• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-09-01 10:46:20 följande:

Jag tror det är rätt enkelt att förstå varför många stannar trots otrohet. Man vet vad man har men inte vad man får. Du vet att din partner är otrogen ibland. Ok? Troligen vet du även mer saker om din partner. Låt oss säga att du vet att hen har många positiva egenskaper utöver detta negativa.

Hen kanske:

är bra med barnen,
    tjänar bra,
    händig,
    snygg,
    står ut med svärmor Drömmer
    osv, osv....

Vad vet du om din kommande partner? Du kan inte garanterat veta om hen ska vara otrogen. Du vet inte heller något om hur det kommer bli med de övriga sakerna.

Som allt annat här i livet gäller det att välja. Man kan inte få allt. Men nästan.

Ja man vet vad man får.... och i det ingår ju oxå svek, lögner och manipulation.

Hen kanske:

är bra med barnen MEN är ju oxå en fena på att svika och ljuga
    tjänar bra MEN MEN är ju oxå en fena på att svika och ljuga
    händig MEN är ju oxå en fena på att svika och ljuga
    snygg MEN är ju oxå en fena på att svika och ljuga
    står ut med svärmor MEN är ju oxå en fena på att svika och ljuga
    osv, osv, MEN är fortfarande en fena på att svika och ljuga

Vad vet du om en kommande partner? Du kan inte vet om det personen oxå är en svika och lögnare, du vet inte heller något om hur det kommer bli med övriga saker.... sant.... MEN det är ju 50/50.... den du redan har VET du ju redan med 100% säkerhet är en svikare och en lögnare. Det är mer en fråga om kommer personen kunna skärpa sig i framtiden eller ej.

Japp som allt annat i livet gäller det att välja... därför är det ju himla dumt att att få det att framstå som att stanna kvar med en otrogen skithög är det enda valet eller "rätt" val. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 11:09:02 följande:

Har du varit otrogen själv? Eller varför anser du att man ska förlåta något sådant. 

Du läste tydligen inte mitt inlägg.
  • Lönnsirap

Jag tänker att otrohet är väldigt stigmatiserat just för att den allmänna uppfattningen är att folk är serie-monogama och har en relation i taget. 

Sexuell trohet är underförstått och något som man såväl förväntar sig, och eftersträvar.

Jag tänker att väldigt många faktiskt vill leva monogamt och då är ju en annan livsstil ordentligt provocerande. Speciellt när spelreglerna inte är redovisade, utan personen faktiskt bryter ett uttalat, eller outtalat löfte.

Sen tänker jag att andra svek oftast är lite mindre konkreta och svårare att benämna och därmed svårare att tala om. Så otrohet blir helt enkelt symbolen för svek i allmänhet.

Gällande ÖPPET förhållande, tänker jag att det verkligen ses på olika sätt i olika miljöer, sammanhang och hos olika individer.

Folk som är intresserade av detta gör ju klokt att prata om detta, långt innan relationen de lever i havererat sexuellt... Då är det väl inte lika tabu.

Tillfälliga förälskelser betyder inte att man per automatik "trampar snett". 

• ClumsySmurf
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-01 07:06:09 följande:
    Fast det går ju också att förlåta och komma över. Jag tror faktiskt inte att man kan räkna med, att två människor som är hyfsat unga när de gifter sig och hyfsat attraktiva för det motsatta könet, ska kunna leva i ett långt äktenskap, utan att minst en av dom är otrogen vid minst något eller några tillfällen. Men det måste inte innebära jordens undergång. Häftigt uppblossande åtrå till någon annan går över; är äktenskapet stabilt annars så är det ändå den relationen som förbliver. Att lämna och gifta om sig är ett värre svek.
    man vet ju vilken av dem du är....
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 01:48:10 följande:

Det finns säkert historier från mångas liv som visar på det ena eller andra. Men jag tror väl ändå att de flesta håller med om att barn mår bäst i harmoniska familjer..

