• vega34

Fortsättning av refluxtråden

Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla rexluxtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m8033801.html

MEN alla är naturligtvis välkomna att delta såväl oerfarna refluxföräldrar som rutinerade . Här kommer vi med tips, råd men framförallt: stöttar vi varandra i det mesta som rör våra "reflux-barn". Vår dotter börjar närma sig stadiet att gå och har därför minskat radikalt vad gäller refluxen men har fortfarande besvär och medicineras med Lanzo (typ Losec). Kanske har du liknande erfarenheter som många av oss har: okänsliga läkare, okunniga BVC-sköterskor och nonchalans av desamma. Bidra gärna med just din historia: välkommen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-28 19:39:56:
    OBS! I första meningen har det smygit sig in ett tangenbordsfel det ska förstås vara "Hej! Startar härmed fortsättningstråden för oss som varit med ett tag i gamla refluxtråden" (och inte rexluxtråden som det står ovan). Ha överssende med detta. Det går inte att ändra i efterhand, måste då stänga tråden och sedan starta en ny igen. Lite överarbetat för ett stavfel, tycker jag . Jag skyller allt på sömnbrist*s*.

• Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden
  • vega34

chattris: vilken tråkig histoira med läkaren det verkar vara mer vanligt än tvärtom, inte klokt. Gaviscon känner jag till mot reflux, genom min bekant sjuksköterskan. Hon gav det till sin dotter innan de fick Losec. Vår läkare tyckte att Thyra var "för liten" (vid 5mån), men jag vet att det finns läkare som inte tycker så. Den lägger sig som ett "lock" över magmunnen för att förhindra uppkastningar. Det kan nog vara till en hjälp, förhoppningsvis, synd att ni inte fick det med en gång. Kanske kan kräva det? Eftersom ni hållt på i så många år, menar jag. Det finns också receptfria alternativ, sa vår läkare (blir dock dyrare då). Skickar styrkekramar och håller tummarna för att ni får den hjälp ni behöver-snart!

Pidda: Åh, denna ångetst när jag läser ditt inlägg. Fy, f-n, allt mitt gamla kom upp och jag vet precis ur det känns att ligga inne på sjukus. Vi låg inne i 10 dagar med Thyra, för samma sak:utredning p.g.a dålig viktuppgång. Vi fick permiss över jul och efter nyår skrev de ut oss. Då hade hon inte gått upp någotting under 3v. När vi väl kommit hem så gick hon upp ett halvt kilo på en vecka och ytterliggare ett halvt nästföljande vecka. Intressant...Hon åt igen sig när hon kom hem. Hon hade ju otur att bli sjuk på sjukhuset (virusinfektion). Jag vet att alla dessa utredningar är pest och undersökningarna också. Ph-mätningen fungerar ju bara om man varit utan medicin i tre dygn innan mätningen görs, sa dom på Östra iaf. Den kan ju annars visa på bra när det inte är det. Vad tråkigt att Maja blev så mycket sämre så ni får vänta med det. Inte för att Ph-mätningen är rolig undersökning men det är ju ett bra sätt att få reda på hur det står till med refluxen. Sondmatningen är hemsk för oss föräldrar men barnet verkar inte bry sig så nämnvärt. Thyra lekte och var som vanligt när den väl var nere (och uppe med för den delen . Däremot var hon hysterisk vid alla undersökningar via näsa/svalj. Det lugnande medlet snedtände på henne, typiskt nog. Hon åt något sämre vid bröstet och flaskan med. Hade bara sonden ett dygn för att "pressa" ut hennes magsäck och få henne att fatta att hon skulle äta. Hon hade blivit nonchalant med maten och åt inte tillräckligt vad hon behövde. Vi har fortfarande problem med hennes matintag, tycker jag. En kamp dagligen och det tär på oss båda. Hon äter mat men det går sakta och upplevs "tråkigt" jag får distrahera henne (läs leka) och hålla på för att hon ska öppna munnen och äta. Jag hoppas verkligen att ni får komma hem snart och slipper sonden, men ni fixar det med! Föräldrar till sjuka barn är så duktiga på att fixa både det ena och det andra. Jag skickar bamsestyrkekramar och håller tummarna för att ni får en ok. viktuppgång så att hon kan börja äta själv igen. Ta det lugnt, ta hand om varandra, prata av er mycket och ta hjälp av släkt o vänner (de behöver ibland tillfrågas om de inte erbjuder sig själva, en del vill ju inte "störa"). Många varma kramar/Catrine

• cathil

Vega 341
    Tack!

