• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (J)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-05 17:45:28 följande:

    Men bestämmande rätt då bestämmer hon väl om ja ens får träffa barnet elr? 


    Vet inte om du fått svar på din fråga men gällande vårdnaden så kan hon meddela att hon vill ha enskild. Det positiva är att hon får alla föräldradagar MEN det är ju inte bra för dig om du vill vara föräldraledig. Dessutom kan hon flytta var hon vill. 

    Gällande umgänge har barn alltid rätt till sina föräldrar. Du kanske ska ringa soc och rådfråga dem så du är förberedd. 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2023-02-12 10:41:23 följande:
    Vet inte om du fått svar på din fråga men gällande vårdnaden så kan hon meddela att hon vill ha enskild. Det positiva är att hon får alla föräldradagar MEN det är ju inte bra för dig om du vill vara föräldraledig. Dessutom kan hon flytta var hon vill. 

    Gällande umgänge har barn alltid rätt till sina föräldrar. Du kanske ska ringa soc och rådfråga dem så du är förberedd. 
    Kan inte TS stämma på gemensam vårdnad?
  • Anonym (fkl)
    Anonym (M) skrev 2023-02-12 11:39:07 följande:
    Kan inte TS stämma på gemensam vårdnad?
    Folk tror gemensam vårdnad får man genom tingsrätten.

    Men det är inte riktigt så enkelt, för det första TS känner inte barnet, TS samarbetar inte med mamma, försöka vinna umgänge för ett barn under 3 år är i princip omöjligt, barnet har ingen fördel med umgänge under 3 år, det leder till mer skada än nytta.

    Redan här har TS förlorat hela vårdnadstvisten, man tvingar inte barn till umgänge med någon dom inte känner. det finns ny råd o rön framtagna ang barnens behov till umgänge, den hänger ihop med ensamstående som skaffar barn helt på egen hand utan pappa, dessa barn far inte illa att växa upp utan den andra förälder.

    Genom att det inte finns samarbete dömer man inte heller gemensam vårdnad, det är alltså obligatoriskt att ha samarbete innan delad vårdnad, samt ett fungerande umgänge, utan detta ingen vårdnad.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 11:52:46 följande:
    Folk tror gemensam vårdnad får man genom tingsrätten.

    Men det är inte riktigt så enkelt, för det första TS känner inte barnet, TS samarbetar inte med mamma, försöka vinna umgänge för ett barn under 3 år är i princip omöjligt, barnet har ingen fördel med umgänge under 3 år, det leder till mer skada än nytta.

    Redan här har TS förlorat hela vårdnadstvisten, man tvingar inte barn till umgänge med någon dom inte känner. det finns ny råd o rön framtagna ang barnens behov till umgänge, den hänger ihop med ensamstående som skaffar barn helt på egen hand utan pappa, dessa barn far inte illa att växa upp utan den andra förälder.

    Genom att det inte finns samarbete dömer man inte heller gemensam vårdnad, det är alltså obligatoriskt att ha samarbete innan delad vårdnad, samt ett fungerande umgänge, utan detta ingen vårdnad.
    Umgänge kan han fortfarande få även om barnet är under 3. Det är viktigt att även små barn under 3 får umgänge med sin pappa. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-12 11:57:06 följande:
    Umgänge kan han fortfarande få även om barnet är under 3. Det är viktigt att även små barn under 3 får umgänge med sin pappa. 
    Det är inte riktigt det, det viktiga för ett barn under 3 år är en fast punkt.
    Sedan finns det praktiska förutsättningar som hindrar. Man samarbete är a och o, TS har inget samarbete, tro man bara kan hämta ett litet barn i dörren o springa iväg med en barnvagn är rent önsketänkande, detta skulle vara rent skadligt för barnet.
    -

    Det kan även finnas praktiska svårigheter med växelvis boende när barnen är så små, till exempel vad gäller amning. Du uppger även att din man har samarbetssvårigheter, vilket är ytterligare ett argument för att barnen inte ska bo växelvis när de är så pass små. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 12:36:19 följande:
    Det är inte riktigt det, det viktiga för ett barn under 3 år är en fast punkt.
    Sedan finns det praktiska förutsättningar som hindrar. Man samarbete är a och o, TS har inget samarbete, tro man bara kan hämta ett litet barn i dörren o springa iväg med en barnvagn är rent önsketänkande, detta skulle vara rent skadligt för barnet.
    -