Ja och hur harmonisk är en familj där man springer runt och sviker, ljuger och manipulerar varandra? Vad finns det för garantier på att en familj någonsin kommer bli harmonisk efter ett svek? Varför utsätta barnen för något sådant när man kan bilda en ny harmonisk familj med någon annan?

När vi bestämmer oss för att bilda familj måste vi inse att vi har ansvar för våra barn och för familjen som helhet. Vad innebär det där ansvaret då..?
    Bland annat innebär det att när vi får problem oavsett vilka så ska vi se till att lösa dem.  Man kan hävda att man inte ska skapa problem men de har en förmåga att dyka upp i de bästa familjer.. Då gäller det att vara vuxen situationen och göra vad man kan.  Ibland måste man ta hjälp. 

Ja, så varför springer man då runt och gör sitt bästa för att sabba sin familj genom att vara otrogen? Är det att ta ansvar?

"Bla innebär det att när vi får problem"....låter ju jättefint...  eller så kan man låta bli att SKAPA problem och sen förvänta sig att andra ska städa upp skiten man själv skapat. Nej otrohet dyker inte bara upp av en slump sådär som att man bara råkar halka och vips råkar man bara hamna naken i en säng med någon annan... men hoppsan.., otrohet är ALLTID med fullt medvetet val och dyker absolut inte upp av sig självt.

Det gäller att vara vuxen situationen... hur vuxet är det att springa runt och sabba sin familj genom att vara otrogen? Hur vuxet är det att själv bete sig som en idiot men kräva att ens partner ska agera vuxet när det kommer fram? Går det att öht ha en vuxen relation med en person som är så omogen? Kan man öht prata om en vuxen relation när det bara är den ene som förväntas agera vuxet?

Det du pratar om här är ett ENSIDIG vuxet beteende och ENSIDIGA krav på mognad. För enligt dig verkar det vara helt ok att ha sönder sin familj genom att vara otrogen, det är bara sånt som händer, mänskligt... men den man bedrar får tydligen inte alls vara mänsklig utan måste agera jätte jätte megavuxet... du lägger mao allt ansvar på den som blev bedragen och inget ansvar alls på den som hade sönder relationen och ja det är inget annat än ren BS.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-01 13:05:47 följande:
    Ja och hur harmonisk är en familj där man springer runt och sviker, ljuger och manipulerar varandra? Vad finns det för garantier på att en familj någonsin kommer bli harmonisk efter ett svek? Varför utsätta barnen för något sådant när man kan bilda en ny harmonisk familj med någon annan?

När vi bestämmer oss för att bilda familj måste vi inse att vi har ansvar för våra barn och för familjen som helhet. Vad innebär det där ansvaret då..?
    Bland annat innebär det att när vi får problem oavsett vilka så ska vi se till att lösa dem.  Man kan hävda att man inte ska skapa problem men de har en förmåga att dyka upp i de bästa familjer.. Då gäller det att vara vuxen situationen och göra vad man kan.  Ibland måste man ta hjälp. 

Ja, så varför springer man då runt och gör sitt bästa för att sabba sin familj genom att vara otrogen? Är det att ta ansvar?

"Bla innebär det att när vi får problem"....låter ju jättefint...  eller så kan man låta bli att SKAPA problem och sen förvänta sig att andra ska städa upp skiten man själv skapat. Nej otrohet dyker inte bara upp av en slump sådär som att man bara råkar halka och vips råkar man bara hamna naken i en säng med någon annan... men hoppsan.., otrohet är ALLTID med fullt medvetet val och dyker absolut inte upp av sig självt.

Det gäller att vara vuxen situationen... hur vuxet är det att springa runt och sabba sin familj genom att vara otrogen? Hur vuxet är det att själv bete sig som en idiot men kräva att ens partner ska agera vuxet när det kommer fram? Går det att öht ha en vuxen relation med en person som är så omogen? Kan man öht prata om en vuxen relation när det bara är den ene som förväntas agera vuxet?

