• Arctura

Trefärgad hankatt??

Jag är på jakt (3-års tid) efter en trefärgad långhårig hankattunge (Röd/svart och vit) har alltid tyckt att de är så fina, men hittar bara hon katter i den kombinationen!! Finns det inte trefärgade hankatter, eller??

Ska jag ge upp eller kan jag fortsätta leta?

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Svar på tråden Trefärgad hankatt??
  • Arcanjo

Hugofelicia

Ja jag har oxå för mig att en helröd honkatt utan vitt inslag eller liknande oxå är ovanligt, det har min veterinär sagt med...

Mina gullungar heter Ebba och My och vi planerar utökning
  • Kenzie

Fast en katt är ju röd oavsett om den har vitt någonstans också.
    Det är som sagt inte jättevanligt med (hel)röda honkatter, eftersom det krävs att både hanen och honan har röda pigment (annars kan det bara bli röda hankatter). Men de är väldigt mycket vanligare än trefärgade hankatter.

Och man kan inte alltid lita blindt på veterinärer, det ingår inte särskilt mycket färggenetik på vet. utbildningen. Det är bättre att kolla med någon kattuppfödare som kan sin sak

• Nifelheim

Jag hade en sköldpaddsfärgad hankatt förut...men tyvärr lever han inte längre. Vi var helt säkra på att det var en tjej (tittade alltså inte ens kön på den när den föddes) men när hon skulle kastreras så upptäcktes det ju. Hon var en han..

• KickStart

Arctura: Det finns hanar som är "paddor" men det är väldigt ovanligt och de är också sterila.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Röda honor är ganska vanliga- men däremot cremefärgade honor är mera ovanligt.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Centurion

Sköldpaddsfärgade hanar är extremt ovanliga. Det finns tydligen olika varianter på dessa, bla de som har ett kromosomfel som oftast gör hanarna sterila men de kan även vara ett reslutat av att två olika embryon smält ihop. Det kan alltså även finns fertila trefärgade hanar..

• Centurion

För att visa att det finns fertila sköldpaddshanar kan ni titta in här: www.klimpens.se/
    Gå in under "katterna" och titta på S* Powerfuls Anakin Skywalker. Anakin är en sköldpaddshane och om ni kikar på hanen ovanför S* Klimpens Aro så ser ni att Aro är en avkomma efter Anakin..

• Nifelheim

Hmm om de nu är sterila, då borde de ju inte ha kastrerat honom när de upptäckte att han var en hane? Då tycker man ju att de skulle ha upplyst oss om att han ändå var steril så hade vi kunnat slippa söva honom o allt det där.

• S0lstråle

Jag har också haft en sköldpaddsfärgad hane. Sedan en månad tillbaka finns han tyvärr inte längre Om de nu är sterila... varför upplös inte djursjukhuset oss om det när vi kastrerade honom. Det gick på över 1500.- och han mådde dåligt i flera dagar efteråt. Dåligt.

Svar på tråden Trefärgad hankatt??