• Maria2

Danskar - Varför liggvagn??

Har precis kommit hem från semester i Danmark, där hade de flesta sina "stora" barn i liggvagn, barn som var 8-10 månader satt i liggvagnarna. Tyckt också att vagnarna var större än de "svenska"

Jag bytte till sittdelen när pojken var ca: 3 månader...

Nån som vet varför de gör på detta vise....

• Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??
  • Maria2

Tyckte oxå att de var fina! Men har man aldrig sett det förr så undrar man.

• Gisse the one and only

Maria2

Det fanns sådana vagnar på 80-talet här i Sverige också, jag hade sådan till mina två första barn, inget nytt och inget konstigt

• Maria2

Varför finns den inte här och nu??

• Gisse the one and only

För att svenskarna har fallit för de vagnar som finns i bla USA. det har gått mode i vagnar och Danskarna är de ända som i dagsläget inte har nappat på den trenden. Ska man ha en bra vagn, köp en i Danmark.

• Grimborg

Vi var i Danmark förra sommaren, då såg man barn som va dryga året som satt i liggvagnar......ja måste nnog säga för min mening att ja tycker de e lite fel.
    Ja kan inte förklara varför, men de ser bara fel ut. Barnen sitter bättre i en sittvagn och dom kan vara lika bekväma att ligga i som en liggvagn, annars kan vi juh börja ha tre åringar i liggvagnar oxå.

• Gisse the one and only

Grimborg

Ja det var ju ett uttömande svar.....hur menar du att det är fel att ha barn sittande i liggvagn och vad har det med 3 åringar att göra??

• Pallas

Har läst här på FL är att anledningen till att de har så stora liggvagnar så länge är att barnen sover i dem utomhus på dagis. Mycket praktiskt.

• Mylla

Jag skulle absolut vilja ha en sådan där dansk vagn, om jag får barn igen! De låter ju jättebra!
    Min vagn är skit, liggdelen blev ju fort för liten och sittdelen går ju inte att sova ordentligt i, d.v.s. åt vilken håll man vill. Eftersom det inte går att fälla den helt kan man bara ligga i ett enda läge, halvsittandes på rygg. Det gör ju att min son bara kan sova där högst en halvtimma, sen vaknar han.
    Är det någon som vet vad de heter? Kan man köpa begagnade tror ni?

• Julia85

Min dotter bytte jag med sittvagn till då hon var 7 månader. Hon var då så lång att hon inte fick plats i liggdelen.. Kännde att det var dax att byta då. Hon är väldigt lång!

• TjorveniSkåne

Danskarna har tydligen en tradition att barnen sover ute i vagnen ända tills det är dags att sluta sova på dagen. Alltså behövs det en stor barnvagn för att rymma en stor 2-åring liggande. Det jag inte fattar är hur danskarna får med sig alla sina övriga prylar i bilen tillsammans med den gigantiska vagnen?

Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??