Det du pratar om här är ett ENSIDIG vuxet beteende och ENSIDIGA krav på mognad. För enligt dig verkar det vara helt ok att ha sönder sin familj genom att vara otrogen, det är bara sånt som händer, mänskligt... men den man bedrar får tydligen inte alls vara mänsklig utan måste agera jätte jätte megavuxet... du lägger mao allt ansvar på den som blev bedragen och inget ansvar alls på den som hade sönder relationen och ja det är inget annat än ren BS.
    Du verkar inte förstå att jag inte diskuterar om otrohet är rätt eller fel. Självklart är otrohet fel, annars vore det ju inte något problem. Det är ju därför man kommer för att få hjälp.  Förstör inte varför du är så upprörd över det jag skriver. Du vill att jag ska ta parti något jag aldrig varken kan eller vill göra. 

När man kommer för att få hjälp kommer man tillsammans för att tillsammans hitta en väg till ett gemensamt mål. 

När jag talar om att vara vuxen situationen så menar jag att man faktiskt tar hjälp om man inte klarar av det själva.

Det handlar aldrig om ENSIDIGHET 

Om en av parterna behöver enskild terapi för att få hjälp att handskas med sina känslor så är det en annan sak. Självklart är jag positiv till detta men det är som sagt något helt annat än att par terapi.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 13:35:47 följande:
    Du verkar inte förstå att jag inte diskuterar om otrohet är rätt eller fel. Självklart är otrohet fel, annars vore det ju inte något problem. Det är ju därför man kommer för att få hjälp.  Förstör inte varför du är så upprörd över det jag skriver. Du vill att jag ska ta parti något jag aldrig varken kan eller vill göra. 

När man kommer för att få hjälp kommer man tillsammans för att tillsammans hitta en väg till ett gemensamt mål. 

När jag talar om att vara vuxen situationen så menar jag att man faktiskt tar hjälp om man inte klarar av det själva.

Det handlar aldrig om ENSIDIGHET 

Om en av parterna behöver enskild terapi för att få hjälp att handskas med sina känslor så är det en annan sak. Självklart är jag positiv till detta men det är som sagt något helt annat än att par terapi.
    Men nu diskuterar jag inte om otroheten var rätt eller fel utan om det är rätt att lägga allt ansvar på den man bedrar och inget ansvar på den som faktiskt orsakat krisen, eller hur?

Eller är "jag pratar faktiskt inte om det är rätt eller fel att vara otrogen" ditt sätt att kringgå motargument?

Intressant att du skriver NÄR man kommer för att få hjälp som om det skulle vara enda alternativet... men man behöver ju inte söka hjälp öht, det går ju precis lika bra att dumpa en otrogen partner och skaffa sig en ny och bättre partner, då den där NÄR borde bytas ut mot ett OM:

Jo jag har fattat att du tycker att man ska vara kvar till varje pris och verkar göra ditt bästa för att låtsas som att det är det enda alternativet som finns, men det finns ju lite mer att fundera över än om det går eller inte går och vilken hjälp det finns att få... ska man öht fortsätta leva med en lögnare, till vilket pris och är det värt det är ju betydligt viktigare frågor är om det går eller ej... alla vet ju redan att det säkert går bara man är villig att betala vilket pris som helst.

Jo det handlar absolut om ensidighet när du..

1) BARA snackar om att det går men ignorerar allt annat

2) Lägger ALLT ansvar för vuxet beteende på den bedragne men inget på den otrogne.

Det är nog främst den som varit otrogen som behöver egen terapi vare sig man fortsätter vara ihop eller ej, för det är ju faktisk det effektivaste sättet att bli sluta bete sig som en skithög och bli en bättre människa, märkligt att det inte var med på din lista på "moget beteende"?
  • ClumsySmurf
    A recent (2022) study from Germany sought to provide answers. The researchers used a nationally representative sample of over 12,000 German adults, followed for up to 12 years (between 2008 and 2020) to examine the relationship dynamics around infidelity. The researchers documented over 1,000 infidelity events in their sample.
    [...]
    Fourth, with few exceptions, relationship recovery post-infidelity is difficult. "Neither victims nor perpetrators seemed to bounce back to their initial levels of relationship well-being. However, a more consistent socialization pattern emerged with respect to personal well-being: Both victims and perpetrators experienced a gradual increase in life satisfaction and self-esteem in the years following the event."

