• Mon 2 Jan 2023 18:29
    507636 visningar
    4453 svar
    +4
    4453
    507636

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Wed 11 Jan 2023 18:22
    #11

    Hoppas det kommer gå bra för dig Pea593 på fredag, du får jätte gärna skriva här sen och uppdatera oss om hur det gått och hur det kändes om du vill. Hur många dagar fick du ta sprutorna? tar man sprutor till äggplockdagen?

    Filidutter jag håller tummar för dig!Glad

  • Wed 11 Jan 2023 18:37
    #12

    Tack så mycket. 
    Jag har tagit sprutorna i 8 dagar. Bemfola 8st och sen la dom till Fyremadel sen i söndags. Igår tog jag dom sista sprutorna. Och ikväll ska jag ta Ovitrelle sprutan som man ska ta 36 timmar innan äggplocket. Och imorgon ska jag inte ta någon spruta alls. 
    Och på fredag smäller det. Är både super peppad och skitnervös. Men jag återkommer som sagt med hur det gått. 

  • Thu 12 Jan 2023 09:01
    #13

    Hej! Så spännande att få följa era resor. Min man och jag är båda 32 år och fick ett barn efter ivf2 (icsi) 2021. Nu är vi sugna på syskon och har ett fryst embryo på Sahlgrenska. Efter en totalt misslyckad ivf1 är vi medvetna om att det kanske inte kommer att funka. Finns här någon som går på Livin i Gbg? Vi är oförklarligt barnlösa men vi blev gravida i vår ungdom - gjorde då abort. Vet inte varför mina ägg inte vill släppa in hans spermier, men är mycket tacksam över att icsi finns. Lycka till alla! 

  • Thu 12 Jan 2023 12:00
    #14

    Uppdatering.
    Jag är nu inne på sprutdag 10. Bemfola 300IE + fyremadel.
    Ultraljudet visade 3 äggblåsor på vänster sida och 6 äggblåsor på höger. Bara 2 var tillräckligt stora. Och flera var för små så jag ska fortsätta med sprutorna några dagar till.  Förhoppningsvis blir det äggplock på onsdag nästa vecka.

  • Fri 13 Jan 2023 14:28
    #15

    Uppdatering:
    Nu är äggplocket gjort. Var så himla nervös innan men allt gick jättebra. Jag fick en shot med lugnande när jag kom dit. Och vi blev tilldelade ett rum att vänta i. Sen fick min sambo gå iväg och lämna sitt prov och jag fick en kanyl i armen. Sen tog det ca 1 timme innan det var dags. Väl inne i rummet gick allt väldigt fort. Jag fick smärtlindrande genom kanylen i armen och blev lite susig.
    Sen fick jag lokalbedövning där de skulle sticka in nålen. Själva bedövningen stack lite och spände men absolut inte ens i närheten av hur ont det gör hos tandläkaren. Sen förde han in nålen upp till mina äggblåsor, detta kändes inte alls.
    Efter det fick jag se på skärmen hur han gick in i en äggblåsa i taget och sög ut vätskan. Han tog i lite varje gång han skulle in i en äggblåsa och det "knäppte till" men inte heller detta gjorde ont.

    Efter första eller andra äggblåsan ropade de från labb att de hade hittat ägg. Och jag fick veta att dom inte berättar varje gång dom hittar utan bara när dom hittat första. 

    Det var klart på mindre än 10 minuter och vi fick gå tillbaks till rummet, fika och vila. 

    Efter 1,5 timme kom sköterskan in och berättade att min sambos prov var av bästa kvalitet och att de fått ut 4 ägg från mina 6 äggblåsor. 

    Så nu i eftermiddag ska de föras samman och förhoppningsvis befruktas, så får vi veta nästa vecka hur det har gått.  

    Nu efteråt är jag lite öm i buken och trött. Men inte heller detta är särskilt illa. 

    Hade förberett mig på något i stil med smärtan jag kände när de spolade äggledarna. Men detta var för mig en väldigt positiv upplevelse. Även om vi inte fick ut så många ägg. 

  • Fri 13 Jan 2023 15:39
    #16

    Vad skönt att höra att din upplevelse var bra Pea593

    N
    är får du reda på om något ägg har befruktas? Hur många ägg vill man helst få ut?

    Så spännande nu hur det kommer gå! Jag håller verkligen tummarna för att det går braGlad

  • Fri 13 Jan 2023 16:46
    #17

    Får reda på det på måndag. Så detta kommer bli en låååång helg. 

    Jag har hört att 8-10 är det bästa. Fler eller färre har inte visat sig bättre. Så 4 st känns lite väl lite men jag är otroligt glad att dom fick ut något överhuvudtaget. Kunde lika gärna varit 0. 

    Då nu håller jag tummarna för mina 4 små kämpar! Och hoppas att dom har bra kvalitet. 

    Tack så mycket Glad

  • Fri 13 Jan 2023 19:19
    #18

    Så spännande att höra hur det går för er! 


    @pea593, 4 ägg är ändå 4 - positivt ju! hoppas de blir bra befruktade och att där är ett guldägg . När blir det insättning då typ? Verkar ha gått hyfsat smärt fritt, skönt! Jag har haft två ganska smärtsamma äggplock så jag hoppas det känns bättre denna gång.. dock så var smärtan snabbt övergående.


    @Vito87 - vi är typ i samma fas. Var på UL igår, typ 4 mätbara blåsor, resten för små så ska växa till sig över helgen och göra nytt UL på måndag. Troligtvis äggplock på onsdag med.

  • Sat 14 Jan 2023 18:49
    #19

    Hej alla,

    Jag har icke obstruktiv azoospermi då inga spemier funna vid PESA/TESA. Blir väl nu mikroTESE. Ska man göra det i huddinge eller är det värt att betala för att göra det i göteborg istället, dom verkar duktiga där.


    Vet någon ungefär hur lång tid det kan vara för att göra mikroTESE i göteborg på livio?

    Är det stor skillnad på de olika inrättningarna?

    Man är förkrossad såklart. Mår väldigt dåligt.


  • Sun 15 Jan 2023 06:38
    #20

    Var på ultraljud i fredags. Äggblåsorna hade satt igång att växa ordentligt.  För det blev lite bråttom med äggplock helt plötsligt.  Så nu ska jag dit på måndag och plocka ägg.  Det verkar finnas 5-7 äggblåsor.   Hoppas det är samma antal på måndag när det är dags för äggplock.

    . Någon blåsa kan hinna gå sönder innan dess då de var sora redan i tisdags.   Men vi får se. 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023