• Lisaandersson12

    Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT

    17 dagar kvar tills ansökan stänger och jag sitter i full panik. 



    Det känns som att jag under hela mitt liv har försökt att lista ut vad jag vill bli, men jag är fruktansvärt rädd att studera i flera år för att sedan vara "fast" med ett enda yrke utan att kunna variera. Men nu har jag inte längre tid att tänka så. 



    Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha:


    -ett socialt arbete. 


    -måndag - fredag jobb, dagtid.


    -relativ god lön.


    -helst något som verkligen är roligt.


    -inte gamla eller sjuka för att jag inte tål att se människor som lider. 


    -ämnen som intresserade mig i gymnasiet var sociologi, filosofi, religion, pedagogiskt ledarskap, lärande och utveckling, människors miljöer samt etik och människans livsvillkor. Med sagt har jag ett stort intresse för människor, hur vi fungerar och samspelar med varandra.



    Jag intresserade mig först av personalvetare utan att jag egentligen kunde begripa fullt ut vad man faktiskt gör. Har i alla fall hört att man kan arbeta med rekrytering eller i ett företag för att främja arbetsmiljön. Sedan började jag tänka på ämneslärare 7-9 då det enda som gör mig lycklig i livet är sommaren och att man som lärare då får  "sommarlov" (ferietjänst). 



    Anledningen till varför jag tänkte på 7-9 var för att jag aldrig har haft en nära relation till ett barn, då jag inte har någon i min närhet som har barn. Men sen tänkte jag att 7-9 kan vara väldigt krävande då det är tonåringar som inte lyssnar och att man måste rätta massa uppgifter. Då började jag istället tänka på F-3. 



    Jag har så svårt att avgöra, för jag vill verkligen arbeta med människor samtidigt som jag kan bidra med någon slags utveckling eller hjälp. Jag har hört massa skit om läraryrket, men samtidigt finner jag inte heller så mycket information om personalvetare. 



    Så här kommer fullt med frågor som jag hoppas att några av er som läser kan svara på. 



    Grundlärare F-3



    1.Jag vet att man som lärare jobbar extra, men är det på en påtaglig nivå? Måste man liksom ta med sig arbetet hem på kvällarna?



    2.Jag som nästan aldrig har varit nära ett barn, hur väl kapabla är de för att kommunicera?



    3.Kommer jag att tröttna när jag är 50-60 år att arbeta med skrikande barn?



    4.Jag har hört att utbildningen är minst sagt HETSIG, någon som kan säga annorlunda om det?



    Grundlärare 4-6



    1.Skulle ni säga att denna åldersgrupp på något sätt är enklare att ?handskas? med än F-3? 


    2.Vad är den stora skillnaden mellan F-3 och 4-6 egentligen? Alltså angående utbildningen, yrket och barnen. 



    Ämneslärare 7-9



    1.Hur pass krävande är detta? Alltså i förhållande med att ungdomarna inte lyssnar och hur mycket tid man måste lägga åt rättningen på fritiden?



    2.Jag är mest intresserad av religion, men funderar på om det faktiskt finns tillgängliga jobb för det på arbetsmarknaden?



    3.Studerar man mycket matematik under utbildningen? Och i så fall hur pass svårt är det? (Jag verkligen HATAR matematik, behövt skriva typ 20 omprov tills jag äntligen fick godkänt i gymnasiet)



    4.Om jag ångrar mig och sedan vill arbeta med F-3, får jag det? Eller finns det typ en enkel kurs på 15 hp för att ge mig den behörigheten? Eller hur funkar det? 



    5.Om jag istället ångrar mig och vill arbeta i gymnasiet, hur fungerar det då?



    Generellt om lärare



    1.Finns det möjlighet att arbeta med något annat än just lärare efter sin utbildning?



    2.Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen. 



    3.Kan man bygga sin egen lärarexamen och då också kunna få lärarlegitimation? Isåfall hur gör man? Alltså vad är det som krävs och hur lång tid måste man då studera?



    Personalvetare



    1.Hur pass socialt är detta yrke? 



    2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?



    3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?



    4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.



    Avslutningsfrågor



    1.Från det jag tidigare har nämnt kan ni komma på ett annat yrke som skulle passa mig?



