vem ärver?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?
Bouppteckning ska göras nästa vecka.
Vart pengarna tagit vägen vet jag inte.
Hon pratar inte med mig av någon anledning.
gå till advokat det är mitt råd.
men har jag inte fel för mig så ärver inte sambos varandra det är därför man måste skriva testamente när man får barn om man inte är gifta annars ärver barnen.
så hon ska inte ärva något.
hur har hon kunnat sälja hans saker dom pengarna ska gå till honom.
Jag kan inte tänka mig annat än att du bör polisanmäla sambon för egenmäktigt förfarande! Att skingra din pappas bo på det sättet, utan hans medgivande när han ligger som ett kolli, kan inte vara lagligt. Inte efter ett samboförhållande på så väldigt kort tid.
TS:
Det är inte så konstigt hon inte vill prata med dej.
Hon har ju plundrat ditt fars dödsbo och du är ju den rättmätige ägaren.
Hon har nog dåligt samvete...LIKPLUNDRARE...!
Hon kanske inte kan med att se dej i ögonen och skäms för att tala om det. Förståligt.
Hon måste nu "slingra" sej och leverera halvsanningar för att klara sej.
Har svårt att se att hon ens blir kallad till en bouppteckning.
Kontakta genast advokat, ni måste bestrida att hon verkligen var sambo i rättslig mening (leva tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden etc) annars kommer hon att blåsa er på allt i fråga om tjänstegruppliv (tgl) tjänstepensioner etc. Hon har dessutom gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande med hans grejer. Ni måste skynda er så att inte försäkringsbolagen hinner börja utbetala för då blir allt ännu krångligare.
Det generella förmånstagarförordnandet brukar ofta se ut så här
1. make/sambo
2. barn
Det kan också finnas en extra mening om att barn under 20 år får en viss summa varje år tills den fyllt 20.
Förmånsförordnandet innebär att en sambo "uttrumfar" er barn.
Efter vad du berättat tror jag inte att det blir något problem att hävda att de ej varit sambos i lagens mening. Men skynda på med att kontakta advokaten, helst innan bouppteckningen så kanske han/hon kan vara med.
ring försäkringsbolaget
Sambolagen gäller de saker man köpt tillsammans, inte de saker man hade sedan tidigare som jag förstått.
Försäkringsbolaget skulle göra en samboutredning! HAr försökt få tag på papper som ligger till grund för detta men ännu inte fått nåt svar på om jag kan få se dom.
Var din pappas bohag värt mycket pengar är antagligen en polisanmälan att rekommendera. Speciellt om ni inte har fått alla pengar från försäljningen. Har ni kontaktat advokat ännu?
I vissa grupplivförsäkringar gäller bara make/maka som förmånstagare, därefter barn. I andra gäller sambo om man har barn. Man måste kolla med försäkringsbolaget vad som gäller och vill man att någon annan ska vara förmånstagare måste man skriva ett förmånstagarförordnande.
( lite OT: En annan sak att tänka på är tjänstepension, alltså den del av pensionen som är avtalad genom facket, där kan det vara olika med förmånstagare också. Det ska ni kolla upp alla som är sambosar, med eller utan barn, vem som är förmånstagare. Risken finns att om man är sambos och inga barn finns och det värsta skulle hända så går pengarna tillbaka till försäkringsbolaget (tror jag eller var det allmänna arvsfonden) )
TS: jag hoppas det löser sig. Beklagar förlusten och att det blivit så tokigt med detta. Kram!