In other words, individuals may recover more easily from infidelity than do relationships. Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them.

Fifth, the authors used their data to test competing theories of post-infidelity behavior. On one hand, the "investment model" predicts that high-commitment partners will be more likely to forgive their partners, as they are more willing to invest in relationship maintenance. On the other, expectancy violation theory argues that highly committed individuals will be less likely to forget and forgive, because their disappointment at their partner's violation would be stronger than that of less committed individuals.

The authors' data provide support for the latter. They note: "Consistent with the expectancy violation theory, higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)... following infidelity."

www.psychologytoday.com/ca/blog/insight-therapy/202212/why-women-may-not-always-feel-so-bad-about-cheating
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-01 14:02:13 följande:
    Men nu diskuterar jag inte om otroheten var rätt eller fel utan om det är rätt att lägga allt ansvar på den man bedrar och inget ansvar på den som faktiskt orsakat krisen, eller hur?

Eller är "jag pratar faktiskt inte om det är rätt eller fel att vara otrogen" ditt sätt att kringgå motargument?

Intressant att du skriver NÄR man kommer för att få hjälp som om det skulle vara enda alternativet... men man behöver ju inte söka hjälp öht, det går ju precis lika bra att dumpa en otrogen partner och skaffa sig en ny och bättre partner, då den där NÄR borde bytas ut mot ett OM:

Jo jag har fattat att du tycker att man ska vara kvar till varje pris och verkar göra ditt bästa för att låtsas som att det är det enda alternativet som finns, men det finns ju lite mer att fundera över än om det går eller inte går och vilken hjälp det finns att få... ska man öht fortsätta leva med en lögnare, till vilket pris och är det värt det är ju betydligt viktigare frågor är om det går eller ej... alla vet ju redan att det säkert går bara man är villig att betala vilket pris som helst.

Jo det handlar absolut om ensidighet när du..

1) BARA snackar om att det går men ignorerar allt annat

2) Lägger ALLT ansvar för vuxet beteende på den bedragne men inget på den otrogne.

Det är nog främst den som varit otrogen som behöver egen terapi vare sig man fortsätter vara ihop eller ej, för det är ju faktisk det effektivaste sättet att bli sluta bete sig som en skithög och bli en bättre människa, märkligt att det inte var med på din lista på "moget beteende"?
    Men du måste väl förstå att det du tar upp är sådant som behandlas i terapin. Det är ju just det som diskuteras där,  inte här på FL.

Det vuxna beteendet är att ta hjälp när man inte klarar av det själv.

Det kan mycket väl vara så att båda behöver enskild terapi.

Det är inte vuxet att inte försöka hålla ihop familjen. Efter vad jag förstått av vad du skriver har du lite att jobba på där
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 14:16:26 följande:
    Men du måste väl förstå att det du tar upp är sådant som behandlas i terapin. Det är ju just det som diskuteras där,  inte här på FL.

Det vuxna beteendet är att ta hjälp när man inte klarar av det själv.

Det kan mycket väl vara så att båda behöver enskild terapi.

Det är inte vuxet att inte försöka hålla ihop familjen. Efter vad jag förstått av vad du skriver har du lite att jobba på där
    Men varför måste man till varje pris hålla ihop familjen?
    På vilket sätt är det vuxet att hålla ihop en familj där den ena eller båda föräldrarna inte mår bra och kanske bara bråkar?
    I vilken situation sätter man barnen då?
    Är det inte bättre att tänka till och försöka lösa ev problem innan man gör valet att vara otrogen?
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?