    2.Jag har hört att om man kommer in på sitt förstahandsval så stryks man från de resterande utbildningarna man har sökt. Jag undrar därmed om man kan vara lite taktisk och söka till läkare i sitt förstahandsval, för att på så vis vara säker att man blir struken från den, så att om jag behöver extra tid att fundera över vilken utbildning jag ska välja av lärare / personalvetare har jag sommaren över att lista ut det. (Jag antar att om man inte blir antagen på sitt förstahandsval, har man förutsättningen att kunna välja mellan de andra utbildningarna man har blivit antagen till?



    Behöver verkligen eran hjälp, så blir väldigt tacksam om det är så att ni enbart kan svara på en av frågorna.


     

     

  • Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT
  • FuckGoggleAskMe

    Om du inte har någon erfarenhet med barn, kanske inte läraryrket passar dig. Om man gillar barn eller ungdomar, kan man mycket väl tycka om det jobbet hela livet.

    Om man jobbar på HR får man hjälpa till att anställa folk men även avskeda dem. Och allt däremellan. 

    Man har även mycket kontakt med folk i andra yrken, säljare, restaurant, socialarbetare, kurator etc. 

  • Anonym (Lärare)

    Jag kan aldrig någonsin rekommendera läraryrket till någon, tyvärr, så det som återstår är personalvetare. Lärare har dålig lön och det är extremt slitigt.

  • Anonym (Tove)

    Grundlärare F-3




    1.Jag vet att man som lärare jobbar extra, men är det på en påtaglig nivå? Måste man liksom ta med sig arbetet hem på kvällarna?


    Jag är inte lärare men har en VÄLDIGT nära anhörig som är, kan man säga. Och nej, jobbet kommer inte hem. Inte i form av arbetsuppgifter men i form av att man också blir ställföreträdande kurator och förälder. Barn som inte verkar må bra, barn som söker uppmärksamhet, barn vars föräldrar inte vill inse att hen kanske har lite utmaningar som man behöver undersöka (behöver inte vara något men har man träffat många barn så har man en känsla för hur de brukar ligga till utvecklingsmässigt i vissa åldrar och när det avviker. Ungefär som pedagoger inom förskolan eller sköterska på BVC, man "ser"). Man ska schemaläggas x antal A-dagar per år och utöver det har man förtroendetid som man själv förfogar över. Många förenklar och säger att det är 35 + 10h per vecka. 

    2.Jag som nästan aldrig har varit nära ett barn, hur väl kapabla är de för att kommunicera?


    I F-3 är de små. De kommer direkt från förskolan, vissa har svårt att hålla bestick, behöver hjälp vid toalettbesök och vet inte vilka kläder de ska ta på sig när det är dags att gå ut. Vissa har väldigt mycket spring i benen. Men det är en kul ålder, man lägger basen till det som ska bli deras väg genom lärandet. Mycket går ut på att väcka nyfikenhet och sen börja nöta det basala inom språk och tal och läsa/räkna. 

    3.Kommer jag att tröttna när jag är 50-60 år att arbeta med skrikande barn?


    Det behöver inte alls bli så.

    4.Jag har hört att utbildningen är minst sagt HETSIG, någon som kan säga annorlunda om det?


    Har inte den erfarenheten. 


    Grundlärare 4-6




    1.Skulle ni säga att denna åldersgrupp på något sätt är enklare att ?handskas? med än F-3? 


    Jag tror detta är en svår ålder då utvecklingen spretar MYCKET. Samt att det är här de börjar bli mer självmedvetna, det blir diskussioner om sociala medier, det digitala, de kan råka ut för folk som inte är snälla osv. 

    2.Vad är den stora skillnaden mellan F-3 och 4-6 egentligen? Alltså angående utbildningen, yrket och barnen. 


    Pass

    Ämneslärare 7-9




    1.Hur pass krävande är detta? Alltså i förhållande med att ungdomarna inte lyssnar och hur mycket tid man måste lägga åt rättningen på fritiden?


    Äldre barn = mer attityd, så är det. Samtidigt kan du ha världens härligaste tonåringar som går att diskutera med. Och de som är intresserade är verkligen det!

    2.Jag är mest intresserad av religion, men funderar på om det faktiskt finns tillgängliga jobb för det på arbetsmarknaden?


    Kolla upp annonser så se du ungefär vad som eftersöks, vilka kombinationer. På en liten ort/skola kanske det inte behövs så jättemånga inom religion utan du får vara beredd på en kombination. 

