Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

Pyret78,
    GUD vilket JOBB!!!
    Imponerad!

• malin ulrika

skrutthumlan2,
    jag har samma problem, med små "bumps" efter gluedoten, men jag har beställt "glue remsor" liksom, har inte fått dem ännu, men det är som gluedots fast långa remsor. Får se hur det funkar...

• malin ulrika

Matriark,
    oj då,
    jo jag tittade ju på den för ett tag sen men lade den i "favoriter" på jobbdatorn!

Kollade lite kvickt, men det ser ju lovande ut!
    Tack igen!

• malin ulrika

Hej på er,
    har haft tornado här, eller näst intill i alla fall, en masssa träd har blåst omkull (på el ledningarna, de gräver inte ner dem här...), och vi har varit utan el i 3 dagar (känns som längre...) Det är 28 grader varmt inne...
    Nu fick vi just tillbaka strömmen...
    Har just tömt frysarna, bland annat ca 50 brukar hemgjord barnmat, som är så träligt att göra och sleva upp på små burkar...

Usch, ja skönt att elen är tillbaka i alla fall, hoppas verkligen jag hinner "tröst skrappa" lite i kväll när ungarna sover. Saknade scrappandet och familjeliv mera än TVn och NÄSTAN mera än luftkonditioneringen!
    Känner mej helt isolerad när jag inte kan titta in här hos er ibland!
    Hade i alla fall lite bilder osm jag kunde "preparera" fast hand texta ville jag inte ge mej på, så jag ska göra klart dem med texterna på datorn ikväll, hoppas jag, så kanske jag kan lägga ut nått nytt.
    Nu måste jag läsa bakåt i tråden och se vad ni hållit på med på sistone!

• malin ulrika

nallegumman, här är länken till "scrappa på datorn":
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m9678523.html

Fast visst är det jättebra att använda photoshop även till "normal" skrappningmmed papper etc! Jag skriver ut alla mina bilder själv på min skrivare, mha photoshop, då kan jag göra dem mindre eller större som jag vill, innan jag skriver ut dem, jag kan retuschera dem om jag skulle vilja, eller ta bort röda ögon etc. Sen skriver jag ut dem, och scrappar "vanligt" med dem!
    Ibland scrappar jag hela layouten på datorn, det beror lite på.
    Själv är jag inte så duktig på att skriva texterna heller, funderade på att använda Quikcutz för att "stansa" ut bostäver till titlar etc, men det är fasansfullt dyrt, så igen jag använder photoshop för att skriva ut texter, iblöand direkt på bakgrundpappret innan jag klistrar dit bilderna!
    (Jag kallar det för "hybrid skrappande", efter som det är halvt på datorn haövt vanligt! )

• malin ulrika

Hej hej,
    ja då har man frostat av frysarna då! Fast jag inte direkt tänkt göra det medans de var fulla med mat! (Strömavbrott i tre dagar...)

En fråga:
    Jag håller på med en "bak" sida, vill göra en dekoration i form av en pepparkaka, typ i brunt papper, men hur ska jag få den att se mer "pepparkakig" ut? Nått tips på hur man kan göra "vit glasyr" eller så? Jag har funderat på trälim, men det kanske inte torkar ordentligt?
    Om nån har nått tips mottages det tacksamt!

• malin ulrika

Tack för alla tips på "pepparkaksglasyr"!
    Vitt ric-rac band låter bra! Kommer inte ihåg om jag har nått, annars kanske jag väntar med att göra klart sidan tills jag kan handla.
    Är också inne på iden med lim som man har på glitter på, har sånt där "krossat glas" glitter hemma, kan ju möjligtvis se ut som strösocker...

lillvilda:
    angående skrivare: jag har en epson stylus photo r300, den är ett par år gammal tror jag, men kostade under 1000-lappen. (Vet dock inte vad de kostar i Sverige, saker är ju i allmänhet dyrare där).Jag tycker fotona blir BÄTTRE än när man lämnar in dem för framkallning, eventuellt kanske de inte är LIKA arkiv-bestående, men det ser vi först om 50 år...
    Dock ska man vara medveten om att fotopappret gör JÄTTESKILLNAD, jag har prövat EPSON samt ett "billighets märke" de säljer i storpack, det går jättebra, blir superfina färger, bättre än de flesta ställen man framkallar på, men om jag använder kodakapper (som är rätt dyrt, som man tror ska funka bra) så blir färgerna helfel, är det rött i bilden blir hela färgen rosa aktig, är det blått i bilden blir allt vitt ljusblått etc.
    Jag tror säkert kodak pappret är utmärkt i en kodak skrivare, men det funkar alltså inte ALLS i min EPSON skrivare.
    Så det kan löna sej att "experimentera" lite grand med skrivare och papper!
    En annan sak som också spelar in är vilken "driver" man har, ofta kan man ladda ner nyare drivers till redan existerande printrar, och resultatet blir helt plötsligt mycket bättre!
    Jag är inte så haj på sånt där, men min man är det som tur är så han "fixade" allt sånt till mej, sen skriver jag bara ut!
    Så lycka till om du funderar på att köpa printer, det är jättekul att skrappa när man kan skriva ut bara de bilder man vill ha, och förstora och förminska och beskära som man vill!

(Dessutom kan man ju ta bort röda ögon och göra en hel "värld" av saker, om man har photoshop...)

• malin ulrika

Cia och Krabaten;
    jag använder upp mina Kodak papper till typ födelsedags kort, CD omslag och annat som jag skriver ut, som INTE är foton, där färgerna inte spelar lika stor roll.
    Vet inte nått om Canon skrivare, kanske har Canon eget papper? Eller testa EPSON, om de har det där, kanske funkar det på din skrivare...

• malin ulrika

Pyret78,
    snyggt med nedtonad färg i bilden!

• malin ulrika

Har lagt in en dubbel, den med pepparkakorna.
    Glasyren blev "sådär", gjorde med lim och glas-glitter. Limmet skulle torka VITT, men det blev nästan genomskinligt... Förmodligen hade vanligt trälim varit bättre.
    Det ser LITE bättre ut i verkligheten än på bilden, men pepparkakorna blev ungefär så fula som de blir i verkligheten när man glaserar dem! (Jag brukar inte glasera mina pepparkakor, det blir inge bra...)
    Vitt rick+rack hade nog varit bättre, men jag hade inget, nåja, det får bli till nästa års jul-bak!

Svar på tråden Scrapträsket 2