    Det kan även finnas praktiska svårigheter med växelvis boende när barnen är så små, till exempel vad gäller amning. Du uppger även att din man har samarbetssvårigheter, vilket är ytterligare ett argument för att barnen inte ska bo växelvis när de är så pass små. 
    Umgänge betyder inte att barnet måste bo växelvis, speciellt inte när barnet är nyfött.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 12:36:19 följande:
    Det är inte riktigt det, det viktiga för ett barn under 3 år är en fast punkt.
    Sedan finns det praktiska förutsättningar som hindrar. Man samarbete är a och o, TS har inget samarbete, tro man bara kan hämta ett litet barn i dörren o springa iväg med en barnvagn är rent önsketänkande, detta skulle vara rent skadligt för barnet.
    -

    Det kan även finnas praktiska svårigheter med växelvis boende när barnen är så små, till exempel vad gäller amning. Du uppger även att din man har samarbetssvårigheter, vilket är ytterligare ett argument för att barnen inte ska bo växelvis när de är så pass små. 
    Självklart är det viktigt med en fast punkt. Men det är lika viktigt att barnet får umgänge med båda sina föräldrar. Lär känna båda sina föräldrar. 

    Jag pratar inte om växelvis boende, utan om att barnet får ha umgänge med sin pappa. Ett umgänge som kan vara hos mamman. 

    Att min man har sammarbetssvårigheter? Va? 
    Jag har överhuvudtaget inte ens pratat om min man/sambo. Förövrigt så har både mina barn och min sambos barn bott växelvis från att de var undrar 3. Har fungerat utmärkt för dem. 
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-02-12 12:41:00 följande:
    Umgänge betyder inte att barnet måste bo växelvis, speciellt inte när barnet är nyfött.
    Om vi gör detta ännu enklare o förstå.

    Har du en skyldighet o släppa in en person du inte känner i ditt hem?
    Dvs som i TS fall, måste mamman öppna dörren, släppa in pappan, han ska vara där mot hennes vilja, titta på o hålla barnet medans hon ex ammar.

    Alla förstår att detta behöver man inte göra.
    Hon behöver inte heller sälla upp o gå till soc där pappan kan träffa barnet med en soc-tant, har hon fullt upp med ett lite barn, har hon all rätt att ge barnet denna tid, barnets bästa kommer då ifråga, mamman har ännu en punkt hon vinner på.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 12:48:12 följande:
    Om vi gör detta ännu enklare o förstå.

    Har du en skyldighet o släppa in en person du inte känner i ditt hem?
    Dvs som i TS fall, måste mamman öppna dörren, släppa in pappan, han ska vara där mot hennes vilja, titta på o hålla barnet medans hon ex ammar.

    Alla förstår att detta behöver man inte göra.
    Hon behöver inte heller sälla upp o gå till soc där pappan kan träffa barnet med en soc-tant, har hon fullt upp med ett lite barn, har hon all rätt att ge barnet denna tid, barnets bästa kommer då ifråga, mamman har ännu en punkt hon vinner på.
    Hon är skyldig till att medverka till att barnet får umgänge med sin pappa. Umgängessabotage är inte speciellt bra i en vårdnadstvist. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-12 12:51:46 följande:
    Hon är skyldig till att medverka till att barnet får umgänge med sin pappa. Umgängessabotage är inte speciellt bra i en vårdnadstvist. 
    Pappan har samma skyldighet o att samarbeta med mamman, vill inte pappan samarbeta o få till ett samarbete faller det även på den punkten.

    Men man behöver inte släppa in en främmande person i sitt hem, finns ingen lag som stödjer detta, vill inte mamman släppa in pappan har han heller ingen rättighet o komma in.
    Därför är samarbete viktigt, även denna punkt går under barnets bästa.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?