• Anonym (ovetande)

vem ärver?

Ja om min pappa avlider tillfaller försäkringspengarna mig och mina syskon eller hans sambo sedan tre månader tillbaka?

• Svar på tråden vem ärver?
  • USK

SAMBO ärver inte varandra om dom inte skrivit ett sambo avtal eller testamente.

om jag skulle dö får min sambo ingenting det får mina barn som det är nu.

men skriver vi testamente så ändras det.

TS var du inte kallad till bouppteckningen , för det ska du vara och då kan du ju säga ditt.

typ bestrida

• Anonym (ovetande)

Jo jag var kallad, men hade inte möjlighet att närvara.tyvärr.

• USK

då har du tyvär inte mkt att komma med.

tiga är som att acceptera

• Anonym (ovetande)

jag teg inte utan meddelade mig via telefon.

• Anonym

Har läst denna tråden och börja fundera lite jag är sambo med min pojkvän sen 4 år tillbaka och vi har varit tillsammans i 10å men nu om det skulle hända något som jag värkligen hoppas att det inte gör vem tillfaller grejerna om någon av oss dör för jag vill att min sambo ska ha mina grejer kvar i lägenheten men om han går bort så vet jag att hans inte minns syster kommer att lägga sig ioch vilja ha grejer men det bryr jag mig inte om utan jag vill bara vara säker på så jag få de grejer som är mina hur gör jag då??? för dom vet ju inte vilket som är mitt och vilket som är hans???

• Sar

Anledningen till att jag vill att hon kontaktar advokat är just för att bestrida det faktum att "sambon" hävdar att hon är sambo. Hon ska överhuvudtaget varken vara delägare i dödsboet eller räknas som förmånstagare. TS, jag tror tyvärr inte ett "bestridande" per telefon räcker, er bouppteckningsman verkar inte upplyst. Kontakta advokat!!!!

• Anonym (ovetande)

Anonym skriv ett samboavtal.

Sar. vi har kollat upp med försäkring och pension men kan inget göra förräns samboutredningen är avslutad.Därefter kan vi bestrida om vi inte tycker det är rätt.

• Anonym (ovetande)

tack för en mycket bra länk

• LinaEje

När din sambo dör ärver i första hand sambons barn (inom eller utom samboförhållandet). I andra hand ärver sambons föräldrar eller syskon etc. Det enda du kan ha rätt till som efterlevande sambo är att genom bodelning få hälften av den bostad och det bohag som förvärvats för gemensam användning.

Vill ni skydda varandra vid ett dödsfall måste ni därför skriva ett testamente. Barn till den avlidne har dock alltid rätt att få ut sin laglott, se under Testamente. Se upp så att du inte står på bar backe om din älskade går bort. Som sambor kan ni, förutom att upprätta ett testamente, även behöva teckna livförsäkringar om ni behöver lösa ut barnen eller andra arvingar.

Beskattningen av arv till efterlevande sambo har slopats i de fall dödsfallet inträffat efter den 31 december 2003

• Anonym (ovetande)

har idag fått papper från amf pension där det står att jag år förmånstagare.Försökte få reda på vem mer som är det, men dom hänvisade till begravningsbyrån.Ringde dit och han sa att han väntade på att den sk sambon skulle komma in med dom pappren.hon veet att vi får utbetalt men vi vet inte om hon får nåt.

Svar på tråden vem ärver?