    3.Studerar man mycket matematik under utbildningen? Och i så fall hur pass svårt är det? (Jag verkligen HATAR matematik, behövt skriva typ 20 omprov tills jag äntligen fick godkänt i gymnasiet)



    Pass

    4.Om jag ångrar mig och sedan vill arbeta med F-3, får jag det? Eller finns det typ en enkel kurs på 15 hp för att ge mig den behörigheten? Eller hur funkar det? 


    Nej det går inte att byta så rakt av. Det man lär sig för att jobba med de riktigt små barnen har ett annat upplägg. 

    5.Om jag istället ångrar mig och vill arbeta i gymnasiet, hur fungerar det då?


    Högstadie>gymnasie ska vara lättare att övergå emellan. Men prata med en SYO på lärosätet där du tänker söka så får du svar på allt sånt!

    Generellt om lärare




    1.Finns det möjlighet att arbeta med något annat än just lärare efter sin utbildning?


    Lärare behövs ju inom tex LSS och på SIS-boenden och liknande. Även inom vården. Eller som läromedelsförfattare, handläggare på kommuner & myndigheter mm. 

    2.Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen. 




    3.Kan man bygga sin egen lärarexamen och då också kunna få lärarlegitimation? Isåfall hur gör man? Alltså vad är det som krävs och hur lång tid måste man då studera?




    Personalvetare




    1.Hur pass socialt är detta yrke? 


    Väldigt. Du har människor och förhållandena kring dem som ditt arbetsfält. 

    2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?


    Tvärtom, man kommunicerar mycket. 

    3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?


    Enda som är tufft är statistikdelarna i så fall. Men kolla kursplanen där du tänkt läsa. 

    4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.




    Avslutningsfrågor




    1.Från det jag tidigare har nämnt kan ni komma på ett annat yrke som skulle passa mig?




    2.Jag har hört att om man kommer in på sitt förstahandsval så stryks man från de resterande utbildningarna man har sökt. Jag undrar därmed om man kan vara lite taktisk och söka till läkare i sitt förstahandsval, för att på så vis vara säker att man blir struken från den, så att om jag behöver extra tid att fundera över vilken utbildning jag ska välja av lärare / personalvetare har jag sommaren över att lista ut det. (Jag antar att om man inte blir antagen på sitt förstahandsval, har man förutsättningen att kunna välja mellan de andra utbildningarna man har blivit antagen till?


    Du behöver tänka till när du rangordnar för kommer du in på nr 1 så stryks övriga. Och kommer du inte in på nr 1 så går det nedåt. Det är inte så att nr 1 stryks och alla övriga står öppna liksom. Men så här, ska man vara strategisk så tror jag på att söka personalvetare i första hand för den kommer ha fler direktsökande. Jag kan tänka mig att lärare på många ställen inte kommer fyllas upp helt utan finnas öppen för sen anmälan. Alltså, kommer du in på personalvetare så kan du backa och söka in på lärare i samband med terminsstart medan jag tror att det omvända blir svårt. För personalvetare brukar ha många reserver. Men det ska du också fråga SYO, jag kanske är helt ute och cyklar där. 

    Behöver verkligen eran hjälp, så blir väldigt tacksam om det är så att ni enbart kan svara på en av frågorna.

  • Anonym (Lollo)

    Min upplevelse av din text är att du parerar olika problem du ser i olika sammanhang. Och du vill ha det så smidigt du kan få det för egen del framöver(ta inte det som kritik, utan jag tror många tänker så)Jag märker inte av något egentligt intresse av att handleda och undervisa barn. Du börjar faktiskt med att prata om just sommarlov och att du gillar det, sen högstadiet.. men då kan dom vara jobbiga, så då tänker du lågstadiet, men då kan dom vara skrikiga och då tänker du 4-6 osv.

    Jag tror att personalvetare/personalansvarig/samtalscoach/psykolog/socionom passar dig bättre. 

  • Lisaandersson12
    Anonym (Lollo) skrev 2023-03-31 08:38:06 följande:

    Min upplevelse av din text är att du parerar olika problem du ser i olika sammanhang. Och du vill ha det så smidigt du kan få det för egen del framöver(ta inte det som kritik, utan jag tror många tänker så)Jag märker inte av något egentligt intresse av att handleda och undervisa barn. Du börjar faktiskt med att prata om just sommarlov och att du gillar det, sen högstadiet.. men då kan dom vara jobbiga, så då tänker du lågstadiet, men då kan dom vara skrikiga och då tänker du 4-6 osv.

