• Anonym (Honey)

    Dumpade bittra män

    Upplever det i synnerhet här men även irl. Att många män blir väldigt bittra när de blir dumpade i dejtande eller i relationer. Jämfört med kvinnor även om det finns individer. 


    Verkar också finnas många män som misslyckas i relationer gång på gång men inte förstår att det är pga dem själva. Alltid kvinnans fel? det ser man inte minst i alla inceltrådar där män utan att vara en ren incel fått en starkt kvinnoförakt. Eller bitterheten över dejtingsiforna att kvinnor bara lyckas eller för all del att kvinnor borde anpassa sig och sänka kraven. Varför är det så?

  • Svar på tråden Dumpade bittra män
  • Kockobello
    Anonym (Honey) skrev 2023-01-27 18:14:04 följande:
    Att är mannen gift och lycklig så är han ju inte dumpad. Tråden handlar om dumpade män
    Nej, det förstås.

    Men var hittar ni alla de här bittra männen? Jag har aldrig stött på någon sådan.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Honey) skrev 2023-01-27 18:13:17 följande:
    Fast finns den någon statistik på det. Män är överepresenterade på otrohetssajter exempelvis. Väldigt många kvinnor bedras (även män), kvinnor utsätts i större grad för fysisk grov misshandel. Ändå ser jag aldrig trådar här av kvinnor som skriver att ?män är såhär ovh såhär?, ?män borde sänka sina krav?. Utan mestadels olyckliga kvinnor.

    Det känns som ett illa dolt försök att kasta skit på män. Typ ala kaffedrakens kvinnliga motsvarighet. Jag har sett massor av trådar när kvinnorna klagar på sina män, ofta med slutklämmen om hur andra kvinnor skulle reagera?


    Dessa svar brukar inte låta vänta på sig, lämna aset/ge igen/det där skulle jag aldrig ta-svar. Jag tror inte jag stött på en enda tråd när kvinnor helt enkelt bara uttrycker sin generella sorg över livet i övrigt.

  • Anonym (Snafulina)
    Kockobello skrev 2023-01-27 18:02:17 följande:
    Finns nog lika många gamla bittra kvinnor.
    Forskning tyder på att så inte är fallet, varken i Sverige eller USA.

    Kvinnor är överlag nöjdare och mår bättre som singlar i medelåldern än de gjorde i sin relation.

    Men det beror väl troligen på att de kan klara sig ekonomiskt, och tidigare varit ihop med en av de män som inte tagit något ansvar för familjen, är våldsam, kontrollerande, beroende av z, y eller z drog, är kriminell, spelberoende, psykiskt sjuk eller på annat sätt har fuckat upp sitt och familjens liv.

    --

    "Aldrig tidigare har det funnits så många svenska singelhushåll som nu. 1,9 miljoner män och kvinnor lever ensamma, en stor del av dem är singlar. Men det är inte hälsosamt för alla att trycka på control alt delete för tvåsamhet. Flera studier har visat att det är dåligt för hälsan att gå genom livet utan en fast partner. Särskilt ensamstående män röker mer, dricker mer och tränar mindre och det minskar deras livslängd med cirka sju år, enligt ordföranden för den danska organisationen Forum för mäns hälsa.


    För många andra befolkningsgrupper är prognoserna lika dystra. Men inte för de mogna kvinnorna runt klimakteriet. I motsats till alla andra grupper blir de nämligen friskare av att skilja sig. Det har en omfattande amerikansk studie med fler än 79 000 kvinnor i åldersgruppen visat.


    Som personlig rådgivare och relationsterapeut möter Daisy Løvendahl många mogna kvinnor på 45+, som befinner sig mitt i en skilsmässa. Ofta är de mammor och mycket upptagna av att ta hand om sig själva och sina barn. Det banar väg för en hälsosam livsstil. De går till gymmet, åker på yogaretreats, köper kokböcker och äter quinoasallad.


    ? Mogna kvinnor tänker långsiktigt: När man är ensam måste man klara sig själv och finnas där för sina barn, och det kan man inte göra om man blir sjuk. Det är därför de tänker: ?Jag måste gå 10 000 steg om dagen, äta mager yoghurt och göra andningsövningar.? De vet att det är nödvändigt att prioritera sin hälsa. Att man ibland måste tacka nej till ett glas rödvin, och att man inte kan jobba till klockan 19 varje dag utan att bli utbränd, förklarar Daisy Løvendahl.


    För många kvinnor blir skilsmässan en katalysator för förändring. När sorgen över kärnfamiljens kollaps väl har lagt sig tittar de inåt för första gången på flera år.


    ? Många kvinnor uppgraderar sig själva när de skiljer sig. De börjar på den där utbildningen de alltid har drömt om, många skaffar en ny frisyr, börjar gå ner i vikt och träna, går ut och roar sig på ett annat sätt och det finns även en del som blir sexuellt uppsökande. Kvinnor får en större frihet och upplever därför att de blommar ut på andra sidan av en skilsmässa, medan det ofta är tvärtom för männen, säger Daisy Løvendahl."

