• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (Sätter allt på spel)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 20:11:10 följande:
    Det där spelar ingen roll. Den familj den redan har då? Det kanske han/hon borde tänkt på före den var otrogen.
    Man kan bara påverka sitt eget beteende. Att någon annan agerar fel är ett dåligt argument för att man själv ska göra det.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Sätter allt på spel) skrev 2023-09-01 20:12:52 följande:
    Man kan bara påverka sitt eget beteende. Att någon annan agerar fel är ett dåligt argument för att man själv ska göra det.
    Vad pratar du om nu? Ja, man kan bara påverka sitt eget beteende. Det var ju det jag sa, man ska tänka sig för innan man ligger med någon annan. Man kan inte skylla på ilska eller att man inte trivs. Prata då. 
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Sätter allt på spel) skrev 2023-09-01 20:12:52 följande:
    Är det ett samspel så bör man dock skydda sig själv om den andre behandlar en illa; man fortsätter inte en vänskap där man blir sviken, man stannar inte hos arbetsgivaren som utnyttjar en, man har all rätt att ta avstånd från en partner som varit otrogen.

Hur kommer det sig att så många försöker få det att verka värre att inte vilja bortse från otrohet än själva otroheten i sig?
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 15:31:18 följande:
    Det beror på vad man lägger i att terapi inte fungerar.  Om man under terapin gemensamt kommer farm till att man bör avsluta relationen har terapin fortfarande fungerat. Man har kommit fram till ett gemensamt beslut och kan gemensamt göra ett så bra avslut för barnen som möjligt.

Om terapin inte fungerar på grund av att någon eller båda parter inte tar den på allvar. Då är det tråkigt men helt upp till paret att avgöra om de ska hålla ihop eller ej. Förhoppningsvis gör de vad som är bäst för familjen, om det är att avsluta eller ej beror på omständigheterna.

Att bara en av parterna ska fortsätta att kämpa är sällan ett framgångsrecept.
    Jag syftar på det senare. 
    Men du tycker alltså att man ändå ska fortsätta kämpa?
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 20:24:46 följande:
    Vad pratar du om nu? Ja, man kan bara påverka sitt eget beteende. Det var ju det jag sa, man ska tänka sig för innan man ligger med någon annan. Man kan inte skylla på ilska eller att man inte trivs. Prata då. 
    Fast det är fortfarande ointressant för det egna beslutet. Du fokuserar på din partner när du borde fokusera på dig. Hur når jag bäst möjliga resultat.

Är det att följa principer in i absurdum eller att analysera situationen och fatta ett klokt beslut efter vad som ger den bästa framtiden?
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-01 21:00:41 följande:
    Är det ett samspel så bör man dock skydda sig själv om den andre behandlar en illa; man fortsätter inte en vänskap där man blir sviken, man stannar inte hos arbetsgivaren som utnyttjar en, man har all rätt att ta avstånd från en partner som varit otrogen.

Hur kommer det sig att så många försöker få det att verka värre att inte vilja bortse från otrohet än själva otroheten i sig?
    För att personen kan vara en bra person och ångra sig. Och då är det bara korkat att lämna.

Du pratar om någon som behandlar den andra illa på löpande band och då blir det en helt annan fråga.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-09-01 19:07:10 följande:
    Fast otrohet och andra vidriga beteenden ska man inte acceptera rent allmänt och det är väl Skitbra att folk tycker man ska dumpa en sådan. 
    År man 14 år och pojkvännen  vänstrat med bästa kompisen så är det nog en bra strategi,

När man är 21år och bott ihop med sin partner 1 år och han varit ute och testat andra så är det också en bra strategi.

Men är man 28 år och har ett barn på 6 månader och partnern varit med polarna på krogen och fallit för frestelsen m kommer hem och är förtvivlad över vad han gjort så ör det en dålig idé att Dumpa, mest för din egen skull som skulle sitta ensam med ett barn men också för familjens skull. Barnet skulle inte knyta an till sin far och chansen bygga en familj går tillspillo

När man är i 45 års åldern barnen utflugna , Du och mannen tappat intimiteten i ert förhållande och någon av er blir förälskade i någon annan, och inleder ett förhållande. År det upp till er att väga förhållandet mot vad ni känner för den andra. Kan ni fortsätta att leva ihop trots att känslorna inte längre finns där. 
  • Anonym (Emma)

Det verkar inte vara så stigmatiserat faktiskt, så du har nog lite fel där TS. Folk bryr sig inte nämnvärt när de hör om en att någon varit otrogen så ett stigma får det ju inte direkt. Ingen verkar vilja skvallra på en otrogen heller hur kommer det sig? Inte mina problem, man ska inte lägga sig i, säger folk.

Jag vet inte hur jag hade hanterat en otrohet i min egen relation, om jag hade lämnat. Men jag hade blivit sårad av att mannen får känslor för någon annan. Spelar ingen roll om han inte träffar henne, hade blivit så ledsen ändå. Om det bara är sex han blir sugen på och det kan bli lite flirtigt och spänning med någon så kan det vara OK, men ljuga och försöka dölja det nej då blir det jättefel för mig.

• ClumsySmurf
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-01 22:53:19 följande:
    År man 14 år och pojkvännen  vänstrat med bästa kompisen så är det nog en bra strategi,

När man är 21år och bott ihop med sin partner 1 år och han varit ute och testat andra så är det också en bra strategi.

Men är man 28 år och har ett barn på 6 månader och partnern varit med polarna på krogen och fallit för frestelsen m kommer hem och är förtvivlad över vad han gjort så ör det en dålig idé att Dumpa, mest för din egen skull som skulle sitta ensam med ett barn men också för familjens skull. Barnet skulle inte knyta an till sin far och chansen bygga en familj går tillspillo

När man är i 45 års åldern barnen utflugna , Du och mannen tappat intimiteten i ert förhållande och någon av er blir förälskade i någon annan, och inleder ett förhållande. År det upp till er att väga förhållandet mot vad ni känner för den andra. Kan ni fortsätta att leva ihop trots att känslorna inte längre finns där. 
    Om nu familjen är så viktig och om någon är så dum att h*n är otrogen när man nyss bildat familj är det kanske dålig idé att inte dumpa, det är uppenbarligen någon som har väldigt svårt att värdesätta familjen.

• Anonym (kvinna50+)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-01 23:55:43 följande:
    Om nu familjen är så viktig och om någon är så dum att h*n är otrogen när man nyss bildat familj är det kanske dålig idé att inte dumpa, det är uppenbarligen någon som har väldigt svårt att värdesätta familjen.
    Orsaken kan vara en kombination av intag av alkohol och osäkerhetskänslan inför att vara nybliven pappa.  Glöm inte att han var själv förtvivlad över sitt beteende., Honom skulle jag då inte dumpa på direkten.  Om han får en chans så har också familjen en chans.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?