    Jag tror att personalvetare/personalansvarig/samtalscoach/psykolog/socionom passar dig bättre. 


    Om vi säger såhär, jag tänkte för några år sedan att jag ville arbeta på en fritidsgård då jag tycker att ungdomar är så jävla roliga. Men det är tyvärr dålig lön, kväll och helgarbete vilket går emot mina krav.
    Jag har under senare tid få möta god respons angående mitt sätt att lära ut, då jag aldrig blir frustrerad och försöker att finna andra metoder till lärandet så att folk förstår. (Detta är då kommentarer från min vänskapskrets)
    Men på grund av den negativa bilden jag fick av läraryrket så valde jag att ignorera detta alternativ och fokuserade istället på beteendevetare istället. Dock framgick det av studievägledaren att när jag väl söker jobb kommer arbetsgivaren att prioritera någon annan som har den specifika kompetensen för just det arbetet, då beteendevetare läser väldigt brett och inte specifikt. 
    Jag har två vänner som arbetar som grundlärare F-3, varav en totalt hatar sitt jobb medan den andra älskar det mer än livet. Jag har under den senaste tiden träffat han som älskar sitt jobb väldigt mycket och han ökade mitt intresse för läraryrket. Jag var först fast bestämd med personalvetare, men på grund av hur han pratade om sitt jobb så hamnade jag i en konflikt med mig själv. 

    Jag går i cirklar då jag kan komma på för-och nackdelar med både läraryrket och personalvetare: 

    En personalvetare tjänar mer, men vad ska jag göra med de pengarna när man bara är ledig 40 dagar om året? Inte så att jag kan ta ledigt från jobbet 3 gånger per år för att resa. 

    Som lärare får man "semester" vilket är jäääävligt gött, men samtidigt hur kul är det egentligen när ingen annan är ledig som man kan umgås med?

    Det känns som att man kan tala mer fritt med eleverna och ibland föra diskussioner med dem vilket är hur kul som helst. När jag iallafall gick i skolan  studerade man inte alla ämnen från 8 till 16, utan det fanns perioder i klassrummet när man fick tala fritt som ledde till roliga diskussioner läraren medverkade i. Då tänker jag att man som personalvetare inte kommer få uppleva samma sak, då det bara ska vara prat och tjat om massa arbetsuppgifter och blabla. Sedan tänker jag från ett annat perspektiv att eleverna kanske är skitjobbiga som aldrig lyssnar, medan man som personalvetare kan känna en bättre samhörighet med sina kollegor då alla är vuxna, och har på så sätt mer gemensamt som medför till roligheter på jobbet. 

    Sen så har jag hört att läraryrket är sååå mycket mer påfrestande än personalvetare vilket skämmer mig. Men i samband med detta har jag fått intrycket av att det som egentligen ligger till grund för hur man tolkar sitt yrke på skolan är vilka kollegor man har. 

    (Märks det att jag är en övertänkare som analyserar varenda liten detalj)? hahahha
  • Lisaandersson12
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-30 21:53:52 följande:

    Jag kan aldrig någonsin rekommendera läraryrket till någon, tyvärr, så det som återstår är personalvetare. Lärare har dålig lön och det är extremt slitigt.


    På vilket sätt är det slitigt?

    Jaha för jag har hört att medellönen för grundlärare f-3 ligger på 36.000 kr, och ju äldre elever man har så mer lön får man. 
  • Anonym (Tove)
    En sak jag tänker på när jag läser ditt senaste svar.
    Blir du personalvetare och tex jobbar med rekrytering på en arbetsplats så kommer du förmodligen ha mer kontakt med chefer (som du hjälper att rekrytera) och kandidater (som du ska intervjua) än med dina kollegor. Det är min erfarenhet. 
    Om du inte går åt något annat håll och jobbar med arbetsrätt, arbetsmiljö, chefsstöd i andra typer av frågor. Det är ett väldigt brett område. 
    Och blir du lärare så är du förstås med eleverna en stor del av dagen. Men eleverna är inte dina kollegor. Du lär ju ha fler lärare på skolan som är dina kollegor ihop med fritidsledare, lärare i fritidshem, elevassistenter, speciallärare/pedagoger, elevhälsoteam och rektor. 
  • Anonym (Lärare)
    Lisaandersson12 skrev 2023-03-31 11:55:07 följande:
    På vilket sätt är det slitigt?

