vem ärver?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Sambos kan dock inte göra barn helt arvslösa, som barn har du alltid rätt till din arvslott i ditt fall får du och dina syskon dela på hälften av din pappas tillgångar och sedan kan han testamentera hälften till sin sambo eller till vem han vill.
Livförsäkringen tillfaller den man skrivit som förmånstagare har man inte skrivit nån är det oftast make/maka, barn som får den. Sambos är inte automatiskt förmånstagare utan det måste man skriva.
Änkepensionen avskaffades för några år sedan, men de som var gifta innan den försvann får fortfarande sin änkepension. Det var pga av detta som väldigt många plötsligt gifte sig i all hast just för att garantera en änkepension.
Axels mamma: Jag kanske missförstår det du skriver, men som jag tolkar det du skriver så är det fel.
Det man alltid kan kräva ut kallas LAGLOTT. Laglotten är: hälften av vad man skulle ärvt om man hade gått efter den legala arvsordningen! Med andra ord kan detta illustreras med följande exempel:
om en person (X) dör och har 2 barn men ingen maka, så ärver ju normalt sett barnen hälften var av hans kvarlåtenskap. Men om X väljer att testamentera bort allt han äger till föreningen "djurens vänner" så kan han göra det. Man kan fritt testamentera och förfoga över sin egendom, med ett undantag: om arvingarna kräver ut sin lagott. Observera att detta aktivt måste utkrävas, man får inget automatiskt om någon testamenterar bort sin egendom.
Det man får, om man kräver ut sin laglott, är hälften av det man skulle haft rätt till om inget testamente hade funnits. I detta exempel kan vi säga att X hade egendom för 400.000 när han dog. Om han inte hade skrivit nåt testamente får ju då barnen 200.000 var. Om han däremot testamenterar allt till "djurens vänner" har barnen rätt att kräva ut hälften var av sina 200.000 = 100.000 var. Detta måste docks om sagt utkrävas och det kallas jämkning. Om barnet inget gör, uatn respekterar den avlidnes vilja, så går 400.000 till "djurens vänner".
Kan dock fortfarande inte förstå varför arv finns med i denna tråden över huvud taget... Tror att det blandas samman här med att man bodelar när en sambo avlider. Det är en annan sak.
Detta vet jag i dagsläget.Han var skriven på samma adress som henne i en månad.Denna månad vistades han dock inte i lägenheten utan på ett särskilt boende.Detta kan väl inte räknas som sambos?Men det är vad hon säger sig vara.
Han har omfattats av både Avtalspension SAF-LO med återbetalningsskydd och TGL, Tjänstegruppliv.
Finns det inget särskilt skrivet förmånstagarförordnande är det generella som gäller. Skrev försäkringsbolaget till mig när jag frågade vem som får pengarna som kommer utbetalas.Dock har jag inga papper från dom än så jag vet inte om det finns någon förmånstagare.
TS: På det du beskriver låter det inte som att man skulle betrakta dem som sambor. Men det kanske inte spelar någon roll i det här fallet. Vid ett dödsfall ska det ske en bodelning mellan samborna först. Det som ingår i bodelningen är bara bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. I övrigt behåller var och en det som man hade med sig in i boet. Om de bara har bott ihop en månad så är det väl inte troligt att bostaden är köpt för att de ska bo där tillsammans, och de lär väl inte ha hunnit skaffa några möbler heller?
Om det inte finns något testamente så ärver inte sambon. Om det finns ett testamente där det står att hon ska ärva spelar det ingen roll om de ses som sambor eller inte, hon ärver i alla fall. Barn har alltid rätt att kräva sin laglott, dvs hälften av kvarlåtenskapen får inte testamenteras bort utan ska gå till barnen om de begär det.
Vad gäller försäkringen så kan du bara vänta på besked från försäkringsbolaget och se vad det står i det generella förordnandet, om han inte har angett något eget förordnande.
...och den där gubben på begravningsbyrån verkar inte veta ett skvatt. Min erfarenhet av gubbar på begravningsbyråer är att de inte är juridiskt utbildade utan självlärda eller att de har lärt sig grunderna på en kort kurs för 20 år sen. Jag är jurist och skrev mitt examensarbete om sambors ekonomiska ställning vid dödsfall, så jag tycker att jag har rätt bra koll.
/Vickan
Dom har inte införskaffat något till en gemensam bostad.Hon plockade ur hans lägenhet när han låg på sjukhus och sålde sedan det.
DEt finns med andra ord inget att dela upp för oss barn allt är borta för utom några kort och lite böcker.
TS:
Du får förklara tydligare vad som har hänt så...!
"Hon plockade ur hans lägenhet när han låg på sjukhus och sålde sedan det.
DEt finns med andra ord inget att dela upp för oss barn allt är borta för utom några kort och lite böcker."
Då bor de inte ihop...?
Din fars bostad har sålts och var är då din far skriven?
Hos henne?
Var hans hem en bostadsrätt...?
okej ska försöka vara lite tydligare.
Min far har haft ett förhållande med en kvinna jag vet inte exakt hur länge men ca 1,5 år.I höstas blev han sjuk och efter diverse undersökningar framkom det att han hade en hjärntumör.
De bodde då i varsin hyreslägenhet.Efter att han kommit hem från sjukhus i mars så bodde han hos henne i ca 2 veckor utan att vara skriven där.
Sedan hamnade han på sjukhus och sedan kom han till ett avlastningshem där han vistades fram till sin död.
Meningen var att de skulle bli sambos.Han hade sagt upp sin lägenhet till den 31/5.Han blev skriven hos henne den 1/4.
Under tiden han var på avlastningshemmet kunde han varken tala eller skriva.
I april månad valde hon att plocka ur hans lägenhet för att hon skulle inte orka göra detta då han gått bort.Sakerna som fanns såldes på loppis.
Tyvärr bor vi 45 mil bort så vi fick inget veta föränn det redan var gjort.
Jag har svårt att definera detta som sambos...!
Detta oavsett var han var skriven hos folkbokföringen vid dödsfallet.
Hon har ju handlat orätt mot er barn eftersom hon egenmäktigt och orätt tillskansat sej dödsboet utan er vetskap.
Hon kanske säger att hon "flyttade " bohaget till sitt hem under
din fars sista levnadsmånad men det ger henne inte rätt att tillskansa sej dödsboet efteråt och ha ekonomiskt vinning därav.
Även om hon påstår sej ha samtycke av din far så hjälper det inte..!
Inte ens om det finns testamente vilket jag tvivlar att din far hade..!
Varför skulle han ha haft det?
Det är ju nästan så undrar om det hon gjort inte är brottsligt mot er barn.
Om ni ställer henne till svars hur försvarar hon sitt handlande..?
Kloss har rätt, kvinnans agerande är minst sagt tvivelaktigt, om inte annat så moraliskt sett. Har det gjorts någon bouppteckning efter dödsfallet? Det är inte troligt att de skulle ses som sambor i och med att de inte har bott ihop. Oavsett om de är sambor eller inte så har hon inte rätt till hans saker. Det skulle i så fall vara om han har gett alla saker till henne och hon därefter har sålt dem.
Det skulle ju vara intressant för er att veta vad hon har gjort av pengarna från försäljningen av möblerna. Det kan ju vara en idé att påpeka för henne att de pengarna ska ingå i dödsboet.
/Vickan