• Arctura

Trefärgad hankatt??

Jag är på jakt (3-års tid) efter en trefärgad långhårig hankattunge (Röd/svart och vit) har alltid tyckt att de är så fina, men hittar bara hon katter i den kombinationen!! Finns det inte trefärgade hankatter, eller??

Ska jag ge upp eller kan jag fortsätta leta?

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Svar på tråden Trefärgad hankatt??
  • Centurion

Sassan och Nifelheim: se inläggen ovan, de behöver inte vara sterila bara för att de är trefärgade..
    De som är sterila brukar ha ett kromosomfel som också brukar visa sig som att katten blir efterbliven samt steril..

• S0lstråle

Centurion -> Och efterbliven var han sannerligen inte ... Fast de svarta fälten var så små och få att han kanske inte ens räknades som sköldpaddsfärgad. Fin var han i alla fall *sakna*

• Rigmor Mortis

Nifelheim, det är inte bara för fortplantningen man kastrerar (alltså så han ska bli steril), utan även för att slippa hankattsbeteenden som revirkissande, jamserenader, lust att ge sig iväg på friarstråt etc.

• Rigmor Mortis

"Röda honor är ganska vanliga- men däremot cremefärgade honor är mera ovanligt."

Men de är fortfarande genetiskt röda, fast med dilutionsanlag
    Rent cremefärgade katter över huvud taget är ovanligare än "vanligt röda"

• Nifelheim

Fast för oss var det enda viktiga att han inte skulle kunna para sig med vår tjejkatt. Han hade inga störande hankattsbeteenden som vi ville ha bort i övrigt. Hade aldrig kissat nån mer stans inne än i kattlådan, gick inte på friarstråt osv och det hade vi ju diskuterat med vetten då vi enbart valde att göra det eftersom vi hade en innekatt som inte borde para sig med honom. (han fick gå in o ut som han ville men inte hon)

ja skumt är det iaf. Att de inte sa ngt menar jag...Han mådde skitdåligt av narkosen och slog sönder HELA ansiktet när han höll på o vakna så han var helt blodig när vi fick hem han

• Madeleonten

"Fast de svarta fälten var så små och få att han kanske inte ens räknades som sköldpaddsfärgad."

Det är mycket troligt att han "bara" var röd och inte sköldpadd. Det är inte helt ovanligt att pigmentet klumpar ihop sig på röda katter så det ser svart ut. Därför har ofta "rödingar" svarta prickar runt läpparna t ex.

• Dundermamman

MorulaAilith -> Jag har en vacker creméfärgad norsk skogkatthona ,se gärna bilder i mitt galleri!

• Arctura

Ni som är kunniga om katter!!! Jag vill ju så gärna ha en han katt då jag upplevt dem som "trevligare, lugnare och gosigare" än hon katter!! Är det så eller beror det på hur katten är uppväxt och behandlad, om det är en ute eller inne katt osv??? Då jag älskar trefärgade katter ( och det näst intill är omöjligt att hitta en hane) så funderar jag då på en hona i stället... hur mycket kostar det att sterilesera en hon katt? Eller hur har ni andra gjort som har honkatter?

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • sapo

jag har hört att bara honkatter kan vara sköldpadds färgade.. har aldrig sett en sköldpadds färgad hane heller.

• Rigmor Mortis

Jag har bara haft honkatter, men jo - hankatter (i synnerhet kastrerade) är ofta något lugnare mot människor. Säger de som har båda könen iaf. Men visst har uppväxt och behandling största betydelsen!
    När jag kastrerade (ja, det heter så på honor också) mina katter kostade det runt 850 per katt vill jag minnas, då passade jag på att öronmärka också, när de ändå var sövda. Rekommenderas, även om du har innekatt - den kan smita och då är det skönt att den är märkt!

(annars kan du ju skaffa en trevlig katt från katthem, ofta är de vuxna katterna redan kastrerade och klara - och så kan du välja en med lynne som passar just dig )

Svar på tråden Trefärgad hankatt??