• Anonym (ovetande)

vem ärver?

Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?

• Svar på tråden vem ärver?
  • Anonym (ovetande)

Tack Aquariana och alla ni andra som svarat mig.

Min pappas bohag innehöll inget av värde för någon annan än oss barn,såsom minnen.Så det lär ju inte blivit många korvören av försäljningen.Men grejen är att våra minnen är ju borta och själva handlingen var inte korrekt.
    HAn hade tjänstepension med återbetalningsskydd så nu försöker hon säkert fixa till så¨hon får dom pengarna också.

• Aquariana

Kontakta en advokat! Vad har ni för begravningsbyrå? Har för mig att Fonus brukar ha bra kolla på dessa saker.

Usch vad tråkigt att inte kunna få några minnen av det man velat ha...

• Anonym (ovetande)

Ja men jag vet inte om det är värt pengarna att ta en advokat till hjälp.Det är en begravningsbyrå påorten där han bodde och jag kan ju bara säga att den killen skulle ju ha hand om bouppteckningen,men jag tror han visste mindre om det än jag.Han fick inte ens tillgång till pappren från försäkringsbolaget,ska dom inte ha det? Dom lämnar inte ut uppgifter när man frågar svarar han?

Jag hade ju inte möjlighet att närvara vid bouppteckningen,men skulle få en kopia av den hemskickad.Inget att skriva på var det heller.

• Aquariana

Vad konstigt det låter? Du som anhörig måste ju kunna få ut alla pappren iallafall. Ring Fonus och fråga om råd, som du skrev i TS. De är proffsiga där.

• Sar

Det är ju helt omöjligt att göra en korrekt bouppteckning utan att ha fått in alla uppgifter från banker och försäkringsbolag. Även bohaget ska ju ha värderats. Det är just att inhämta uppfigter som ni betalar begravningsbyrån för!
    Ni måste ta reda på exakt vilka försäkringar, pensioner, bankmedel etc som han har.
    De flesta advokater har kostnadsfri första rådgivning (alt. reducerad taxa) då man får förklara problemet, sedan tar de betalt om man bestämmer sig gå vidare. I vissa fall täcker rättsskyddet i ens hemsförsäkring kostnader upp till en viss summa i en tvist.
    En tjänstegrupplivsföräkring kan ligga kring 238.000 om man avlider innan 55, sedan sjunker den. Vem som är förmånstagare beror dock på om man är arbetare eller tjänsteman (sambo är ej medtagen i standardförordnande för tjänsteman).
    Nog tycker jag att det är en summa det är värt att kontakta advokat för!

• Sar

Samboutredningen torde försöka kontrollera om de uppfyllt definitionen på sambo

1. Stadigvarande förbindelse (inte fråga om alltför kort förbindelse)

2. Man ska bo tillsammans med sin partner i ett parförhållande där ett sexuellt samliv normalt ingår.

3. Man ska ha gemensamt hushåll med sin partner där man delar på sysslor och utgifter.

• animamea

Håller med sar, det är omöjligt att göra en bouppteckning utan att få ut information från försäkringsbolag, banker etc. Jag gjorde nyligen en bouppteckning själv och det var inga problem att få fram information, tvärtom var de väldigt tillmötesgående så att jag ibland undrade hur det var ställt med sekretesskyddet.

Däremot kan det vara så att försäkringen inte är av sådan art att den ska ingå i dödsboet och att försäkringsbolaget därför inte lämnar ut någon information. Vilket i så fall är helt korrekt.

Visst kan man kontakta advokat för upprättande av bouppteckning, men frågan är om det är värt det. De som gör bouppteckningar på begravningsbyråer vet oftast hur de ska se ut för att slippa göra en massa kompletteringar (det är vanligt annars). Advokater har oftast inte någon stor vana på att upprätta bouppteckningar. Mitt råd är istället att fråga mannen på begravningsbyrån om varför försäkringsbolaget inte ville lämna ut något information, det kan ju vara som jag skrev längre upp att försäkringen inte ska ingå i dödsboet.

/Vickan

• Anonym (ovetande)

Sar, de har haft ett förhållande i ca2 år,men ingen gemensam ekonomi.Haft varsin lägenhet fram till 1/4 .Då var han ju redan sjuk och bodde bara där i ca 2 veckor.
    Trots detta är hon delägare i dödsboet,

• Anonym (ss)

Hej!
    En bekant till mig.. hon e 18 år, hennes pappa gick bort för ca 1 år sen. O pappan hade en sambo som han hade varit tillsammans med i 5 år.
    sambon fick INGENTING, eftersom dom inte var gifta, det var barnen som fick ärva ALLT!

• Anonym (ovetande)

ja det är tydligen olika det där.Jag förstår inte riktigt hur man ska tolka alla konstiga regler.
    Det görs i alla fall en samboutredning nu.Har förswökt få tillgång till pappren angående det men inte fått nåt svar från försäkringsbolaget än.

Svar på tråden vem ärver?