• Maria2

Danskar - Varför liggvagn??

Har precis kommit hem från semester i Danmark, där hade de flesta sina "stora" barn i liggvagn, barn som var 8-10 månader satt i liggvagnarna. Tyckt också att vagnarna var större än de "svenska"

Jag bytte till sittdelen när pojken var ca: 3 månader...

Nån som vet varför de gör på detta vise....

• Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??
  • Mylla

Jag vill absolut ha en sån vagn, någon som vet namn på dem?

• TjorveniSkåne

Emmaljunga gör faktiskt stora modeller för den danska marknaden med stora hjul och plats för stort barn. Tror du får kolla runt i danska babybutiker på nätet!

• Lola Jämtland

"barn som var 8-10 månader satt i liggvagnarna"

Jaha? Det är ju inte direkt ovanligt.....
    Till Alma hade jag liggdelen tills hon var 11 mån....såg ingen mening med att byta till sittdelen innan....

• Gnosis

Jag hade liggdelen i min Emmaljunga duo edge tills David var över 10 månader. När han satt fällde jag upp ryggstödet bara. Han kom högt upp med liggdelen och såg massor. Sov som en kung i liggdelen som var stor och rymlig. Sittdelen är ju inte alls lika skön att sova i om man är för liten! Dessutom satt han säkert eftersom jag satt fast en sele när han satt upp i vagnen. Mycket mera praktiskt.

Jag är inte vidare förtjust i nya trenden med att ha mjuklift i små sittvagnar. För det första blir det mycket mindre än en vanlig liggdel och för det andra känns det sladdrigt och inte lika ombonat som en riktig liggvagn.

Gillar E duo edge! Skratt!

• jule

lustigt va själv precis i danmark å funbera över samma sak, att de enbart va liggvagnar som gällde. hursomhelst så kan d ju tyckas konstigt för oss som e så vana att se så mkt olika modeller å stilar här i sverige men jag måste ändå säga att det verkar sunt att det inte råder sån "vagnhysteri" i vårt grannland...
    men jag e inte rätt person att opponera mig mot många vagnbyten e inne på vår fjärde vagn å dottern e 15 mån... så jag har ju fallit för hysterin så att säga

• Maisie

De danska vagnarna är så stora (som flera har sagt tidigare) för att barnen sover i dem. Flertalet (om inte de flesta) dagmammor kräver den typen av vagnar för att ta emot barnen. Vagnarna är nämligen inte bara större utan de har mycket kraftigare bromsar som anses nödvändiga ur säkerhetssynpunkt om barnen ska sova i vagnen. De danska vagnarna är en vanlig syn i Malmö då det bor ganska många danskar här och en hel del turister. Här finns en länk till en bild på en stor dansk vagn och den så viktiga bromsen.

webservice.oxygenekatalog.dk/getpic.aspx&ImgID=21463

• Anna D

Min mamma sa att hon hade liggvagnen till min tills jag var ca 1,5 år. Fråga din egen mamma, det var vanligt förr när vagnarna var större.

Även om jag älskar min Emmaljuga Duo Edge, så funderar jag på att inte använda liggdelen till nästa unge. Folk stoppar ju ner hela huvudet och skitiga händer bara de ser en liggvagn, bättre med en sittvagn för då tror de att det är en stor unge...

• Zazza

Big Star Supreme»

--------------------------------------------------------------------------------
    Big Star Classic»

--------------------------------------------------------------------------------

heter dom stora vaganrna

• KorElleBelle

Gjorde en av mina förskollärarpraktiker på en "vuggestue" i Köpenhamn, där hade vi vagnar av typen Oddervogne. Väldigt praktiska vagnar med stoooor plats till flera sovande små barn och praktiska tillbehör som stor väska som fästes under vagnen framtill och speciella handtag på sidorna av vagnen som de lite större barnen kunde hålla i under promenad.

Det stämmer att det är praxis på "institutionerna" (förskolorna) i Danmark att barnen sover utomhus tills de slutar sova på dagen, alltså upp till 2-3 års åldern. Därför har danska familjer oftast en liggvagn långt upp i barnets ålder.

Här är en länk:
    http://www.oddervognen.dk/

Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??