    Jaha för jag har hört att medellönen för grundlärare f-3 ligger på 36.000 kr, och ju äldre elever man har så mer lön får man. 
    Mentalt påfrestande. Konstant stress på kort och lång sikt. Ofta tighta scheman, särskilt om man jobbar heltid, inte alltid man hinner hitta de där andningspauserna under dagen, långt från säkert att man har någon planeringstid att tala om. Dessutom ska du delta i obligatoriska möten som nästan aldrig ger något. Beroende på ämne så finns stor risk att det inte finns någon lärobok så du måste skapa allt material eller åtminstone ta över material från någon kollega och sedan fundera på hur du själv kan använda det, sånt tar mycket tid. Dessutom ska du lägga upp till tio timmar i veckan på att arbeta på din "fritid" (heltid kan vara 35 timmar på plats plus tio timmar förtroendetid). Veckor när man har toppar blir det betydligt mer än tio timmar. Sedan eleverna då, ett par hundra unga ivriga personer som kan vara allt från rent för jävliga till helt underbara, eller en mix i en klass. Många skolor har fortfarande mentorskap inbakat i tjänsten så du ska hålla på med sånt, ha koll på elevernas individuella situationer, ha kontakt med jobbiga föräldrar (de bra hör nästan aldrig av sig), vara lite av en extraförälder.

    Jag har semestertjänst och jobbar som en vanlig arbetare nästan, dvs jag har några timmar förtroendetid per vecka som ger någon enstaka dag ledigt på småloven och jul men helt vanlig semester sommartid, max 25 dagar. Jag har jobbat i 11 år som lärare, just nu på gymnasiet. Om ca tio år till kommer jag att ha 36 000 kr i lön, om jag inte byter plats och lyckas få någon tusenlapp upp pga det. Har aldrig hört såna fantasisummor för F-3! Jag byggde ihop min examen och det tog nästan sju år.
  • Anonym (Tove)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-31 16:42:27 följande:
    Mentalt påfrestande. Konstant stress på kort och lång sikt. Ofta tighta scheman, särskilt om man jobbar heltid, inte alltid man hinner hitta de där andningspauserna under dagen, långt från säkert att man har någon planeringstid att tala om. Dessutom ska du delta i obligatoriska möten som nästan aldrig ger något. Beroende på ämne så finns stor risk att det inte finns någon lärobok så du måste skapa allt material eller åtminstone ta över material från någon kollega och sedan fundera på hur du själv kan använda det, sånt tar mycket tid. Dessutom ska du lägga upp till tio timmar i veckan på att arbeta på din "fritid" (heltid kan vara 35 timmar på plats plus tio timmar förtroendetid). Veckor när man har toppar blir det betydligt mer än tio timmar. Sedan eleverna då, ett par hundra unga ivriga personer som kan vara allt från rent för jävliga till helt underbara, eller en mix i en klass. Många skolor har fortfarande mentorskap inbakat i tjänsten så du ska hålla på med sånt, ha koll på elevernas individuella situationer, ha kontakt med jobbiga föräldrar (de bra hör nästan aldrig av sig), vara lite av en extraförälder.

    Jag har semestertjänst och jobbar som en vanlig arbetare nästan, dvs jag har några timmar förtroendetid per vecka som ger någon enstaka dag ledigt på småloven och jul men helt vanlig semester sommartid, max 25 dagar. Jag har jobbat i 11 år som lärare, just nu på gymnasiet. Om ca tio år till kommer jag att ha 36 000 kr i lön, om jag inte byter plats och lyckas få någon tusenlapp upp pga det. Har aldrig hört såna fantasisummor för F-3! Jag byggde ihop min examen och det tog nästan sju år.
    Det låter inte optimalt att det ska ta tio år för dig med behörighet att nå 36000kr i månadslön? Det är förstås väldigt beroende på ort och vilka arbetsmöjligheter som finns men jag verkar inom storstadsregion och här går inga nyexade in lägre än 38-40k, ingen. Jag har en anhörig som är ny inom F-3 och som gick in på 35500kr. Småstad ca 30 min ifrån storstad. 
Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT