• Arctura

Trefärgad hankatt??

Jag är på jakt (3-års tid) efter en trefärgad långhårig hankattunge (Röd/svart och vit) har alltid tyckt att de är så fina, men hittar bara hon katter i den kombinationen!! Finns det inte trefärgade hankatter, eller??

Ska jag ge upp eller kan jag fortsätta leta?

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Svar på tråden Trefärgad hankatt??
  • ALM

Trefärgade hankatter är högst ovanliga och mycket värdefulla. Har/hittar ni någon så kastrera inte den så att det kan bli fler

• Rigmor Mortis

Paddfärg hos hanar är inte mer ärftligt än andra färger, snarare tvärtom (eftersom de vanligtvis är XXY och alltså sterila)

• Arctura

EKJ76--> Jaha det var ju typiskt, men ändå väntat på nått sätt...  som sagt, bara att leta vidare!!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Packe

Har faktiskt haft en sköldpadds färgad hane, men han var nog unik, det är den ända hane i sköldpadd jag sett.

• Arctura
    Scrapbooking 007.jpg

Nu har vi faktiskt skaffat en liten kisse! Jag gav upp letandet efter en trefärgad efter alla inlägg här i tråden *ler* men om man kollar riktigt noga på vår Eddie, så är han faktiskt liiiite tre färgad... han är grå, vit och liiiite ljusgul bakom öronen på huvudet!!! Så jag får väl vara nöjd ändå. *skratt*

Visst är han söt!?
  • sof2

Jag hade en katt som var gul brun och vit, han var superfin.

• Celice

packe, jag vill väldigt gärna se din sköldpadde hane, eftersom de måste blivit något fel
    Har en bild på min hona i mitt galleri.

• Celice

Vad fel det lät, menade naturligtvis bara att de låter mycket konstigt då de genetiskt sätt ska vara helt omöjligt för en hane att bli trefärgad. Ber om ursäkt om de lät dumt!

• Pollyanna

Eddie är helt bedårande söt, ni kommer säkert få mycket glädje av honom.

• morgerda

Calicohannar är jätte ovanligt! Å vanligtvis sterila!

Har en calico hona och hon är såååå vacker och bedårande

Ni som har hannar - har ni bilder?!

• Packe

Min sködpaddshane är död sedan 9 årtillbaka ska se om jag hittar en bild på honom..

Det är en myt att det bara blir honor, bara för att dom flesta blir det...

• Sarina och tony

DEt handlar ju nånting om kromosomer .....hankatter kan tydligen inte ha de tre färgerna på grund av någonting...(är inte så inläst) Så jag tror nog oxå att det måste blivit nå "fel"....Men det skulle vara kul att se en sån hankatt oxå

• jaguar

Lite kattgenetik:

Det finns egentligen bara två färger på katt: röd och svart.
    Alla andra färgvarianter (creme, blå, choklad, fawn, silver, mönster, mm, mm) är bara olika modifieringar av det röda eller svarta pigmentet.

Vitfläck styrs av en annan gen än färgen och betyder bara att färgen inte "hunnit" komma till den delen av kroppen. (Helt vita katter är ett specialfall och styrs av en helt annan gen.)

Färgen ligger i X-kromosomen, så honor kan ha två färger (honor är XX) medan hanar bara kan ha en färg (hanar är XY). I de ytterst sällsynta fall där hanar har både rött och svart är det antingen kromosomfel (XXY och sterilitet) eller så är det två "sammansmälta" foster.

Det här var lite populärvetenskapligt för att hålla det kort. Är någon intresserad av mer ingående information är det bara att höra av sig!

/Jaguar, uppfödare av norsk skogkatt

• Godis råttan

Har för mej att  hanar inte är trefärgade, utan att det är honor  som blir det.
    Varför vette gudarna?
    Har en grå och vit hane själv, och han hade sköldpadsfärgade syskon-> de var honor.

Hoppas på att nyckelpigan ska kunna infria min önskan!
  • Sarina och tony

Jaguar:
    Det var precis det där jag försökte förklara, men som sagt, jag var inte så insatt i det där. Bra att nån annan var det så slapp jag kolla upp det

• sof2

Jag har en bild på min lilla katt i mitt bildgalleri. Jag vet inte om han ska vara mer vit för att räknas till 3-färgad. Men ni kan ta er en titt iaf.

• Kenzie

sof2: Fast din katt är inte en trefärgad katt. Den har bara olika nyanser av rött och lite vitt.

• sof2

Opss...Men han var fin för det:) Världens goaste var han också

Svar på tråden Trefärgad hankatt??