Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

mia2005, fin bild!
    Det var snyggt med rundade hörn på bilderna!
    Fina band under också, är det rosenpapper du klippt till i remsor?
    Väntar på att mina blomstansar ska komma...

Fick mina blommor på "flaska" idag, samt alla mina olika gluedots.

Nån skrev om hur man ska klistra dit band, jag hade köpt "gluelines" hoppades på dessa, men de var lite "bulkiga" de också liksom, jag är inte helt nöjd, trodde de skulle vara plattare.

Dessutom köpte jag "glue dots pop dots", dem rekommenderar jag INTE, de är liksom gluedots "on steroids", jätteblaffe glue klumpar liksom... Gillar vanliga "pop dots" bättre, men det fanns inte där jag beställde, tyvärr.

• malin ulrika

Wirre,
    de tre senaste var finast!
    Du har fått upp "snitsen" nu tror jag!
    Jag gillar nog också "en dotter" bäst, den var jättefin!

• malin ulrika

Cino:
    (ursakta inga svenska bokstaver, har blivit nagat fel pa tangentbordet...)

Om texterna, om man vill gora pa datorn, sa finns det MASSOR av fina gratis fonter att ladda ner fran t.ex. www.dafont.com eller andra stallen. Man kan soka pa internet pa "free font" sa far man massa traffar...

• malin ulrika

Mystjejen:
    min karl är i alla fall intresserad av att fota, men han är rolig på det sättet att han fokuserar ENDAST på barnen, han kan ta en massa söta bilder på mej posarande med dem i famnen, sen när jag ser dem upptäcker jag att han halshuggit mej på varenda bild och bara zoomat in på barnet!
    Argh!
    Prcis, man vill väl inte direkt ha MASSOR av bilder på sej själv, men det kan ju vara kul om 30 år att veta hur mamma såg ut också liksom...
    Ibland tar jag av mej själv, ibland ber jag honom helt enkelt, "kan du ta ett kort av oss, så jag får vara med också"...
    Har lärt mej att maninte kan ta nått för givet!
    Fast han har faktiskt lyckas ta ett par HIMLA bra kort, så det får väl vara förlåtet då, hittade just ett på mej från förra midsommar som är VÄLDIGT fördelaktigt, tror jag ska förstora upp det, fniss...

• malin ulrika

En fråga;
    jag behöver lite hjälp och inspiration till en "födelse" sida. Jag har skrivit ner födelsehistorian i en liten bok, gjorde en 8 sidor lång bok, typ some en pixi-bok fast lite mindre, ca 3 inches i kvadrat. Så den ska vara med på sidan, så man kan ta loss den och läsa hela historien om man vill.

Men den vill jag ha lite inspiration på mer "väljobbade" sidor, ska göra lite mer pill på denna tänkte jag än vad jag brukar göra på mina sidor, så alla som har tips på sidor med dels födelsehistorier, dels sidor i allmänhet som ni har gjort "lite extra" på så att säga, tipsa mej gärna!
    (Pyret78, din "kärt barn"-sida t.ex. ska jag hämta lite inspiration från, vill försöka göra pappret så där fransigt i kanten...

Hoppas ni kan hjälpa mej lite!
    Tack på förhand!

• malin ulrika

Solstraalen,
    jag har inte använt utstansade saker, men kanske skulle sådana där "albumblad" liksom, med små små fickor på, som används för brodergarn passa? Jag har några sådana för brodergarn, som man liksom nystar upp på spole...
    Vet inte var du kan få tag på dem, möjligtvis på typ broderställen. Det är ca 24 fickor eller så per sida. De är ju dock öppna, så man måste ju hålla pärmen åt rätt håll, annars åker grejerna ur...

Jag använder inte mina längre (har annat förvaringssystem för mina garner nu) så om du vill ha och inte får tag på, hör av dej, du kan få köpa mina (såvida du inte hittar nått bättre.)

