• Anonym (Queen­)
    Mon 30 Jan 2023 18:17
    5258 visningar
    59 svar
    -1
    59
    5258

    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Läste igår att det finns en verksamhet/förening som driver frågan om att mor och farföräldrar ska få juridisk umgängesrätt med sina barnbarn.

    Jag tycker det är så sjukt orimligt. Varför erbjuder man inte dessa människor vård eller något eftersom dom verkar sakna all form av självinsikt. 


    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 

  • Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?
  • Anonym
    Mon 30 Jan 2023 21:40
    #11
    Anonym (S) skrev 2023-01-30 21:04:38 följande:
    Fast det handlar ju mer om barnens rätt till far och morföräldrarna och att få behålla kontakter.
    Låt oss säga att ett barn haft kontakt i hela sitt liv med den äldre generationen och plötsligt mister dessa för att de vuxna blir ovänner...
    Det är tragiskt och ingenting jag önskar någon.
    Men jag tycker inte att vi ska stifta lagar kring det
  • Mon 30 Jan 2023 22:15
    #12
    Anonym (Queen) skrev 2023-01-30 18:17:32 följande:

    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 


    Det är inte där det stora problemet ligger. I stället brukar det vara en förälder som utesluter svärföräldrarna. Ett ex:

    En tämligen elak man hade fru och barn. Frun dog och mannen gifte genast om sig. Barnet förbjöds att ha någon kontakt med släktingarna på mammans sida. Mormor, morfar, mostrar och kusiner var bannlysta. Barnet fick inte prata om dem och inte träffa dem. Mormor och morfar kämpade för att få umgängesrätt och lyckades till slut, men de var också de enda släktingarna som fick det.
  • Anonym (Japp)
    Mon 30 Jan 2023 23:55
    #13

    Det låter toppen. Blir fantastisk avlastning tycker jag som har en 1,5 åring + en 3 åring + en 4,5 åring. Bara en sådan sak att banta ner springandet på förskolan för mig med lämningar och hämtningar. Kunna lägga mig i ett skumbad medan morföräldrar eller farföräldrar har sina dagar med barnbarnen. För det har de väl tänkt på, va? Hoppas jag. Att har de umgängesrätt så är INTE jag med där och sköter barnen medan de bara plockar den roliga biten och endast umgås med barnen. Då får de bannemej ro runt båten också. Man kan inte få rättigheter utan att få skyldigheterna med på köpet också. Jag skulle VÄGRA vara med hela tiden och göra allt jobb med barnen. 

  • Tue 31 Jan 2023 10:23
    #14
    -1
    Anonym (Mina) skrev 2023-01-30 21:11:44 följande:

    På sätt och vis finns redan sån rätt sen länge, men då handlar det inte om att mor/farföräldrar a har lust och föräldrarna inte utan oftast om att kontakt ska upprätthållas med biologisk släkt när föräldrarna inte hinns/inte är tillräknerliga och barnet bor ex i familjehem/fosterfamilj. Till exempel för mig för redan 20 år sedan. Min mamma gick bort, min pappa var för det mesta i alkodimman, senare blev han alkoholdement. Både mina mor- och farföräldrar begärde umgängesrätt när jag skickades till en fosterfamilj som inte var släkt, och båda fick umgänge fastställt i tingsrätten. Mormor och morfar två dagar i veckan då jag och mamma bodde hos dem från jag föddes tills mamma dog när jag var 4.5, och farmor och farfar fick var sjätte helg och två hela veckor på sommaren/vintern, dvs en sommarlovsvecka och en jullovsvecka, sen när jag började skolan. 


    Det där har ingenting med trådstarten att göra de flesta barn är inte familjehemsplacerade. 
  • Tue 31 Jan 2023 10:29
    #15

    Det är en liten intresseorganisation inte något en majoritet tycker frågan bedrivs inte politiskt med andra ord de kommer inte få igenom det. Jag skakade också på huvudet första gången jag hörde det precis som du tror jag de lider stor brist på självinsikt. Om en sådan lag skulle finnas tror jag det skulle göra livet ännu surare för de som inte har vettiga föräldrar många skulle nog fundera på om de vågade skaffa barn om de visste att deras alkoholiserade föräldrar hade laglig rätt till umgänge.  

  • Anonym (Andra­vuxna)
    Tue 31 Jan 2023 10:42
    #16

    Tror ni inte att umgängesrätt endast ges efter lämplighetsprövning och där barnet redan haft en fin relation? 

  • Anonym (S)
    Tue 31 Jan 2023 10:48
    #17
    Citronella skrev 2023-01-31 10:29:25 följande:

    Det är en liten intresseorganisation inte något en majoritet tycker frågan bedrivs inte politiskt med andra ord de kommer inte få igenom det. Jag skakade också på huvudet första gången jag hörde det precis som du tror jag de lider stor brist på självinsikt. Om en sådan lag skulle finnas tror jag det skulle göra livet ännu surare för de som inte har vettiga föräldrar många skulle nog fundera på om de vågade skaffa barn om de visste att deras alkoholiserade föräldrar hade laglig rätt till umgänge.  


    Nu är detta ju verklighet i de andra nordiska länderna och även i andra länder som tex USA där det i dessa länder redan finns lagar på plats.
    Ser inte att det påverkat barnafödandet nämnvärt...

    Det handlar åter om barnets rätt till viktiga vuxna och relationer...inte om den alkoholiserade morfarns rätt till att tvinga till sig umgänge...
  • Anonym (Föräl­der)
    Tue 31 Jan 2023 11:35
    #18
    Anonym (Andravuxna) skrev 2023-01-30 18:27:39 följande:

    Har det inte varit nåt förslag om det att mor och farföräldrar och även andra nära som styvföräldrar och styvsyskon som redan har en relation med barnet ska kunna kräva umgänge vid t ex separation ifalll de varit en stor del av barnets liv. I så fall kanske inte orimligt. Ponera att ena föräldern har missbruks eller psykiska problem och tappar umgängesrätt så kanske mormor och morfar är jätteviktiga. Är väl bra att barnet även har andra vuxna i sitt liv eller? 


    Men det är ju också helt koko.
    Vem ska då bestämma vilken relation som är giltig?
    Snart har 3åringen umgänge med 7 personer...
  • Anonym (J)
    Tue 31 Jan 2023 12:23
    #19
    Anonym (Queen) skrev 2023-01-30 18:17:32 följande:
    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Läste igår att det finns en verksamhet/förening som driver frågan om att mor och farföräldrar ska få juridisk umgängesrätt med sina barnbarn.

    Jag tycker det är så sjukt orimligt. Varför erbjuder man inte dessa människor vård eller något eftersom dom verkar sakna all form av självinsikt. 


    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 


    I min familj: pappan dör, mamman bryter all kontakt med hans släkt. Behöver ju inte röra ens egna föräldrar.
  • Anonym (Andra­vuxna)
    Tue 31 Jan 2023 12:54
    #20
    Anonym (Förälder) skrev 2023-01-31 11:35:49 följande:
    Men det är ju också helt koko.
    Vem ska då bestämma vilken relation som är giltig?
    Snart har 3åringen umgänge med 7 personer...
    Och är det någ negativt tycker du? Ifall du själv skulle dö i en bilolycka exempelvis?
Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?