• Anonym (klantig!!)

Hjälp! Vräkning!

Hej!
    Jag behöver hjälp angående hur en vräkning går till..
    Har strulat till det rejält för mig under våren och tror att jag kommer bli vräkt innom de närmsta dagarna.
    Jag har varit sjukskriven den största delen av detta år, och har fått strul med sjukersättningen så jag har inte kunnat betala min hyra eller några andra räkningar.
    Har fått brev från inkasso där de säger att de vidarebefodrat ärendet till kronofogden, men tror ej att jag fått något brev kronofogden gällande avhysning/vräkning, men är faktist inte helt säker. Har nu vänt upp och ner på allt i lägenheten i jakten på ett eventuellt sådant brev. Nu till frågorna, hur går en vräkning till?
    Skickar kronofogden ett brev eller kommer det flera av dem innan jag blir vräkt? Kan man avstyra vräkning genom att reglera alla hyresskullder? Hur länge går det emellan brevet från kronofogden och själva verkställan avvräkning?

Tacksam för svar, detta e jätte akut.

• Svar på tråden Hjälp! Vräkning!
  • Anonym ($)

Hej..har du saker att sälja kan du göra det redan imorgon!.Gå till en pantbank bara så köper de det du har. smycken, tv, fiol, klockor u name it!
    Dessa saker kan du sedan köpa tillbaka inom en viss tid. Vill du förlänga panttiden kan du gå dit för att betala av en ränta så håller dom sakerna en tid till innan de går till auktion!

Ett råd om du tex säljer smycken att att poängtera hur mkt dessa betyder för dig och att det är viktigt för dig att köpa tillbaka dom senare...det kanske kan ge dig nån slant extra.

med vänliga

• Anonym (klantig!!)

Jag har inte vågat prata med någon om min situation. Jag är så rädd. Min familj är inte så förstående med saker och ting.
    Jag har ingen aning om när denna vräkning ska ske, eftersom jag inte har varit och hämtat ut brevet än, tänk om det är imorn..
    Det slog mig inte förens idag riktigt att jag nog är vräkt, fattar inte att jag kunnat vara så korkad och bara förträngt allting. Vet ni hur tidigt på morgonen KF kan komma för att verkställa en vräkning? Tror ni att jag hinner ringa dem innan?
    Har som sagt ingen aning vilken dag de ska vräka mig...

• Anonym

De kan inte vräka dig om du inte har hämtat ut brevet, du måste bli delgiven först.
    Min är inte heller så förstående egentligen, men de fattade nog att det här var alvarligt och att det var redan så j*kla jobbigt för mig.

• BlåRosen

Varför har du inte kontaktat soc???för att be om hjälp med hyran??

• Anonym (klantig!!)

Jag har mått så dåligt att jag knappt varit i kontakt med någon, soc är bland de sista jag vågar vända mig till, vet inte vad det är men är bara så rädd. Har bara "gömt" mig för omvärlden och intalat mig själv att allt är som det ska.

• Anonym (Jag också)

Du får många varningar och chanser på dig att betala hyran som du ligger efter med.
    Först får du ju inkassokrav, sedan skickar de vidare till fogden. Från kronofogden får du ett brev där det står att du förlorar rätten till din lägenhet om inte hyran betalas inom 3 veckor. Betalar du inte så får du ett brev till från kronofogden där sökande troligen ber dig avflytta "omgående". Omgående är inte riktigt så illa som det låter utan du får oftast rätt bra med tid. När det gått ett tag så får du ett datum då kronofogden, en representant från hyresbolaget och en låssmed kommer över och byter lås och flyttar dina grejer till någon förvaring. Det är bra att ha flyttat och skickat in alla nycklar innan detta händer för att unvika merkostnader.

Så här gick det till för mig:
    1. Hyresavi.
    2. Inkasso - Betala, annars!
    3. Kronofogden - Betala inom 3 veckor annars upphör kontraktet.
    4. Kronofogden - Du har inte betalt och förpliktas avflytta från lägenheten omgående.
    5. Hann aldrig komma eftersom jag löste det innan. Datum för vräkning kommer i samma veva.

• Anonym

Vist är det lätt att bara skjuta bort tankarna på det som är jobbigt, jag vet preciss jag bara lät bli att tänka på det, sen slog det till och man fatta och då blev det skitt jobbigt och man kunde inte sova och bara grät
    Men det kommer kännas sååå mycket lättare om du tar tag i det, när du väl gör det så kommer allt att ordna sig ganska snabbt, på en vecka visste jag vad som skulle hända, från det att jag tog kontakt med soc.
    Ingen där kommer att anklaga dig, de kommer villja veta vad som hänt men inte så att de pressar dig och de är vana att hjälpa människor som har hamnat där du är, de flesta på soc är jätte rara

• Anonym

hyresbostad har du tre veckor på dig från det du har fått kronefogdens delgivning sen byter dom lås.
    bostadsrätt har du två veckor på dig och mycket svårare att få behålla den då måste du sälja bostadsrätten.
    sociala måste få information om vräkningen och gå igenom din inkomst hur den ligger.så kontakta sociala där du bor.

• Anonym (klantig!!)

Jag ringde till KF idag, som sa åt mig att ringa inkasso och göra upp med dem. Jag pratade med dem på inkasso, jag har inte blivit vräkt än!! Jag blev så lättad.
    Nu måste jag betala in dryga 19000 direkt, så att jag inte blir vräkt. Måste jaga pengar.. vet ej riktigt hur jag ska få tag på så mycket pengar idag. Efter telesamtalen idag så känns allt mycket bättre. Nu måste jag bara ta mig mod till att fråga om jag kan få ett lån av min mamma eller min pojkvän (som inte heller vet om min sitts just nu, har inte vågat tala med någon om detta)
    Tack till alla ni snälla som har kunnat svara på mina frågor och varit så snälla mot mig.

• Anonym (..)

Hoppas det fixar sig för dig nu!
    Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Vräkning!