• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-09-02 18:30:38 följande:
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:08:35 följande:
    Rent faktamässigt är det mångdubbelt fler som är otrogna än de som har den långsökta ursäkten. Rent faktamässigt är inte narcissism en diagnos. Rent faktamässigt finns det fler narcissistiska bekräftelsehoror än folk som har NPD.
    Hur många som har NPD är inte relevant, rent faktamässigt.
    Narcissistisk störning är helt tydligt en diagnos, om man vet något om något.
    Narcissistisk personlighetsstörning enligt DSM-5

Narcissistisk personlighetsstörning fördes i ICD-10 till gruppen "andra specificerade personlighetsstörningar", dit också räknades bland andra omogen personlighet, excentrisk, histrionisk och passiv-aggressiv personlighetsstörning.

DSM-5 förs narcissistisk personlighetsstörning till grupp B som omfattar:

antisocial personlighetsstörning (aggressiv, oansvarig),

emotionellt instabil personlighetsstörning/borderline personlighetsstörning (labil, impulsiv, osäker på sin identitet),

histrionisk personlighetsstörning (dramatiserande, manipulerande) och

narcissistisk personlighetsstörning (egocentrisk, självöverskattande).
    Rent faktamässigt är inte narcissism en diagnos.
  • Anonym (Out of bounds)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:41:13 följande:
    Rent faktamässigt är inte narcissism en diagnos.
    400 Bad Request
  • ClumsySmurf
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-09-02 19:01:43 följande:
    400 Bad Request
    ja, det är ju uppenbart att du inte vill förstå att narcissism inte är samma sak som narcissistisk personlighetsstörning där narcissismen är så out of bounds att självrannsakan alltid blir 400 bad request.
  • Anonym (Bella)
    Tyra myra skrev 2023-08-30 01:33:50 följande:
    Jag utgick från frågan varför otrohet och öppna relationer är stigmatiserat  i vårt samhälle?

Oavsett vad TS sen skriver så försöker jag svara på frågan

Jag börjar med att konstatera att det inte stigmatisering det är fråga om utan tabu
    man vill inte prata med varandra om otrohet eller öppna relationer av någon anledning. Jag tror att detta beror på att man är rädda att man därmed "släpper anden ut ur flaskan" och uppmuntrar till otrohet.

När man är i början av ett förhållande pratar man mycket om framtiden men undviker viktiga ämnen som otrohet och död. Man borde tala om detta redan i början av förhållandet. Om inte annat så har man tagit första steget till att bryta ett onödigt tabu. 

Öppet förhållande är något helt annat. Det är endera något paret kommer överens om redan i början av relationen eller så blir det aktuellt vid sjukdom eller förlorad lust till varandra, ofta tjänar det som en säkerhetsventil i relationen.

Otrohet är långt ifrån största orsaken till relationsproblem, det är andra former av våld, svek, lögner, ekonomi och bristande bekräftelse som står for de flesta problemen.

Jag har ingen annan åsikt om otrohet annat än att det förekommer och kan förorsaka problem i relationen.

Vid enstaka otrohet verkar paren kunna fortsätta relationen men vi upprepade eller långvariga otrohetsrelationer speciell om det är känslor med i bilden så är det mycket, mycket svårt kanske rent omöjligt att fortsätta. 

I mina ögon är otrohet inte något stort relationsproblem, det finns större, dock är det ett problem för de som drabbats. Ett problem man inte hanterar på bästa sätt genom att stigmatisera  sin partner och andra som varit otrogna, genom att göra detta fyller man bara på bitterheten man känner, 

Detta är en sammanfattning av vad jag skrivit. Otrohet är ett av många problem vi kan drabbas av i relationer. Det är inte det största och vid enstaka otrohet finns goda möjligheter att hitta tillbaka till varandra,
    Bra skrivet
  • Core
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:32:45 följande:
    "Åh fan, du drar det gamla vi är bara människor kortet?"
    kryddat med moral relativism så fisa vid matbordet blir lika dåligt som att skita där man äter även om den som städar upplever det ena som värre än det andra.

Har någon dragit det dåliga "man ska inte kasta sten" argumentet?
    Du kan ju iallafall googla ord du slänger dig med innan du klistrat in dem i tråden. Ska du anklaga mig för relativism får du peka ut vad i mitt resonemang som är relativt, jag menar att det är konsekvent.

Moral relativism my ass, har du tagit en kvällskurs i moralfilosofi eller 🤣
  • ClumsySmurf
    Core skrev 2023-09-02 21:43:35 följande:
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 18:32:45 följande:
    "Åh fan, du drar det gamla vi är bara människor kortet?"
    kryddat med moral relativism så fisa vid matbordet blir lika dåligt som att skita där man äter även om den som städar upplever det ena som värre än det andra.

Har någon dragit det dåliga "man ska inte kasta sten" argumentet?
    Du kan ju iallafall googla ord du slänger dig med innan du klistrat in dem i tråden. Ska du anklaga mig för relativism får du peka ut vad i mitt resonemang som är relativt, jag menar att det är konsekvent.

Moral relativism my ass, har du tagit en kvällskurs i moralfilosofi eller 🤣
    Inte in your ass men i inlägget du citerade hade någon dragit det ur sitt...
    Och ingen av oss är mer än en människa. Om du aldrig har varit otrogen, så har du säkert gjort något annat omoraliskt - eller rentav olagligt - i stället.
  • Core
    ClumsySmurf skrev 2023-09-02 21:58:49 följande:
    Inte in your ass men i inlägget du citerade hade någon dragit det ur sitt...
    Och ingen av oss är mer än en människa. Om du aldrig har varit otrogen, så har du säkert gjort något annat omoraliskt - eller rentav olagligt - i stället.
    Oj ursäkta?.. ????
  • Anonym (Mansfälla)

Det där med öppna relationer och förlåta otrohet tror jag är en mansfälla. Mannen har begränsade möjligheter att få ut något av det och kvinnan har enorma möjligheter. Så öppen relation är i många fall det samma som cuck.

Mannen får passa barnen som förmodligen inte ens är hans egna medan hon ligger runt.

Något som höjer självmordsbenägenheten och den psykiska ohälsan hos män. 

• Anonym (Två typer)
    Anonym (Mansfälla) skrev 2023-09-02 23:34:33 följande:

Det där med öppna relationer och förlåta otrohet tror jag är en mansfälla. Mannen har begränsade möjligheter att få ut något av det och kvinnan har enorma möjligheter. Så öppen relation är i många fall det samma som cuck.

Mannen får passa barnen som förmodligen inte ens är hans egna medan hon ligger runt.

Något som höjer självmordsbenägenheten och den psykiska ohälsan hos män. 

Detta känner jag inte igen. I de fallen jag vet har det varit tvärtom. T.ex. att kvinnan blivit sjuk eller handikappad, och då har mannen stannat och vårdat henne, men i utbyte har han fått lov att ha sexuella eskapader ibland på en "no ask no tell"-basis. D.v.s. hon får aldrig veta när han har gjort det, eller om han har utnyttjat sin "rättighet" överhuvudtaget.

Alternativet hade varit att han lämnat henne helt, och då hade hon blivit helt ensam och beroende av betald personal. För man kan inte begära av en man som är under låt oss säga 50 år, att han ska leva utan sex resten av livet. Det här förstår de flesta.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?