• malin ulrika

Marajjah / skrutthumlan:
    jag skriver ut alla bilder själv.
    På sätt och vis tycker jag inte det blir så mycket dyrare, för jag skriver BARA ut vad jag ska använda.
    När jag började skrappa, med digitalkamera, så skrev jag ut en MASSA bilder, flera hundra, som jag tyckte var "så bra" och bara MÅSTE scrappas. Men sen ligger de där, man har inte tid, eller de passar inte på sidan när det kommer till kritan.
    Ofta tycker jag det är roligare att ha en STOR bild, och andra lite MINDRE bilder, och det blir ju svårare att göra när man beställer. När man skriver ut själv så kan man titta på bilderna, välja ut vilka man faktiskt tänker använda, måtta till dem och beskära dem precis så att de passar, INNAN man skriver ut dem (och ta bort röda ögon och andra smågrejer). Och så får man inte lika dåligt samvete för att man har högvis med foton som "ska" skrappas.

Jag rekommenderar verkligen fotoskrivare! Det blir roligare att skrappa! Och även om pappret och bläcker kan vara dyrt, så får man inte en massa "extra" kort, utan man skriver bara ut vad man ska skrappa upp, så om man verkligen räknar på det misstänker jag att det går på rätt så jämnt ut.

• malin ulrika

Pyret78,
    gud så fin!
    Jag vill också sy! När jag nu ska ha tid att dra fram min maskin...

• malin ulrika

Lilla Lila:
    om du kan översätta från engelska, eller få ideer, så gå till
    www.hallmark.com
    och sök sedan på "wedding card" så kan du sno (ahem, jag menar "inspireras av" vad det står på deras kort! )

• malin ulrika

WithoutFaith:
    själva "grund-iden" är att man tar ett snyggt bakgrundspapper, sen tar man sina kort, eventuellt klistrar man dit en "fotomatta" alltså man klistrar dit fotot på ett (oftast enfärgat) papper, och sen klipper man (gärna med skärmaskin eller skalpell / linjal ,det är svårt att få snyggt med sax) så att man lämnr ett lagom stycke runt om, så att det blir som en "ram". Man kan även göra flera "mattor" ovanpå varandra, för en annan effekt.
    En "rekommendation" jag hört är att det blir snyggt om man håller sej till ett par färger, gärna tagna från korten, t.ex. kanske en person har en röd tröja, och så kanske det är en massa gräs, då kan du kanske välja en grön bakgrund och röda foto-mattor etc.
    Sen arrangerar man korten på ett snyggt sätt och klistarar dit dem!

Sen om man vill så skriver man lite också, antingen på dator eller för hand. Man kan skriva på ett papper bara, enfärgat blir nog mest lättläst. Eller så kan man skriva på "tags" sådana där typ rese-etiketter, det finns en massa mallar för sådant!

Det kan man väl säga är själva "grunden", sen kan man dekorera med allt vad man vill, och man kan också i stllet för att bara använda ett "färdigt" bakgrunds papper istället klipppa isär flera bakgrundspapper och montera ihop dem på ett snyggt sätt, min "favorit" är att helt sonika klippa två papper på mitten, och sen sätta ihop dem spegelvänt, så man får en "dubbelsida" (se mitt galleri för många exempel, det är min "standard variant" är jag rädd, saknar fantasi). Eller kolla på t.ex. Meli's galleri, hon fixar ihop bakgrunder på ett helt annat sätt med olika papper!

Sen ändras det hela tiden vad som är "inne" och vad folk kommer på för nya saker, när jag började skrappa för ett par år sedan fanns det inte ALLS så mycket saker att dekorera med som det finns nu!
    Man kan använda knappar, tygblommor, band, julgransdekorationer (platta), frmärken, klistermärken, påsförslutare, öljetter, gamla örhängen, spetsar, bokmärken, tygbitar, man kan sy för hand i pappret, eller på maskin!
    Man kan måla med färg på pappret, man kan använda sandpapper på olika sätt, man kan använda "chalk" och "ink" för att göra kanterna lite sådär "åldrade".

Man kan använda gnuggbilder, man kan använda overhead-film, man kan använda i stort sett vad som helst som är lagom "platt"!

Börja med att köpa lite papper du tycker är fina, det finns hur mycket stilar som helst! Sen r det bara att "köra i vind" som vi brukar säga hemma!
    Välkommen till träsket!
    Nu sover BÅDA mina hjärtegryn (det är vad jag kallar ett "hat trick") så nu ska jag pilla klart min yngste sons födelse LO!

Svar på tråden Scrapträsket 2