött och test visar att jag är pappan om jag då känner att jag ändå vill träffa barnet och vågar mig på att försöka va pappa till pojken så verkar de som att mamman kan vägra för hon får alltid ensam vårdnad. inre så bra förutsättningar verkar de som. Kan mamman vägra liksom här för att jag inte brytt mig under graviditeten? Står så mycket om att pappor jävlas me mamman och att de är våldsamma psykon elr knarkare. Kan garantera att ja är inget av de. Sen ska man stämma å betala massor av pengar till advokat. Lätt jag skulle känna att jag inte pallar me det då. Har skickat nåt fler mess till mamman men hon svarar inte nu. 

  • Anonym (En annan)

    Även om mamman har ensam vårdnad (=bestämmanderätt över tex skolval och vård) betyder inte att du inte har umgängesrätt. 


    Vad bra du är som hört av dig till henne! 

  • Anonym (Noway)

    Men bestämmande rätt då bestämmer hon väl om ja ens får träffa barnet elr? 

  • EpicF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-05 17:45:28 följande:

    Men bestämmande rätt då bestämmer hon väl om ja ens får träffa barnet elr? 


    Hon kan inte ta ifrån dig ungöngesrätten med barnet, eller snarare barnets rätt till umgänge med dig. Däremot kan hon motarbeta och försöka förhindra umgänge. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-05 17:45:28 följande:

    Men bestämmande rätt då bestämmer hon väl om ja ens får träffa barnet elr? 


    Nej, det kan hon inte. Barnet har fortfarande rätt att träffa dig. Även om du inte har vårdnaden kan du ha umgänge med barnet, som kan betyda allt från att ni träffas några timmar här och där, eller att du långt bort i framtiden till och med har barnet boendes hos dig varannan vecka. Om det är nåt du kommer vilja, liksom. 
  • Anonym (Alexandra)
    EpicF skrev 2023-02-05 17:55:30 följande:
    Hon kan inte ta ifrån dig ungöngesrätten med barnet, eller snarare barnets rätt till umgänge med dig. Däremot kan hon motarbeta och försöka förhindra umgänge. 
    Och gör hon det kan det slå tillbaka på henne själv.
  • Anonym (Noway)
    Minlillaplutt skrev 2023-02-11 18:48:13 följande:

    Hur går det ts? Hjärta


    Ja de går vl inte så jättebra direkt. Har fått prata me kurator på MVC nu vilket kändes bra men också rätt jobbigt. Har väl kanske börjat landa i att det föds en liten kille om mågra veckor som jag kanske är pappa till å att jag nog ändå vill träffa han. Och se hur de känns. Men mamman svarar ännu inte på mina sms så allt bli bara ännu svårare. Känner  kanske inte helt igen mig i det jag skrev i första inlägget jag fattar ju kanske mer nu att det handlar om ett barn som inte heller valt situationen 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?