• Anonym (klantig!!)

Hjälp! Vräkning!

Hej!
    Jag behöver hjälp angående hur en vräkning går till..
    Har strulat till det rejält för mig under våren och tror att jag kommer bli vräkt innom de närmsta dagarna.
    Jag har varit sjukskriven den största delen av detta år, och har fått strul med sjukersättningen så jag har inte kunnat betala min hyra eller några andra räkningar.
    Har fått brev från inkasso där de säger att de vidarebefodrat ärendet till kronofogden, men tror ej att jag fått något brev kronofogden gällande avhysning/vräkning, men är faktist inte helt säker. Har nu vänt upp och ner på allt i lägenheten i jakten på ett eventuellt sådant brev. Nu till frågorna, hur går en vräkning till?
    Skickar kronofogden ett brev eller kommer det flera av dem innan jag blir vräkt? Kan man avstyra vräkning genom att reglera alla hyresskullder? Hur länge går det emellan brevet från kronofogden och själva verkställan avvräkning?

Tacksam för svar, detta e jätte akut.

• Svar på tråden Hjälp! Vräkning!
  • R Mutt

Någon kanske har skrivit detta innan, men pga att du som hyresgäst har lagstadgad besittningsrätt på din lägenhet har du alltid möjlighet att häva vräkningen om du betalar hyresskulden inom en viss tid. Det ska anges i brev från din hyresvärd eller KF.

• Lizzyy

hur har det gått??

Skriv gärna!

Kram!!

• Anonym

Det är ju inte kronofogden som vräker dig det är din hyresvärd. gå till sos de hjälper dig

• OneAndTwins

Nu har jag inte läst alla inläggen i tråden, så du har kanske redan fått det här rådet eller redan gjort så här... Men i alla fall så är mitt råd att omgående kontakta hyresvärden. Se vad ni kan komma överens om. Kanske en avbetalningsplan som fungerar för både eller måste hela skulden in. Om du inte kan betala hela skulden själv så kontakta socialtjänsten. Du kan motsäga dig vräkningen och då måste det upp i hyresnämnden (om det inte redan varit där). Är du med i hyresgästföreningen så kan de vara ett bra stöd. Ibland har allt gått så långt så att hyresvärden inte vill ha kvar en hyresgäst trots att skulden betalas in, om hyresgästen misskött sig så gäller inte besittningsskyddet. Samtidigt så är ju många hyresvärdar humana så om du förklarar din situation och betalar din skuld så har du stora chanser att få bo kvar tror jag.

Lycka till!!!!

• Threzo

Hoppas för det första att situationen löser sig för dig!
    Enklast är nog om du kontaktar din hyresvärd direkt och förklarar läget, de brukar förstå. För det andra så vräker dom inte en bara sådär att man får ett brev fron kronofogden utan din hyresvärd borde ha skickat brev eller kanske varit hem och ringt på hos dig ang. den obetalda hyran.

Däremot var det nån skrev att soc hjälper dig, det skulle jag kunna säga att det beror helt på vart du bor! Här i sthlm så hjälper soc en inte, vi stod bostadslösa ett tag och soc sa rakt ut att det är inte deras problem och att dom inte kunde hjälpa oss förutom med pengar. Men det var ju bostad vi behövde och inte pengar..

Iaf, Hoppas det löser sig! Detta kan hända vem som helst så du behöver inte säga att du är klantig, det kan hända den bästa!

Kram på dig

• Anonym (klantig!!)

Hej! Det har inte ordnat sig för mig än..
    Har till måndag på mig att betala. Jag har inte vågat ta kontakt med min hyresvärd, vet inte vad jag ska säga dem, och de kommer ju undra varför jag inte hört av mig tidigare. Jag har ingen vettig förklaring till dem om varför jag inte gjort det, förutom att jag mått jätte dåligt.
    Jag lyckade att få ur mig allt till min pojkvän i helgen, men vi kom inte på någon bra lösning på allt. Han sa att jag kunde låna pengar av honom, men han har inte råd att låna så mycket som jag behöver för att få behålla lägenheten. Och soc kommer nog inte hjälpa mig, här i stan får man inte hjälp av dem hur som hellst. Jag mår så dåligt hela tiden, kan bara gråta när jag är själv.

Ni som vet hur vräkning går till, kommer utflyttningsdatumet i det rekommenderade brevet?
    Jag har nu fått ett rekommenderat brev, men har inte hämtat ut det än, har inte riktigt vågat. Jag är så dum och naiv att jag fortfarande tror att på nått sett problemet bara försvinner i intet om jag bara blundar för allt...korkat jag vet

• Anonym (klantig!!)

*puff*

• vermilion

Kan du inte ringa hyresvärden och fråga om du får dela upp det då?
    Du inser ju att du måste ringa dom imorgon, man måste ju ha nånstans att bo..
    Har du barn?

• Anonym (..)

Hur mycket handlar det om?

Nyfiken...

• Anonym (klantig!!)

Jag vågar ärligt talat inte prata med dem. Min kille ska ringa dem imorn och prata med dem. Det är ganska mycket pengar det handlar om runt en 25 000 - 30 000, e inte riktigt säker hur mycket det blir med räntan

Svar på tråden Hjälp! Vräkning!