Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

tr3z,
    OK!
    Man kan få himla mycket fina saker här nämligen i dollaraffären, en dollar är väl ca 6 kronor, och jag har ett stort sortiment med fotohörnn som är jättegulliga t.ex. med rosor på och allt möjligt, och 3D embellishments etc... Nåja, säg till om du har lust nån gång i framtiden, vore kul att byta lite! Gissar att lite småsaker inte behöver kosta mer än 20 kronor i porto...

• malin ulrika

mamma i småland
    (och andra som vill byta), ja jag tänkte mej väl antingen att man skickar lite "överraskningar", eller så kan man ju ta kort på vad man kan tänka sej "byta bort", så att man får ungefär lika mycket, typ... Man kan ju skriva meddelanden i så fall, så vi inte behöver ta upp för mycket plats här i tråden om det...

• malin ulrika

Eftersom alla skriver så mycket om vixxxans var jag tvungen att kolla lite, lite kul grejer, men alltså vika priser, jag antar att det är "normala" svenska priser, men ojojoj... Jag undrar om inte många av er skulle vinna på att beställa från USA och sen betala lite extra i frakt.
    Herregud, 7 kronor för ett enda papper liksom!!! Och band, 25 spänn för 2 yards... För bara lite mer kan jag få ett helt set med 5 olika band, och jag tyckte det var "lite dyrt"...

En och en halv vecka kvar till semestern...
    Då ska jag först och främst organisera mina scrap saker, har 6 plat lådor med papper som jag ska sortera lite bättre, och så går jag och väntar på mina "rondeller", liksom på fot med 8 små "korgar" på, som man kan ha sina småsaker i...

Vad gäller papper så är det billigaste på Ebay tycker jag (tradera heter det väl i sverige?) Där kan man få en bunt med hundra papper för kanske 10 dollar. Frakten blir säkert mer än det, men det blir ändå bara ca 20-25 cent per papper (ca 1-1.50 krona?)
    Sen kanske man inte gillar ALLA papprena men man kna ju slå in presenter i de som man inte gillar!

• malin ulrika

Fniss.
    Jag VET att det här är kiss-och-bajs_humor men...
    Gick just in på en annan (SVENSK) scrapbutik sida, och såg en länk för "stickerskit"... Ibland kan det vara bra med ett bindestreck på rätt ställe...
    Fniss...

• malin ulrika

DianaJ,
    jaha, är det så mycket avgifter, ja då är det ju tråkigt!
    Ni får skaffa scrap kompisar i USA som kan köpa åt er och skicka "presenter"!

Det har hänt att vissa inte säljer till Canada, så ber jag dem skicka till en kopis i USA som sen skickar vidare till mej, det blir i alla fall billigare!

Ett tips för att förvara småsaker, typ brads, öljetter och liknande: Man köper en tom kryddhylla, och lägger småsakerna i burkarna! Tyckte jag var himla smart, skall hålla utkik efter kryddhyllor!
    På fredag ska jag och min kompis till stormarknad där man kan köpa "till grossist priser", de har jättefina album för bara 7 CAD, och tydligen har de jättelika paper-packs svinbilligt också. Inte för jag BEHÖVER mer papper, men man kan ju aldrig få nog eller hur!

• malin ulrika

Mystjejen!
    Aha! Äntligen förklarar nån vad fluid chalks är!!! Jag tror det är samma som de här kallar "distress ink"! Har köpt en, men inte provat ännu...

Hoppas det blir bättre än med mina "torr chalks" som inte blev bra alls...

• malin ulrika

danei,
    jag tycker själva papprena är viktigast, och så en bra skärmaskin, att beskära foton och papper med så det blir rakt!
    Ett par klister-alfabeten kanske man vill ha om man inte vill skriva själv...

Till dekorationer kan kan börja med att använda sånt man redan har hemma, som typ tygblommor kanske, knappar (gamla pärlemorskanppar t.ex. kan bli jättefint!) Tårtpapper (om det är syrafritt), vackra tygband att göra små rosetter av... Jag har t.o.m. använt gamla örhängen och guldpläterade berlocker som jag aldrig använde, nu pryder de sin plats på mina scrapsidor!! Diabildsramar och gamla gitarr-plektrum!
    Om du nånsin har pillat med docksåp, så har du kanske små saker där som är tillräckligt platta att funka i scrapbooking. Bokmärken. Små broderade mini+kors stygns grejer, som man inte vet vad man ska ha dem till, de scrappar man! Spetsar, hyllremsor, små kuvert... Man kan också "sy" i pappret, på maskin eller för hand, tråd och nål har man ju hemma, så det är en "gratis" dekoration jag tycker är fin!

Sen kan man köpa till saker som klistermärken, 3D-klistermärken, dekorativa knappar, öljetter, påsförslutare ("brads") etc. de hittar ständigt på nya saker man "måste ha", så det är dumt att köpa på sej för mycket med en gång... Templates är rätt bra, t.ex. har jag en template som man kan göra små kuvert med. Så kan man klistra upp de dekorativa mini kuverten på sidan, och lägga in en liten lapp med berättelse på kanske! Eller en liten hårlock etc!

• malin ulrika

danei,
    ett till tips när du börjar, (det kanske är självklart för alla andra, emn ajg gjorde själv det misstaget...)
    Gör varje sida på sitt eget papper!
    Dvs använd inte baksidan på ett papper att göra nästa sida på!
    Jag var snål i början och gjorde så, men då kan man inte ändra om i ordningen efteråt! Och så kan man inte sätta fast brads etc heller (i efterskott, om man skulle vilja), då kommer det igenm på andra sidan...

• malin ulrika

Hur många av er går tillbaka och "lägger till" på gamla sidor?
    De tidigaste jag gjorde vill jag helst inte se nu...

• malin ulrika

skrutthumlan2,
    i värsta fall kan man ju ta ut den ur fickan, men risken är om man visar den för folk att de skitar ner ens fina grejer om de inte är i plastfickor...
    Om man t.ex. lägger till små grejer i kuvert etc, så tänker jag mej att man kan försiktigt ta ut dessa ur fickan om man skulle vilja.

Svar på tråden Scrapträsket 2