Jag ska ringa till våran barnläkare då hon haft sin semester...

ha det bra
    kram/cathrine

• Dinosaurien

Hej!
    Hittade denna tråd och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig...
    Jag har en son som är tio månader gammal. Han är till största delen uppfödd på ersättning och har ätit fast mat sen han var4,5 månader. Han älskar mat och äter gärna och mycet, inga problem. Men han kräks så mycket. Har gjort det sen han var liten egentligen och det har ALDRIG varit npån sån där bebiskräkning där det rinner ut i mungipan. När han kräks så kommer ALLT han ätit i en störtflod. Han har egentligen blivit sämre eftersom och nu kan det vara från 0 till fem gånger på en dag typ. Kan gå rätt bra en vecka och sen blir det helt hemskt några dagar. Han har alltid svalt mycket luft när han äter men kan verkligen inte rapa utan får då ofta upp allt när han rapar. Han gick ner i vikt en gång men har annars växt bra. Han har ofta slemmig hosta/andning. Det märkligaste är att han inte klarar bitar i maten alls utan då kräks. Och att han ibland kräks upp mat som han åt för länge sedan. Och att det då är bitar som kommer främst, mindre av gröt etc.

Känner nån igen det här eller låter det fel för reflux? Själv är jag tveksam och på barnklin. sa de mest hmmmm. Så länge han går upp i vikt så gör de inget mer. Men vi blir ju galna på allt kräkande. Det är så socialt handikappande för oss också. Vem vill ha hans jättekräkningar på sitt köksgolv?

Tacksam om ni har nåt tips!

/Dino

• Eldo

Hittade hit idag.
    Har en kille på 3½ år som har matsmältningsproblem och reflux. Han får prepulsid mot matsmältningen och Zantac mot refluxen. I och med att han dessutom har astma och mjölkallergi så tog det rätt länge innan de förstod att det handlade om reflux.
    Kram

• vega34

Dinosaurien: Välkommen hit! För mig låter det precis som min egen och mångas historia här på tråden. Kolla in mitt förra inlägg till chattris det finns receptfria alternativ som man kan ge för att kolla om det hjälper mot kräkningarna. Jag hade nog gått till en privat läkare om jag inte får hjälp på BVC. Kräv en remiss från BVC-läkaren så att ni får göra en rejäl och nogrann undersökning på sjukhuset istället. Vi fick det men då hade Thyra kräkt ner hela BVC-skötbordet (då var hon 3,5 mån) hon är också 10mån. Idag är hon mycket bättre men det kommer i skov och det var en rejäl dipp när hon började åla/krypa på mage. Nu kryper mer på alla fyra och står mer upprätt så det har blivit bättre. Har också matproblem precis som du. Vår läkare har sagt att det bör bli bättre när de runt året och blir det inte det så gör det ytterliggare undersökningar för ev. operativt ingrepp (tidigast 18mån). För att fastställa reflux görs ofta en ph-mätninge (obs! Ingen kul undersökning men bra att ha på "pappret" vad det verkligen är). Vår dotter har ofta och rikliga refluxer men inte så långvariga då ph-värdet gick upp igen efter varje refluxanfall. Hon äter Lanzo för att hämma magsyran och den har verkligen hjälpt. Det var som att vända på en hand när vi började ge henne den. Jag hoppas verkligen att ni kan få hjälp snart! Det låter som ni har haft det jobbigt länge!

Eldo: välkommmen hit! Din lille kille har verkligen fått en tuff start! Känner igen det där med att det tog tid innan de fattade vad det var och för oss tog det ju "bara" ett halvår. Dottern är också mjölkallergisk och dom trodde också att kräkningarna berodde på att jag åt mjölk (ammade ju då). Känner en tjej som också får prepulsid, men jag vet inte så mycket om det preparatet egentligen. Har dom gjort några mer undersökningar på din kille? Röntgen eller annat, av magmunnen menar jag.

