• Anonym (klantig!!)

Hjälp! Vräkning!

Hej!
    Jag behöver hjälp angående hur en vräkning går till..
    Har strulat till det rejält för mig under våren och tror att jag kommer bli vräkt innom de närmsta dagarna.
    Jag har varit sjukskriven den största delen av detta år, och har fått strul med sjukersättningen så jag har inte kunnat betala min hyra eller några andra räkningar.
    Har fått brev från inkasso där de säger att de vidarebefodrat ärendet till kronofogden, men tror ej att jag fått något brev kronofogden gällande avhysning/vräkning, men är faktist inte helt säker. Har nu vänt upp och ner på allt i lägenheten i jakten på ett eventuellt sådant brev. Nu till frågorna, hur går en vräkning till?
    Skickar kronofogden ett brev eller kommer det flera av dem innan jag blir vräkt? Kan man avstyra vräkning genom att reglera alla hyresskullder? Hur länge går det emellan brevet från kronofogden och själva verkställan avvräkning?

Tacksam för svar, detta e jätte akut.

• Svar på tråden Hjälp! Vräkning!
  • MammaHela

KF brukar komma och personligen lämna över brevet personligen och man får skriva under att man har mottagit det.
    Detta för att man inte ska kunna neka till att man har fått det.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • Anonym (Nope)

Vräknings papper skickas inte per post,du får ett brev från polisen att du har brev att hämta..sen får du gå dit,eller så kommer nån till dörren.Du måste skriva under ett papper att du fått vräkningshandlingar från Kfm..Så du har nog inte fått dessa.

• Dinkanesh

Ring till soc och fråga vad du ska göra. Säg som det är, rakt upp och ner.
    De kanske kan hjälpa dig med hyrorna så du inte blir vräkt, sen borde de veta vart du ska vända dig för att få ytterligare hjälp.

Lycka till!!

• Anonym (klantig!!)

tack alla snälla för era svar.
    Jag är så rädd att jag skakar och gråter just nu. jag har ingen att prata om min situation med, och är rädd att det redan är försent att göra något åt detta.
    Jag har fått ev avi om att att jag har ett stort brev på en postutlämningsställe, kan detta brev innehålla vräkningen?
    Eller ska dessa hämtas från polisen?

• Anonym (VET HUR)

Hejsan.
    Vet hur detta går till. Ska försöka förklara mig så gott jag kan.

1. Du får påminnelse om obetald hyra
    2. Du får inkassobrev för hyran
    3. De skickar till KFM om att du har obetald hyra, och att den ska regelras 3 veckor ifrån det att du emot tagit deras föreläggande.
    4. Ungefär samtidigt som KFM brevet kommer så får du ett brev ifrån SOC som undrar hur det står till, och att du ska kontakta dom
    5. Om de inte efter 3 veckor har fått in din betalning så skickar de ut ett brev med tid och datum för vräkningen.

Man har ALLTID rätt att "vinna" tillbaka sitt hyreskontrakt. Dvs: om du betalar innom 3 veckor så är kontraktet ditt igen, och du kan fortsätta bo där. Men det är verkligen 3 veckor. 21 dagar. Allt efter det är ointressant!

Brevet är nog något skrymmande dvs. det får inte plats i brevlådan

Jag har tyvärr precis blivit vräkt, så detta var hur förloppet gick till hos mig.

Sen vet jag med faktum att de skickar ut ett brev om föreläggande, sen en påminnelse, sen kommer delgivningsman, sen kontaktas polisen. Har de fortdfarande inte kommit i kontakt med dig räknas du endå som delgiven..

Jag finns här om du vill prata.

Kram!

• Dinkanesh

Det brevet du ska hämta ut är med största sannorlikhet vräkningen. Du måste skriva på för att få tag i ditt brev och då vet bolaget att du fått informationen.

Men, gumman, ta det lungt och försök sova gott i natt, för det här kommer ordna upp sig till det bästa.
    Än har du tid!

Ring soc så fort du kan i morgon och berätta precis hur det ligger till.
    De kommer hjälpa dig!

Många kramar

• Anonym (klantig!!)

Tack Anonym (VET HUR)
    Nu har jag lite bättre koll, då är det troligtvis ett sådant brev jag har som väntar.
    Jag räknade på dagar sen när jag fick avin, och jag hinner kanske reda ut den här soppan precis.
    Jag har en del värde saker typ smycken och sånt som jag skulle kunna sälja för att få ihop pengarna. problemet är att jag inte vet vart jag kan göra det snabbt, eller vart jag göra det överhuvudtaget.
    men om det nu inte går, vet jag inte vart jag ska ta vägen, eller ännu värre, vad ska göra med min älskade katt.

Anonym (VET HUR)Tråkigt att du inte hann få det ordnat innan du blev vräkt.
    Har du hittat någonstans att bo?Hann du flytta ut innan eller kom KF hem till dig och vräkte dig?

Det är jobbigt att det blir så här. Hela min värld har rasat på ett par månader, från att ha haft nästan allt jag nånsin önskat till det här. Kan bara gråta.

• Anonym (klantig!!)

tack alla ni andra också för eran omtanke. det värmer.

• Anonym (VET HUR)

Fick bo ihop med min nuvarnade sambo
    Det löste sej, men det är inte kul. Allt är färskt ännu, detta hände för 2 mån. sedan. Men det som inte dödar det härdar...

• Anonym

Jag lovar att det kommer att ordna sig!!!!
    Jag har varit i din sitts för 9 år sedan, kontakta soc de hjälper dig, antigen de hjälper dig att betala eller att få en lägenhet med soc kontrakt då står de för lägenheten, och betalningarna går genom dem.
    Berätta, jag var så nervös innan, men när jag berättade om min situation så sa folk att de hade varit dät själva eller så kände de nån som hade det, ingen dömde mig utan fatta att jag hade haft det svårt.
    Jag hade träffat en ny kille 3 veckor tidigare, jag kunde inte säga till honom hur det låg till, trode jag så klockan ett på natten inan jag skulle bli vräkt tog jag mod till mig och berättade, då berättade han att hans morbror hade varit i samma sitts.
    Vi fick bo i en soc lägenhet i en vecka sen fick vi en lägenhet med soc kontrakt, visst det var inte kul, men du ska se att snart har du lagt allt bakom dig och kan se bakåt och se att du faktiskt har blivit starkare
    Lycka till och ta tag i det och ring soc, många styrke kramar till dig

Svar på tråden Hjälp! Vräkning!