• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Core
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 12:06:52 följande:
    Du ska inte förakta trygghet. För många är detta det viktigaste i ett förhållande och ofta behöver även den otrogne tryggheten att falla tillbaka på. Man ska nog inte lägga för mycket vikt vid otroheten om förhållandet i övrigt är bra. 

Att bryta upp från ett förhållande kräver en hel del, både mod och ork. Ibland finns inte orken.  Som anhörig kan man försöka att hjälpa till genom att försöka stärka personen och uppmuntra till sociala aktiviteter på egen hand.
    Jag tycker bara att ju längre man har levt sitt liv, desto mer bör man vara benägen att ta tillvara på det istället för att fastna u en död lunk framåt, om så är fallet. Känner man sig fortfarande förälskad och fylld av kärlek efter otrohet, go on, du spiller ingen tid? men om inte, riv och bygg om.

Det här gäller f.ö förhållanden utan otrohet också, men det kan man använda som ett Wake up Call 
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Hilda) skrev 2023-08-26 20:19:55 följande:

Vi sätter alla våra gränser, så även du, då du inte accepterar "aktiv otrohet". Sedan blandar du ihop förälskelse och att faktiskt agera på det. Jag fattar att vi alla kan bli förälskade under livet, men att agera på det är något man i högsta grad kan styra.

Du kanske kan.

Alla kan helt säkert inte, för då hade vi väl inte haft några pyromaner, kleptomaner, lånetorskar, speltorskar eller personer med olika tvångssyndrom heller? 

Det är ju bara för dem att välja att låta bli och slippa det sociala stigmat vid upptäckt. Eller?

Alltså: Under ca halva livet tyckte jag som du, men baserat på det jag själv upplevt skulle jag säga dels att olika förälskelser hos samma person kan vara olika starka, och dels att det finns en liten andel personer som kan bli så förälskade (alltså deras hjärna blir så påverkad) att de blir funktionellt sinnesförvirrade och inte kan låta bli sin kärlek om den vill ha dem.

De är höga på den starkaste drog som naturen kan frambringa, för att vi säkert ska föröka oss och sprida våra gener. Om bara föremålet för attraktionen är villigt så finns det i vissa fall inget som kan hindra dem.

Så tror jag.
  • Anonym (Mannen)

Jag vet de som varit i långvariga äktenskap som blivit förälskade i andra över 10 gånger. Men de har inte agerat på känslorna. 

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-27 13:19:08 följande:

Jag vet de som varit i långvariga äktenskap som blivit förälskade i andra över 10 gånger. Men de har inte agerat på känslorna. 

Ja, det är ju helt upp till var och en. Det är ju inte tvunget att vara otrogen bara för att man blivit förälskad. 

Vet inte om du med detta menar att de som motstått 10 förälskelser ska få något sorts erkännande. medalj eller så
  • Fiona M
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 13:28:16 följande:
    Ja, det är ju helt upp till var och en. Det är ju inte tvunget att vara otrogen bara för att man blivit förälskad. 

Vet inte om du med detta menar att de som motstått 10 förälskelser ska få något sorts erkännande. medalj eller så
    Det är väl klart att de hanterat det bättre när de inte svikit sina partners, eller hur?
  • Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-27 13:19:08 följande:

Nej, Men varje gång är olika.

En dag kanske personen står där med byxorna nere, i dubbel bemärkelse.

Jag tror inte det kan hända alla, men jag tror definitivt att det kan hända några.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Bella) skrev 2023-08-26 19:54:35 följande:
    Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

Kan tycka det mest beror på hur man beter sig. Ljuger man och slänger skit på den utsatta som kommit på den otrogna, så är det hemskt. Har varit med om det själv. De gör ju så bara för att rädda sitt eget skinn.
  • Anonym (Jessica)

Men de fattar ju inte att lögnen sårar mer. Han erkände till slut. Sen skrattade åt mig och ljög igen, sen erkände. Han var galen.

• Anonym (kvinna50+)
    Fiona M skrev 2023-08-27 13:45:32 följande:
    Det är väl klart att de hanterat det bättre när de inte svikit sina partners, eller hur?
    Men vad spelar det för roll?  Är det något som kan kompensera för andra tillkortakommanden?

Han/Hon har i alla fall varit trogen så jag kan ha överse med att Han/Hon psykiskt misshandlar mig varje dag ?

Eller finns det någon sorts ranking skala? 

Jag tror inte att ett äktenskap/förhållande blir lyckligare av att partnern avstått från otrohet. 

Tänk dig in i konversationerna vid middagsbordet när maken berättar att han blivit över öronen förälskad i den nya konsulten, men att han visst kunnat stå emot frestelsen att vara otrogen.

Nej, man kan inte dela in mänskligheten i trogna mot otrogna.  
    Den mest otrogna människan kan samtidigt vara den mest underbara och den trognaste kan vara ett odjur
  • Anonym (Knappast_stigmatiserat)

Det är väl knappast stigmatiserat idag, förutom hos en del av befolkningen som forfarande håller monogamin och tvåsamheten/ äktenskapet högt. Snarare håller öppna förhållanden och att vänstra att bli norm. Vem bryr sig om moral eller andras känslor idag liksom? Sådant verkar de flesta anse är utdaterat.

Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?