• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (M)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2023-02-23 20:22:55 följande:
    (Min fetstil tillagd)

    Du är ute och cyklar fullständigt. Det du beskriver, "anledning att anta" är gränsen för att inleda en förundersökning. För det är kravet mycket lågt. Det är inte obefintligt, men det är lågt. Givetvis behövs mycket mer än "anledning att anta" för att väcka åtal. Det säger ju sig självt.

    För att väcka åtal ska åklagaren på objektiva grunder kunna förvänta sig en fällande dom. Det är stor skillnad mot "anledning att anta".

    Bifogar ett par länkar som beskriver processen.

    Från åklagarmyndigheten:

    www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/nedlagda-forundersokningar-visar-att-systemet-fungerar/

    "En förundersökning ska ta reda på om åtal kan väckas. Det finns en gräns för tillräckliga skäl för att väcka åtal, nämligen att åklagaren gör den objektiva bedömningen att åtalet kan leda till en fällande dom. Den sammantagna bevisningen måste vara tillräcklig för att bevisa den misstänktes skuld. Räcker inte bevisen, så går det inte att åtala. Då ska förundersökningen läggas ner. Men vi tar det från början. För att en förundersökning ska inledas ska det finnas anledning att anta att ett brott begåtts."

    Från polisen:

    polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/

    "Tillräckliga skäl att väcka åtal

    Här handlar det om man på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom i domstol. Åklagare ska ta ställning till om det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal mot en person."
    Så har jag också uppfattat det, men samtidigt står det att en åklagare nästan alltid är skyldig att väcka åtal. Det kan man ju eventuellt tolka som de flesta brott som blir anmälda. Så det är lite motsägelsefullt på egna hemsidan.

    https://www.aklagare.se/lattlast/det-har-gor-en-aklagare/aklagaren-kan-vacka-atal/
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 20:14:52 följande:
    Vanligen är det socialen som gör en polisanmälan, inte skolan. Så sker en polisanmälan är handläggaren på socialen i högsta grad ansvarig för det. 

    Du skrev så här: 
    Tycker för övrigt att det är en intressant samtid att missuppfattningar i skolan inte kan redas ut face-to-face, utan att det ska gå via polis och förhörsledare, samt socialtjänsten men det är ju så det ser ut. 

    Det tolkade jag som att skolan polisanmält, men det är ju lite otydligt skrivet... Men oavsett är det ju den som gjort en orosanmälan som orsakat det här (utöver de eventuella oegentligheter som orsakat anmälan), inte personalen på soc. Du har med andra ord ingen anledning att vara sur på dem i nuläget. De gör bara sitt jobb. 


    Jag fick nog förresten inte svar på min fråga om det är första gången det varit bekymmer kring ditt barn. 

  • Anonym (Åklagarhandläggare)
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 20:36:08 följande:
    Så har jag också uppfattat det, men samtidigt står det att en åklagare nästan alltid är skyldig att väcka åtal. Det kan man ju eventuellt tolka som de flesta brott som blir anmälda. Så det är lite motsägelsefullt på egna hemsidan.

    https://www.aklagare.se/lattlast/det-har-gor-en-aklagare/aklagaren-kan-vacka-atal/
    Jag tycker inte det är motsägelsefullt, men jag har jobbat där som administratör/handläggare i flera år, så jag kanske är lite partisk.

    Åklagare har åtalsplikt (med undantag för några brottstyper) men åtalsplikten träder så att säga i kraft när kravet för åtal är uppfyllt. Går det att styrka brott så ska åklagaren åtala. Även en ringa stöld, olovlig körning eller andra mindre allvarliga brott.

    Åtalsplikten betyder alltså inte att alla brott som anmäls ska åtalas, utan att alla brott som kan bevisas, som bedöms leda till fällande dom, ska åtalas, strafföreläggas eller åtalsunderlåtas. Med ett ord - lagföras.


  • Anonym (Åklagarhandläggare)

    Tillägg till ovan. Det jag skrev står ju, i stort sett, i länken som postades.

    "En åklagare har åtalsplikt för nästan alla brott.
    Det betyder att åklagaren alltid måste väcka åtal, om det finns tillräckliga bevis för att någon har begått ett brott."

  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-23 20:39:13 följande:

    Du skrev så här: 
    Tycker för övrigt att det är en intressant samtid att missuppfattningar i skolan inte kan redas ut face-to-face, utan att det ska gå via polis och förhörsledare, samt socialtjänsten men det är ju så det ser ut. 

    Det tolkade jag som att skolan polisanmält, men det är ju lite otydligt skrivet... Men oavsett är det ju den som gjort en orosanmälan som orsakat det här (utöver de eventuella oegentligheter som orsakat anmälan), inte personalen på soc. Du har med andra ord ingen anledning att vara sur på dem i nuläget. De gör bara sitt jobb. 


    Jag fick nog förresten inte svar på min fråga om det är första gången det varit bekymmer kring ditt barn. 


    Finns inga bekymmer kring mitt barn. Däremot finns det bekymmer kring att skolan uppfattar något som EVENTUELLT skulle KUNNA vara bekymmer. Speciellt då de inte kommunicerar det med oss, utan med socialtjänsten. Sedan att socialtjänsten, utan att ens prata eller kommunicera med oss väljer att polisanmäla baserat på andra- och tredjehandsuppgifter gör det en smula problematiskt. Finns bara en anmälan. 

    Finns många som bara anser sig göra sitt jobb oavsett vilka konsekvenser det ger. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2023-02-23 20:49:21 följande:

    Tillägg till ovan. Det jag skrev står ju, i stort sett, i länken som postades.

    "En åklagare har åtalsplikt för nästan alla brott.
    Det betyder att åklagaren alltid måste väcka åtal, om det finns tillräckliga bevis för att någon har begått ett brott."


    Men om det finns tillräckliga bevis för att personen begått brottet, hur kan det då komma sig att rättegångar leder till icke skyldig?
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2023-02-23 20:49:21 följande:

    Tillägg till ovan. Det jag skrev står ju, i stort sett, i länken som postades.

    "En åklagare har åtalsplikt för nästan alla brott.
    Det betyder att åklagaren alltid måste väcka åtal, om det finns tillräckliga bevis för att någon har begått ett brott."


    Det är väl just det som också är den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar. De "åtalar" ju för varje misstanke. Bevis eller inte skiter de i. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2023-02-23 20:49:21 följande:

    Tillägg till ovan. Det jag skrev står ju, i stort sett, i länken som postades.

    "En åklagare har åtalsplikt för nästan alla brott.
    Det betyder att åklagaren alltid måste väcka åtal, om det finns tillräckliga bevis för att någon har begått ett brott."


    Nästan alla brott betyder alltså nästan alla brott som har tillräckliga bevis? Så även om det finns tillräcklig bevis för ett antal brott, så har åklagaren inte åtalsplikt för alla de brotten, utan nästan alla?
    Blir lite förvirrad
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 20:52:32 följande:
    Men om det finns tillräckliga bevis för att personen begått brottet, hur kan det då komma sig att rättegångar leder till icke skyldig?
    Åklagaren gör en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att få till en fällande dom. Den bedömningen kan skilja sig mot domslutet. Det är alltid en bedömning.

    Den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar är att de många gånger startar utredningar, kommer med krav på "stöd" och åtgärder baserat på vaga, icke bekräftade "misstankar". Anonyma anmälningar, rykten etc etc. Det krävs absolut ingenting för att man ska få finna sig att bli utredd av denna instans som kallar sig för en "tjänst". Det är långt ifrån hur en åklagare jobbar i ett brottsmål. 

    Jag försvarar verkligen inte att personalen inom denna samhällstjänst hotas, men jag förstår ändå att sinnet rinner över hos många som kommer i kontakt med dem. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 20:57:20 följande:
    Åklagaren gör en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att få till en fällande dom. Den bedömningen kan skilja sig mot domslutet. Det är alltid en bedömning.

    Den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar är att de många gånger startar utredningar, kommer med krav på "stöd" och åtgärder baserat på vaga, icke bekräftade "misstankar". Anonyma anmälningar, rykten etc etc. Det krävs absolut ingenting för att man ska få finna sig att bli utredd av denna instans som kallar sig för en "tjänst". Det är långt ifrån hur en åklagare jobbar i ett brottsmål. 

    Jag försvarar verkligen inte att personalen inom denna samhällstjänst hotas, men jag förstår ändå att sinnet rinner över hos många som kommer i kontakt med dem. 
    Vad fick du för svar när du frågade din handläggare?
    Vilket du vid det här laget borde du ha gjort det... 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?