Anonym (Fundersam) skrev 2023-10-29 16:15:14 följande:
Har ni förtroende för svensk socialtjänst?
Har noterat att det finns en del trådar om svensk socialtjänst.
De flesta som startar trådar är väl missnöjda på ett eller annat sätt.
Jag undrar om ni själva har förtroende för den här institutionen? Tänker på rättssäkerhet, objektivitet, integritet och bemötande.
I de fall olika former av tvångsåtgärder, omhändertagande etc sker. Har då alltid socialtjänsten på fötterna tror ni?
Har sett att man från vissa håll kallar kritik för desinformation. Är all kritik desinformation?
I de fall socialtjänsten begår misstag. Får de drabbade då upprättelse? Går det ens att få? Hur åtgärdar man ryktesspridning som exempelvis ett felaktigt omhändertagande kan ge upphov till?
Jag har stort förtroende för dem.
Tvångsomhändertaganden är ju såklart ett tungt ansvar att ta, framförallt under tidspress. Inte konstigt att det blir fel ibland, det är ju människor som tar besluten, och hellre kanske ta ett barn för mycket än att man missar något och något hemskt händer, det har ju också hänt..
Sen kan de ju rikta intern kritik om tex en chef tycker att fel beslut tagits.
Beror på vad man menar med upprättelse, att man får tillbaka sitt barn och en ursäkt från handläggaren och dess chef är ju definitivt upprättelse.
I trådar i detta forum och liknande hörs ju bara Ts version av det inträffade, vilket såklart kan leda till att desinformation sprids.
Ta ett uppmärksammat fall där soc har gjort by the book, men föreställ dig vad den föräldern som tycker att de gjort fel skulle skriva i en tråd så kan du ju tänka dig hur den tråden skulle låta.
Det som kan påverka mitt förtroendet är väl om jag skulle möta en väldigt ung person i ett ärende, någon utan livserfarenhet, som kanske inte är så bra människokännare, och utan egen erfarenhet av att vara förälder.