• Anonym (rädd)

    Kan Sverige utvisa han som riskerar vår säkerhet genom koranbränningar?

    Jag tror vi är många som är rädda nu och väldigt provocerade över han som gör allt han kan för att få hit terrordåden och genomför upprepade koranbränningar. Kan Sverige utvisa honom?

  • Svar på tråden Kan Sverige utvisa han som riskerar vår säkerhet genom koranbränningar?
  • Hysteri
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2024-03-31 15:29:11 följande:
    Det tror jag inte på. Att man blivit avstängd bara för att man skrivit kritik mot palestinier. Jsg har aldrig sett eller hört något sådant. I så fall har man nog skrivit något rasistisk eller något som räknas som hatbrott mot en folkgrupp. Oftast är det tex högerextremister och rasister som hävdar att det är yttrandefrihet att skriva hatiska och rasistiska kommentarer och smutskasta tex en hel folkgrupp. Det är hatbrott.

    Nej man behöver inte skriva något antisemitisk för att bli anklagad för antisemitism. Det räcker bara med att tycka att det är hemskt att så många civila dödas av israelisk militär för att stämplas som någon som hatar judar. Jag tycker att det är fel. Vi kritiserar Ryssland för det som händer i Ukraina men det betyder inte att vi hatar ryssar. 
    Men det är inte hets mot folkgrupp att vilja utrota alla judar och stödja Hamas? 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Hysteri skrev 2024-04-05 20:46:24 följande:
    Men det är inte hets mot folkgrupp att vilja utrota alla judar och stödja Hamas? 
    Det är det absolut och är ett vidrigt brott. Tänker du tvärtom? 
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2024-03-31 20:52:35 följande:
    Ingen skillnad alls. Både Israel och Ryssland atackerade eller utan "med anledning". Det beror på vem du frågar. Väldigt skillda åsikter om det. Samma sak men behandlas så olika.

    Att vi inte vågar kritisera Israel påverkar vår yttrandefrihet och vi vet alla varför man inte vågar göra det.
    Israel attackeras FORTFARANDE. Hamas har aldrig slutat skicka raketer på Israel ifrån Gaza. Samtidigt har Iran hetsat Hizbollah på dem som skjuter ifrån Libanon. Så, Israel försvarar sig på två fronter och 10.000 tals Israeler är intern-flyktingar i landet. 

    Förstår du att Hamas har skjutit regelbundet ifrån Gaza? Flera gånger varje år, ibland nästan varje månad har de skickat ett gäng raketer. Israeler har i regel ignorerat detta. Istället har de samarbetat med hjälporganisationer för att få in mat och annat till Gaza. Trots att Gazaborna skjuter på dem stup i kvarten! 

    Vad vill du att de ska göra? Lägga sig ner och dö? 
  • AndreaBD
    Hysteri skrev 2024-04-05 20:44:43 följande:
    Så yttrandefrihet ska enbart gälla om du anser att budskapet är positivt? Menar du då dom plakat där det står att SD är rasister? 

    Vilka ska yttrandefriheten gälla? Höger vänstern eller alla? 

    Ska fansen till sport bli hindrade att ha banderollen där det står mindre smickrande saker om deras rivaler? 

    Tyckte du också man borde hindrad Gudrun Schyman att elda upp 100000kr under en manifestation?
    Yttrandefrihet GÄLLER så länge man inte bryter mot någon annan lag. Det är väl ganska enkelt? Jag stödjer NUVARANDE lag.  OM det bedöms av en domstol att det t.ex. är hets mot folkgrupp, eller att det är förtal, så tycker jag att det i regel är rättvist (enskilda felaktiga domar kan förstås hända). 
  • Björkenli

    Tycker frågan TS ställer är VÄLDIGT oroväckande!!

    Ska vi slänga ut de som använder sig av yttrandefriheten, eller ska vi sätta stopp för de som använder våld mot någon använder din rätt att uttrycka sig fritt!

    Det är en VÄLDIGT farlig väg att gå när vi börjar begränsa yttrandefriheten för att förhindra att ändra människor ska begå våldsbrott.

    Det är början på slutet på ett öppet, demokratiskt samhälle..!

  • Anonym (Hm)
    Björkenli skrev 2024-04-06 12:00:13 följande:

    Tycker frågan TS ställer är VÄLDIGT oroväckande!!

    Ska vi slänga ut de som använder sig av yttrandefriheten, eller ska vi sätta stopp för de som använder våld mot någon använder din rätt att uttrycka sig fritt!

    Det är en VÄLDIGT farlig väg att gå när vi börjar begränsa yttrandefriheten för att förhindra att ändra människor ska begå våldsbrott.

    Det är början på slutet på ett öppet, demokratiskt samhälle..!


    Vettigaste jag läst hittils. 


    Om man ger efter för ligister och terrorister har de vunnit. 

    Om de vinner kan de tänja på gränserna lite till och lite till.

    Hur mycket är man redo att offra p.g.a rädsla?

    Vill man ha ett nytt Iran?

    Ska man värna om yttrandefrihet trots att folk kan bli kränkta, eller begränsa så att ingen någonsin kan bli det?

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Yes) skrev 2024-04-18 04:44:01 följande:

    Inför Eurovision så har någon IGEN skickat in en ansökningar till att bränna.



    Det känns som en onödig provokation. Det kommer förekomma tillräckligt många oroligheter då.


    Hoppas de inte får tillstånd under den tiden av säkerhetsskäl. Jag befarar att det kommer vara svårt nog att garantera säkerheten under eurovision.

  • Björkenli
    Anonym (Yes) skrev 2024-04-18 04:44:01 följande:

    Inför Eurovision så har någon IGEN skickat in en ansökningar till att bränna.



    Polisen har iaf beviljat tillstånd för en gigantisk stor pro Palestina demonstration utanför eurovision, med 20 000 människor tror jag. 

    Trots att man vet att det förekommer grova uppmaningar till våld i dessa demonstrationer. 

    Bränna koranen är en onödig provokation, men då kan ju dessa tåg med tusentals människor ses som en onödig provokation för alla judar och alla som inte håller med om deras besökstid budskap. 

    Man ska ha rätt att demonstrera så säger inte att det är fel. Men ska det vara fritt ska det vara fritt för alla, då borde folk få bränna vilka böcker de vill också. 
  • Mentat

    Om man skall vara noga så är det väl inte den som bränner sin egen bok offentligt som hotar vår säkerhet utan de som eventuellt kastar sten, sätter eld på polisbilar och hotar den som vill protestera mot islam med döden?

Svar på tråden Kan Sverige utvisa han som riskerar vår säkerhet genom koranbränningar?