• Maria2

Danskar - Varför liggvagn??

Har precis kommit hem från semester i Danmark, där hade de flesta sina "stora" barn i liggvagn, barn som var 8-10 månader satt i liggvagnarna. Tyckt också att vagnarna var större än de "svenska"

Jag bytte till sittdelen när pojken var ca: 3 månader...

Nån som vet varför de gör på detta vise....

• Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??
  • Gisse the one and only

Lola

Jag har bott på landet med två största barnen när de var små och jag hade ingen bil och långt både till dagis och jobb. Jag cyklade och på hemvägen gick vi lugn takt om de orkade. Jag talade just om att vid längre sträckor är det ok......ibland.

• Grimborg

Gislöv

Tack.....äntligen någon som förstår o delar min åsikt.
    Tycker oxå att man underskattar barnens rörelseförmåga, dom kan mer än va man tror.

• björkmamma

Har haft en traditionell liggvagn till alla mina 3 barn...men noterade i barnvagnsaffären att sådana verkar vara ute nuförtiden. Praktiskt att få plats med bebisen ordentligt o bra gung har det varit i denna Briovagn från -93. Men nu har lillkillen fått en ny sittvagn ändå, för att det skulle ta mindre plats i bilen...Har oxå funderat på varför så många byter vagn så tidigt, varför man ska lägga pengar på något som inte används speciellt länge.

• Lallan

Har en beige Brio från -89 som vi haft som säng till sonen fram till drygt  1,5 års åldern, när vi varit bortresta. Köpte den för 300kr så de går att få tag på här med. Det är likadan broms på som på de danska vagnarna (bild finns i galleriet).

Hur länge barnen åker vagn har ju mycket att göra med hur man bor. Vi bor på landet men enda sättet att ta sig någonstans utan bil är längs en smal 70 väg och även om sonen orkar gå så finns det inte en chans i världen att han skulle få gå där själv. Det blir att åka vagn istället.

• väntar o längtar

Vid alla Danmarksbesök har jag ögon stora som tefat för jag är så fascinerad av deras barnvagnar och storleken på barnen i de.

Jag har enormt svårt att förstå varför inte en frisk 3-4-åring kan gå hela tiden vid en tripp in till staden. Därtill tycker jag att det verkar enormt farligt för ett större barn att sitta i en liggvagn (har själv bevittnat en 8-månaders ramla ur en liggvagn - hua!), en sittvagn är mer anpassad för sittande åkning plus att det faktiskt finns 5-punktsele.

• Rumpelstilzchen

Ah! Bra att någon äntligen tar upp denna viktiga fråga Jag har nämligen också gått och undrat!

Men nu när jag fått svar på min första fråga varför de har liggvagn så länge undrar jag om någon kan svara på min andra fråga: Varför bäddar de ner barnen i tjock duntäcken även nu på sommaren när det är smällvarmt???

Och som svar på någon annans fråga angående var de gör av vagnen i bilen: de sätter ofta chassit på ett cykelställ bak på bilen!

• Maria2

Haaa, ha... jag har inte varit inne och kollat denna tråd på länge, tänka att det kunde bli sådana diskutioner angående danskarna och deras vagnar!

Tack!

• Milja

Förundrades också över dessa stora slagskepp till vagnar. När jag var i Köpenhamn senast såg jag flera enorma liggvagnar med 2-3 barn i. Såg så roligt ut

• Junipingla

Milja: Haha samma sak här! var i Kphmn för 4 veckor sedan och såg en dagisgrupp där det var 2-3 stora rolls royce liggvagnar med vars 4 större barn i!

..med lilla4an i v. 29
  • Gisse the one and only

Ja de är smarta de där danskarna

Vi kanske borde ta efter?

• väntar o längtar

No way Gislöv!

Det är ett av mina stora nöjen när vi är i Köpenhamn - att gå och småfnissa åt dessa tokiga vagnar till jättebarnen.

• Gisse the one and only

väntar o längtar

• Fostermamman

Så sant, så sant. Det ser verkligen tokroligt ut när danskarna kommer med sin vrålåk till vagnar med 4-åringar sittandes i dem. Jag vet att det är väldigt vanligt att barn, högt upp i åldrarna, ställs utomhus för att sova och just i liggvagnen då naturligtvis. Dessutom har barnen sele på sig i vagnen vilket ju våra barn inte har eftersom de inte är så mobila så länge de ligger i vagnen. I övrigt vet jag faktiskt inte varför de envisas med att ha barnen i liggvagn så extremt länge. De kanske tycker det är praktiskt med mycket förvaring vid shopping eller att det är mer ombonat för barnen???

/Gift med en dansk, mamma till en halvdansk!

• Stargirl

Knäppt om du frågar mig. Dessa gigantaiska vagnar går inte in i många bilar och att åka kommunalt måste vara en plåga då de inte går in i bussar annat än på längden. Ofta ser jag 2-3 åringar sitta i liggdelen med sele oxå. Det måste vara både tungt och otympligt att ha det så.

• Aeny

Jag har inte läst svaren i den här tråden, men jag kan svara på varför dom har sina gigantiska otympliga klumpiga liggvagnar...
    I Danmark så sover de flesta barnen ute tills de är 3-4 år berättade min (danske) svärmor för mig när hon köpte en av dessa gigantiska Bassonvagnar till hennes barnbarn.

Den var skön att köra på stan då den plöjde vägen framför en... Alla väjdeför "monstertrucken" men den är SÅ svårmanövrerad i övrigt.

Stod ut med vagnen i 4 månader, sedan skaffade jag en smidig sittvagn med svängbart framhjul istället

Kan ju nämna att den knappt rymdes i våran bil som ändå var en kombi!!

Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??