• Maria2

Danskar - Varför liggvagn??

Har precis kommit hem från semester i Danmark, där hade de flesta sina "stora" barn i liggvagn, barn som var 8-10 månader satt i liggvagnarna. Tyckt också att vagnarna var större än de "svenska"

Jag bytte till sittdelen när pojken var ca: 3 månader...

Nån som vet varför de gör på detta vise....

• Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??
  • Grimborg

ja visst gör man de.....men alla har väl rätt till en åsikt.
    Å ja tycker att de ser slött ut från föräldrarnas sida att låta ett så stort barn sitta i vagn. okej om de e ett barn som har något fel eller att dom har gjort illa sig på ett eller annat sätt.
    Men min komentar från början handlade om att en treåring inte ska sitta i liggvagn, dom går upp till ett visst anntal kilon å de kanske finns en orsak till de.

• Lola Jämtland

Ja, men jag är en slö mamma med ett slött barn...

//Nedräkningen har börjat....
  • Gisse the one and only

Barnen slöar till i tonåren och det räcker. Min 3 åring går om det inte är alltför långt och det mår han bra av, de övriga tre barnen mår också bra

Barn får allmänt förlite motion idag och att sedan klaga på att gymnastiken dras ner i skolan är ju löjligt om barnen aldrig behövt röra på sig. Tänkvärt kanske

• Lola Jämtland

Gislöv

Min dotter åkte vagn till o från dagis. O de få gånger vi var på stan.
    Det tycker inte är jag är mycket.

När hon var 4 år började hon dessutom med gympa för barn en gång i veckan samt att hon, såklart, lekte med sina kompisar ute på gården.

• Gisse the one and only

Lola

Jo men jag tycker ändå att man underminerar barnens rörelseförmåga samt deras kondition. Om hon nu gått också, så hade det varit ännu bättre. Barn får allmän alldeles förlite motion och det är farligt.

• Lola Jämtland

Gislöv

Det handlar ju kanske lite om hur man bor oxå.....Alla bor ju inte så centralt eller har möjlighet att ta bilen tex till dagis.....

• pr32

Jag har haft mina barn i liggvagn så länge de fått plats, runt 1 år alltså.

Sovit ute i vagn har de gjort så länge de sovit middag, men aldrig att de ÅKT vagn sedan de varit över 2 år.

• Linda 23

Min syster har en dansk liggvagn. Dom är stora och hur bra kvalitet som helst.
    Den enda nackdelen med den hon har är att bromsarna är dumma man kan inte dra ner den för trappor för då fälls bromsen upp. det är som på mopeder typ. Man måste lyfta upp vagnen så fälls bromsen upp. svårt att förklara.

• Monstermamman
    Svalis:
    Ja, dom svenska forum jag hängde på då i början så var det sällan och aldrig nån som hade sina barn ute och sova och det var folk från både söder och norr.
    Men det betyder ju inte att inga svenska barn sover ute, det har jag aldrig sagt.

Sonen 3 år åker oftast på ståbrädan när vi är ute och går eller i stan för jag vill inte ha honom springades lös då han inte lyssnar, han får nog motion ändå när vi är hemma och ute hela dagarna och när han är i parken.
  • Heydatsme84

coolt att danskarna får välja färgerna helt själv på vagnarna där ligger dom före må jag säga...kolla i den där länken Oddervognen

Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??