vem ärver?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Hej
Om försäkringarna har förmånstagare så går dessa slantar INTE
in i dödsboet utan till de som han uppgivit som förmånstagare.
Ofta samma personer som är delägare i dödssboet men det BEHÖVER inte vara detsamma.
Det finns även försäkringar där slantarna tillfaller försäkringkollektivet mot möjligheten till högre värde som arvsvinst om man om man lever länge.
Detta betyder att han kan ha t.ex sin sambo som förmånstagare.
Dessa pengar går då inte till dödsboet för fördelning utan direkt till förmånstagaren.
Praktiskt om den som avlider har skulder hos kronofogden..t.ex.
Hej
Jag har själv råkat ut för detta.
Min sons mor avled och hade försäkringar.
Moderns dödsbo hade mer skulder än tillgångar och
gav inget till hennes barn.
Hennes tillgångar i dödboet tillföll kronofogden.
Hennes försäkringar där hade hon sina barn som förmånstagare gick DIREKT till barnen och inte till kronofogden.
Tydligen har din far sin sambo som förmånstagare så
dessa försäkringar tillfaller henne DIREKT utan att gå in i dödsboet. Så kan det vara även för pappans EGNA barn.
Din fars dödsbo fördelas om det inte finns testamente helt utan
att din sambo får nåt.
Dock har hon ju rätt att få hälften av boet som de skaffat
GEMENSAMT och det som hon hade innan de flyttade ihop.
Detta är ju inte arv.
Det är ju hennes tillgångar som hon hade innan hon flyttade ihop med din pappa och hälften av vad de skaffat gemensamt efteråt.
Detta har hon rätt till.
Det som de tillfört boet innan de flyttade ihop är
var och ens tillgångar samt + hälften av vad de skaffat gemensamt.
Allt övrigt tillfaller din fars dödsbo dvs det som han hade innan han flyttade ihop med henne samt hälften av vad de har GEMENSAMT skaffat till boet.
Sambon är inte delägare i din fars dödsbo dock.
Dock tillfaller
T.ex aktier,fondandelar, banktillgångar,fastigheter etc.
dödsboet.
Detta om det inte finns testamente för då gäller det istället.
Bäddat för bråk med andra ord...!*LER*
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Men hur ska man tolka detta? när räknas det som stadigt? efter 1 vecka 1 månad`någon som är insatt.
puffar lite innan jag går till sängs.
För att bedöma om ett samboförhållande anses som stadigvarande kan man inte säga en exakt tidsgräns. Man gör en helhetsbedömning av mängder av faktorer, t.ex hur länge de träffats, var de är skrivna, om de har barn ihop, vart posten går osv. Det är massor av faktorer som sagt! Men när det gäller tidsgräns är 5 år een sån där gräns som man i praxis ställt upp (minns inte numret på rättsfallet) för att det rent tidsmässigt ska vara stadigvarande. Självklart kan det dock bli kortare tid om andra faktorer talar för det.
Fortfarande förstår jag inte varför du blandar in sambolagen? I alla fall inte gällande själva livförsäkringen. Sambolagen är inte till för detta ändamål.
Du har inte missuppfattat en del nu då? Man får försäkringspengar om ens sambo/pappa avlider. Det kallas änkepension och barnpension. Barnpension fås tills det att man är 20 alt 21 om man läser vidare.
Änkepension får även de som är sambo med den avlidne och ska fungera som en inkomst då en inkomst bortfaller.
Kan det vara den du menar? För det är genom försäkringar
Finns verkligen änkepensionen kvar???Trodde den var borta.........
Anonym
Min mamma har det och pappa dog för 4 år sedan
Det var gubben på begravningsbyrån som sa att sambon ärver ju allt.Så jag fattar noll.
Jag lovar dig att gubben på begravningsbyrån inte sa att sambos ärver varandra. Sambos har aldrig ärvt varandra i svensk rätt. Just ordet "ärver" finns över huvud taget inte i sammanhanget. Sambos kan ju däremot TESTAMENTERA egendom till varandra, eftersom man kan testamentera till vem som helst, t.ex till en vän, gammal kärlek, stiftelse eller en förening.
Om begravningsgubben mot all förmodan sa så, så uttryckte han fel ord, olycligt nog. Det må vara så att din pappas sambo får ut av livförsäkringen, det får du ju kolla med försäkringsbolaget. Men fortfarande har det inget med arv att göra. Ring försäkringsbolaget så att du får reda på exakt vad som gäller i ditt fall!