Nä, nu måste jag gå och sovfajtas med dotter:(."Våga-vägra-sova-"
    är det senaste.

• beibikär

Hej o hå
    Va tråkit att fler har problem, men rolit att ni hittar hit!
    Usch, lider med er som måste vara på sjukhus nu på sommaren...
    Här har vi det rätt bra. Apnélarmet är i användning men inga pip nu, så skönt!
    På onsdag ska vi ha 1-årskalas, och sen tänkte jag att vi avslutar övervakningen...få se då om nerverna håller till att sova.

• Eldo

Vega34
    Tack för välkomnandet!
    Vår kille har gjort 24 h ph-mätning, full gastro-, rekto- och koloskopi samt en röntgen där tarmarna samtidigt blåses upp. Han har tagit prover från alla tarmarna, magsäcken och matstrupen.
    Prepulsid får D för att förbättra matsmältningen då maten ligger kvar för länge i hans magsäck. Den ska även motverka kräkningar, men det märkte vi inte.

Beibikär
    Grattis i förväg till 1-års dagen!!!
    Var det länge sedan ni hade något apnélarm sist?
    Vi stängde av larmet då det hade varit tyst i några månader. Vågade inte tidigare då vi hade stängt av larmet när E var 6 månader och inte hade larmat på 2 veckor. Men, så hittade jag henne helt blå en dag så jag var livrädd när vi väl stängde av larmet för sista gången. Men, det har gått hur bra som helst! Larmet finns iofs fortfarande kvar här hemma. Kände att jag inte klarade av att skicka iväg det direkt. Men, nu har jag varit redo att skicka iväg det ett tag. Har bara inte fått ändan ur vagnen och gjort det :)
    E var drygt 1 år när vi stängde av. Vi hade bestämt oss för att stänga av när hon blev 1 år, men så hade hon en tuff förkylning med svår astama precis då så i samråd med läkarna så avvaktade vi tills hon var frisk.

• Dinosaurien

Vega34: Tack för svaret! Intressant att ni känner igen storyn. Jo, det börjar vara jobbigt nu...man trodde ju det skulle bättra sig. Det som inte stämmer för oss är att han blivit snarast sämre sedan han började stå och gå. Det borde ju vara tvärtom om jag inte fattat fel. Och att det kan komma upp så gammal mat som inte var det senaste som han åt. Helt obegripligt tycker jag. Vi har varit på sjukhuset men de tyckte inte att vi behöver göra något för att han går upp i vikt ungefär som han ska. Så länge han gör det så låter de det vara. Men jag är så LESS! Man får väl inte säga så...men fy vad det är jobbigt att han kräks hela tiden! Jag får spader.

• jompa

Dinosaurien: Tycker inte att ni ska nöja er med att han går upp i vikt. Det allra flesta säger ju faktiskt att det ska bli bättre när de är mer uppräta. Och du, man får säga att man är less det gör jag ofta. Har suttit och gråtit många gånger för att man kanske inte kan göra riktigt allt som andra kan utan man måste hela tiden tänka sig för. Nu vet jag inte om ni går hos någon bra läkare men annars tycker jag du ska försöka komma till någon som kan hjälpa er och verkligen lyssnar på er. Vad jag hört så brukar man verkligen ta tag i det hela om de fortsätter vid ett år ålder, men jag vet inte om det är så. Lycka till och jag skickar över en massa styrkekramar till dig.

• Eldo

Dinosaurien:
    Så som du skriver om att kräka upp gammal mat har min pojke också haft. Vi märkte att maten kunde komma upp precis som den såg ut på tallriken när den förlänge sedan borde ha försvunnit ur magsäcken. Han får Prepulsid mot det och nu smälter maten som den ska och han kräks inte längre upp gammal mat.
    Jag tycker absolut inte att du ska nöja dig med att han går upp i vikt! Det gjorde vår pojke också, men vi har ändå fått bra hjälp!

Svar på tråden Fortsättning av refluxtråden