• Anonym (klantig!!)

Hjälp! Vräkning!

Hej!
    Jag behöver hjälp angående hur en vräkning går till..
    Har strulat till det rejält för mig under våren och tror att jag kommer bli vräkt innom de närmsta dagarna.
    Jag har varit sjukskriven den största delen av detta år, och har fått strul med sjukersättningen så jag har inte kunnat betala min hyra eller några andra räkningar.
    Har fått brev från inkasso där de säger att de vidarebefodrat ärendet till kronofogden, men tror ej att jag fått något brev kronofogden gällande avhysning/vräkning, men är faktist inte helt säker. Har nu vänt upp och ner på allt i lägenheten i jakten på ett eventuellt sådant brev. Nu till frågorna, hur går en vräkning till?
    Skickar kronofogden ett brev eller kommer det flera av dem innan jag blir vräkt? Kan man avstyra vräkning genom att reglera alla hyresskullder? Hur länge går det emellan brevet från kronofogden och själva verkställan avvräkning?

Tacksam för svar, detta e jätte akut.

• Svar på tråden Hjälp! Vräkning!
  • Anonym (..)

Oj
    Jag tycker du ska ringa själv till din hyresvärld, blir du vräkt kommer du att ha jätte svårt att få en ny bostad igen!

Jag lovar du är inte ensam om att strula till det!

Lycka till!

• Anonym (som kramar)

TS: Kontakta din hyresvärd och berätta att du mått dåligt och (deprimerad?). Det är inte ovanligt att ekonomin blir kaos när en person lider av depression. Är det en kommunal eller privat hyresvärd du har? Kan du kanske fixa ett lån? Man kan få fördelaktiga lån via sitt fackförbund (om du är medlem). Jag har en väninna som råkade ut för samma soppa du är i nu och hon lyckades vända det hela genom att få just ett fackligt lån. Men akta dig för privata lånehajar som har hutlösa räntor. Kanske din familj kan hjälpa? Kanske du har några saker du kan sälja?

• Anonym (undrar)

threzo....löste det sig med bostad för er....ursäkta att jag frågar men är i samma sits själv...bor i sthlm och har inte vågat gå till soc,är rädd för att inte få hjälp

• Dahlia

Om du tycke det är jobbigt att ringa din hyresvärd, skriv ett brev och förklara hur det ligger till och varför du inte har hört av dig.
    Kontakta soc oxå, deras jobb är att hjälpa!!

Även om det är jobbigt så är det mycket som hänger på att du tar tag i det. Ibland kan saker lösa sig bättre än vad man trott innan.

Lycka till

• Anonym (klantig!!)

Min kille har ringt och pratat med min hyresvärd idag. Han är en ängel..
    Han har fixat så att jag fått uppskov med en vecka, så jag är inte vräkt än. Han fixade så att jag ska få prata mwed dem på måndag om en av betalnings plan. Jag är så glad över att jag har killen, förstår inte varför jag inte kunnat prata med honom tidigare om saken.
    tack för alla svar, känns bra när allt annat känns så svart just nu.

• Dahlia

Skönt att det kanske löser sig för dig!

Många männiksor hamnar ibland i situationer som maninte önksar. Men oftast går det att lösa trots att det är jobbigt.

Lycka till nu och hoppas att du får en bra avbetalsningsplan

• Anonym (hoppas!)

Hur går det? Hoppas allt löser sig till det bästa. Ska be för dig.

Kram!

• Anonym (klantig!!)

Hej!

saker och ting har börjat ordna sig nu
    Jag är inte vräkt längre!!!! Jag var och pratade med min hyresvärd i måndags, och gjorde upp en avbetalningsplan.Jag behöver inte börja betala av förens nästa månad. Hon var så himla snäll, och förstod att jag mått dåligt och inte vågat ta kontakt tidigare. Hon sa också att om det nån gång blir så här igen att jag inte kan betala hyran, så är det bara att höra av mig, så att vi kan skjuta upp hyran till mådaden efter eller nått sånt. Jag är så glad och lättad just nu.

• Anonym (soc tant)

TS: men om du inte har någon inkomst blir det väl svårt att betala av på skulden? Om det inte ordnar sig med sjukpenningen så råder jag dig att gå till socialkontoret. Man kan i allmänhet inte få ek. bistånd för skulder, så därför är det viktigt att du går dit och söker försörjningsstöd så fort som möjligt om du inte får annan inkomst. Alltför många väntar och försöker lösa situationen genom privata lån alt. genom att inte betala räkningarna i flera månader. När de sedan kommer till socialkontoret har de en massa skulder som de inte kan få hjälp med och inte behövt ha om de ansökt första månaden då de fick problem.

• Anonym (klantig!!)

Anonym (soc tant):
    Jag har börjat jobba nu igen efter att ha varit sjukskriven mesta delen av året, så jag ska inte ha nån problem med att betala av skulden eller kommande hyrorna.

• Anonym (soc tant)

OK, va bra! Lycka till i fortsättningen!

Svar på tråden Hjälp! Vräkning!