• Anonym (TS)
    Wed 25 Jan 2023 17:56
    13706 visningar
    153 svar
    -1 +1
    153
    13706

    Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?

    Jag vill inte inskränka någons yttrandefrihet? Men har inte den personen någon form av moralisk skyldighet att ändå fundera över vad som är lämpligt?

    Om någon tar sin frihet till att yttra sig genom att bränna koranen och göra människor upprörda och som följd riskera att Sverige återigen utsätts för terrorbrott. Hur kan man försvara något sånt för sig själv? 

  • Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?
  • Wed 25 Jan 2023 17:58
    #1
    -2 +17

    Det blir ju lite som att säga att kvinnor inte ska ha kort kjol, för de kan bli våldtagna. Eller att män inte ska köpa en korv när de är fulla, för då kan de bli nedslagna.
    Den som begår ett terrordåd, är också den som har ansvaret för sin handling, det kan en aldrig lägga på andra.

  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 18:01
    #2

    Med samma logik kan Svenskar gå runt och börja veva emot invandrare och kvinnor också. För tydligen om någon öppnar käften här i Sverige får man gå runt och slå dom..

    Är ni game eller?

  • Anonym (Krist­er Ulfsso­n)
    Wed 25 Jan 2023 18:10
    #3
    +3

    Den som begår terrorbrott bär själv fullt ansvar.

    Att förbjuda saker därför att det kan leda till oönskade konsekvenser vore att äventyra yttrandefriheten och demokratin.

    Det är tillåtet att skända böcker, skivor, flaggor och vad det nu kan vara i Sverige.

    Muslimska länder vill inte ta in detta. De varken kan eller vill förstå att fungerar så i Sverige.

    Personligen skulle jag aldrig bränna något för att visa min avsky. Det är inget sansat beteende, enligt mig.

    På mig högstadieskola fanns det en tradition att bränna skolböckerna sista veckan i 9:an. De "tuffa" eleverna gjorde det i den stora "askkoppen" av cement som stod utanför fritidsgården.

    Det som hände var att någon lärare fick spelet och släckte brasan med vattenhinkar.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 18:28
    #4
    Anonym (Krister Ulfsson) skrev 2023-01-25 18:10:29 följande:

    Den som begår terrorbrott bär själv fullt ansvar.

    Att förbjuda saker därför att det kan leda till oönskade konsekvenser vore att äventyra yttrandefriheten och demokratin.

    Det är tillåtet att skända böcker, skivor, flaggor och vad det nu kan vara i Sverige.

    Muslimska länder vill inte ta in detta. De varken kan eller vill förstå att fungerar så i Sverige.

    Personligen skulle jag aldrig bränna något för att visa min avsky. Det är inget sansat beteende, enligt mig.

    På mig högstadieskola fanns det en tradition att bränna skolböckerna sista veckan i 9:an. De "tuffa" eleverna gjorde det i den stora "askkoppen" av cement som stod utanför fritidsgården.

    Det som hände var att någon lärare fick spelet och släckte brasan med vattenhinkar.


    Har jag hävdat att vi ska inskränka yttrandefriheten? 
  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 18:36
    #5
    +2
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 18:28:23 följande:
    Har jag hävdat att vi ska inskränka yttrandefriheten? 
    Yes. Du gjorde så precis nyss. 
  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 18:38
    #6
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 18:28:23 följande:
    Har jag hävdat att vi ska inskränka yttrandefriheten? 
    Vad fan tror du? Ska jag börja hålla käften här i Sverige om vad jag tycker och tänker. För att någon kniv viftande idiot med bombbälte som DU har bjudit in.. Kan bli sur och få för sig att ge på sig någon civil? 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 18:49
    #7
    +2
    Anonym (C) skrev 2023-01-25 18:36:27 följande:
    Yes. Du gjorde så precis nyss. 

    Det har jag inte. Jag pratar om ens egna moraliska ansvar. Hur man kan försvara det för sig själv.

    Det är en stor skillnad. Om man har något emot islam så kan man ju uttrycka detta på väldigt många andra sätt?. 


    Vad är det man vill uppnå? Staten ska inte in och kontrollera saker. Men bara för man har rätt att vara elak exempelvis så är det ju lämpligt alla gånger. 


    Det är ju inte olagligt att ignorera folk i skolan, inte svara på tilltal och himla med ögonen om någon pratar med än. Det är inte straffbart, man kan inte bli åtalad för ett sånt beteende, man kan inte bli avstängd från skolan för att man beter sig på det sättet. Betyder det att man ska göra så för att inte farbror staten har sagt att man låser in än om man gör så? 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 18:50
    #8
    -1 +1
    Anonym (C) skrev 2023-01-25 18:38:17 följande:
    Vad fan tror du? Ska jag börja hålla käften här i Sverige om vad jag tycker och tänker. För att någon kniv viftande idiot med bombbälte som DU har bjudit in.. Kan bli sur och få för sig att ge på sig någon civil? 
    Är det att tycka och tänka att bränna koranen utanför Turkiets ambassad? Vad är det man vill säga med det? 
  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 18:58
    #9
    +1
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 18:50:28 följande:
    Är det att tycka och tänka att bränna koranen utanför Turkiets ambassad? Vad är det man vill säga med det? 
    Vad är det för jävla fråga du ställer? Frågar dig själv istället varför du tror att det är okej att människor från andra ställen över hela världen ska få komma hit och göra terror attentat., 
  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 18:59
    #10
    +1

    Vaddå moraliska ansvar? Lika mycket som jag har ett ansvar att inte trycka en yxa i ansiktet på någon som tränger sig i kön inne på ica. Lika stort ansvar ska dessa idioter ha att inte springa runt och mordhota alla svenskar. 

Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?