    Källa: Artikel i Hälsa från 2022


    www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20220420/kvinnor-lyckligare-efter-skilsmassa/~:text=%E2%80%94%20M%C3%A5nga%20kvinnor%20uppgraderar%20sig%20sj%C3%A4lva,del%20som%20blir%20sexuellt%20upps%C3%B6kande.
  • Anonym (Honey)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-27 18:20:07 följande:

    Det känns som ett illa dolt försök att kasta skit på män. Typ ala kaffedrakens kvinnliga motsvarighet. Jag har sett massor av trådar när kvinnorna klagar på sina män, ofta med slutklämmen om hur andra kvinnor skulle reagera?


    Dessa svar brukar inte låta vänta på sig, lämna aset/ge igen/det där skulle jag aldrig ta-svar. Jag tror inte jag stött på en enda tråd när kvinnor helt enkelt bara uttrycker sin generella sorg över livet i övrigt.


    Att klaga på sin man/relation är en sak. Att dra alla män över samma kant en annan
  • Östgöte

    Snarare svenska kvinnors orimliga krav som gör män bittra. Själviska och bortskämda primadonner som tror dom Guds gåva till mannen. Bättre med en feminim kvinna utanför Sverige.

  • Anonym (Snafulina)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-27 18:20:07 följande:

    Det känns som ett illa dolt försök att kasta skit på män. Typ ala kaffedrakens kvinnliga motsvarighet. Jag har sett massor av trådar när kvinnorna klagar på sina män, ofta med slutklämmen om hur andra kvinnor skulle reagera?


    Dessa svar brukar inte låta vänta på sig, lämna aset/ge igen/det där skulle jag aldrig ta-svar. Jag tror inte jag stött på en enda tråd när kvinnor helt enkelt bara uttrycker sin generella sorg över livet i övrigt.


    Och om man själv inte skulle acceptera det beteendet som beskrivs i sådana inlägg (som oftast är mer än lovligt rövhattigt) vilket svar tycker du man ska ge då?

    "Vänta och hoppas att det går över?"

    Jag har en helt fantastisk man idag men det hade jag självklart aldrig fått om jag hade stannat med en omogen loser. Jag har dumpat mig fram tills jag hittade rätt och det är jag glad och nöjd över.

    Med den nivån vissa kvinnor beskriver här så hade jag mycket hellre levt själv, eller möjligen blivit sambo med en annan kvinna utan en sexuell relation. Om min man dör så är det definitivt förstavalen, för jag tror inte jag hittar en sådan man till i detta livet.
  • Anonym (Mx)

    Det är klart fler kvinnor som dumpar sina män, efter att ha klagat och försökt förändra dom på en massa olika sätt. Männen har många gånger försökt att anpassa sig, men blir efter ett par år(då kvinnan ofta bearbetat relationens slut både medvetet och omedvetet) dumpade oavsett.

    Många dumpade män har kört slut på sig vid ett uppbrott och det är vanligt att männen blir deppiga och börjar bearbeta uppbrottet när det tar slut.

  • Anonym (K)
    Anonym (Honey) skrev 2023-01-27 18:14:04 följande:
    Att är mannen gift och lycklig så är han ju inte dumpad. Tråden handlar om dumpade män
    Det var inte jag som skrev om gifta lyckliga män?
  • Anonym (Kockabella)
    Kockobello skrev 2023-01-27 18:17:23 följande:
    Nej, det förstås.

    Men var hittar ni alla de här bittra männen? Jag har aldrig stött på någon sådan.
    Ändå spenderar du ganska mycket tid där. Du måste ha stött på bittra män här?
  • Anonym (Honey)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-27 18:32:30 följande:

    Det är klart fler kvinnor som dumpar sina män, efter att ha klagat och försökt förändra dom på en massa olika sätt. Männen har många gånger försökt att anpassa sig, men blir efter ett par år(då kvinnan ofta bearbetat relationens slut både medvetet och omedvetet) dumpade oavsett.

    Många dumpade män har kört slut på sig vid ett uppbrott och det är vanligt att männen blir deppiga och börjar bearbeta uppbrottet när det tar slut.


    Grejen är väl att dessa män inte alls försökt anpassa sig, struntat i att ta ansvar för hem/barn/relationen osv. Det är väl ganska givet att kvinnan får nog? Hur ofta läser du trådar där män klagar över att kvinnan inte tar ansvar för barn/hem osv? Aldrig i princip 

    Eller så har mannen börjat anstränga sig på tok för sent. Tycker man ser att många gör det, precis när kvinnan börjar glida ifrån dem. DÅ vaknar de och börjar anstränga sig
Svar på tråden Dumpade bittra män