• Arctura

Trefärgad hankatt??

Jag är på jakt (3-års tid) efter en trefärgad långhårig hankattunge (Röd/svart och vit) har alltid tyckt att de är så fina, men hittar bara hon katter i den kombinationen!! Finns det inte trefärgade hankatter, eller??

Ska jag ge upp eller kan jag fortsätta leta?

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Svar på tråden Trefärgad hankatt??
  • Carolinejosefine

jag tror att sköldpadd är det endast honor som kan vara.

• Gnista

Det är den röda och den svarta färgen hankatter inte kan ha samtidigt. Det har något att göra med hur färger nedärvs, men tyvärr är jag inte så duktig på genetik Därför kan alltså inte hankatter vara sköldpaddsfärgade. Men jag har en hankisse hemma som jag verkligen anser är både svart och röd (samt vita strumpor och vit mask). Jag måste ha dåligt färgseende

• Arctura

Inte konstigt att jag aldrig hittar nån dåGråter....

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Madeleonten

Tyvärr får du nog leta ;o)
    Förenklat är det så att eftersom både rött och svart sitter på X-kromosomen så kan inte hanar vara både och (hanar XY, honor XX).
    Det finns visserligen hanar med kromosomfel som har blivit "paddor" men det är extremt ovanligt och dessutom sterila.
    Röda honor däremot finns (har en själv) men det är inte lika vanligt som hanar eftersom honor måste ha rött hos både mamma och pappa.

• JaneDoe

Finns gör det säkert, men det är som andra skrivit vääldigt ovanligt. De hanar som lyckas födas sköldpaddsfärgade är sterila.

• Hugofelicia

En vetrinär sa till mej en gång att det bara är honorna som kan vara trefärgade (sköldpaddsfärg)
    Men det kanske finns undantag.
    Jag hade en röd honkatt.
    Då jag åkte till Vetten för en kastrering så höll han på att gå i bitar.
    Han hade ALDRIG sett en röd hona. Sa att det var näst in till unikt och började förklara en massa kromosomer och gener och alla annat som jag inte fattade.
    Kanske är samma med "sköldpadds" pojkar?
    Lycka till.

• Madeleonten

"Då jag åkte till Vetten för en kastrering så höll han på att gå i bitar.
    Han hade ALDRIG sett en röd hona. Sa att det var näst in till unikt"

Jag blir lite mörkrädd när jag läser (vilket man tyvärr gör alldeles för ofta) om så okunniga veterinärer. Det är inte så jättevanligt med röda honor men att det skulle vara näst intill unikt är en rejäl överdrift.
    Däremot sköldpaddsfärgade hanar, där kan man prata om näst intill unikt.

• Kenzie

Håller med Madeleonten. Det är ingenting unikt med röda honkatter. Sköldpaddsfärgade hanar är däremot ytterst sällsynt.

• Arctura

Tack för alla svar, då har jag blivit lite klokare iallfall....

• Hugofelicia

Madeleonten/Kenzie:
    Nä jag själv har ju ingen aning...
    Men det är ju klart att det är ju skillnad på röd och röd.
    Min hona jag hade var röd utan inslag av vitt eller annan färd.
    Annars kan man ju säga att en katt är röd då den har vita inslag eller liknande.
    Men det är ju fel tycker jag.

Svar på tråden Trefärgad hankatt??