• Anonym (ovetande)

vem ärver?

Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?

• Svar på tråden vem ärver?
  • Eli

Det beror väl på vem han satt som förmånstagare? Vi har livförsäkringar, jag och sambon. Vi har angett varandra som förmånstagare i första hand och vår dotter i andra hand, eftersom vi tecknat försäkringarna som en garant för den andre att kunna bo kvar och betala räkningarna ifall att det fruktansvärda inträffar.

• Winnie

Sambos ärver aldrig varandra, ingen arvsrätt finns någonsin mellan sambos. Sambos får lösa sådant via testamente.
    Däremot är ju livförsäkring nåt annat, det har ingenting med arv att göra. Som Eli skriver så handlar det ju om vem din pappa skrivit in som förmånstagare.

• Anonym (ovetande)

ja killen jag prata med sa att hon skulle få pengarna och den enda av oss syskon som kunde få ut nåt var den yngsta som inte fyllt 20.jag fattar liksom inte det.

• Winnie

Ja då har din pappa satt in sin sambo som förmånstagare, så då är det hon som får utfallet.
    Att ditt minderåriga syskon får pengar har att göra med att din pappa är underhållsskyldig tills ditt syskon blivit myndig.

• Anonym (ovetande)

okej då vet jag.vi tror nämligen att hon försöker lura oss då hon inet gett oss insyn i nåt ej heller pratar hon med oss.

• Winnie

Just detta kan hon ju inte luras med, även om hon skulle vilja. Utbetalningen sköts ju av försäkringsbolaget.

• Anonym (ovetande)

så det måste alltså finnas papper som han skrivit på som är där för att det ska bli utbetalt.

• Winnie

Det fanns väl en registrerad livförsäkring som din pappa skaffat om jag förstod det hela rätt..?
    Har han inte aktivt skaffat nån livförsäkring så är det ingen som får några pengar, med undantag då av minderåriga barn till den avlidne. Man får alltså inte pengar automatiskt när någon dör.

• Birgitta2

Hmmm... när det gäller pensionspengar så ärver maka/sambo i första hand, barnen i andra hand. Är det inte likadant när det gäller försäkringar? Om man nu inte satt någon som förmånstagare alltså?

• Anonym (ovetande)

Han hade en försäkring genom jobbet som kommer att betalas ut nu när han avlidit.När min svärfar dog så fick ju de efterlevande dvs tre syskon försäkringspengarna utbetalda till sig.Det gick ju per automatik efter som det var de som var arvsberättigade.

Svar på tråden vem ärver?