• angeleye82

Sambolivet!!

Hejsan!

Ville inte skriva detta inom förälder/tvåsamhet, eftersom att jag inte har barn ännu och ville nå ut till en större grupp av människor. För att återgå till min rubrik..jag behöver råd, tips osv och även åsikter om hur livet som sambo är och ser ut för er. Jag har ej varit sambo med någon förutom med min kompis, men det e ju inte samma sak har jag förstått som att bo med sin partner. Såå..jag har lite frågor som jag gärna vill att ni kommer med era erfarenheter och råd om... Behöver ej svara på alla..bara de som ni vill svara på..har jag missat nåt som ni tycker e viktigt att komma med..så tar jag gärna emot råd och tips..sedan är det självklart öppet för vem som helst att snacka om sambo livet med andra också:) Alltid kul att läsa!!

1. Hur länge var ni tillsammans innan ni flyttade ihop?
    2. Hur trivs du med det, vad e bra eller mindre bra?
    3. Hur delar ni upp alla sysslor, om ni nu gör det?
    4.Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner så inte dagarna ska kännas likadana?
    5. Hur har ni gjort med möbler osv..valt tillsammans el hälften dina o hälften `partnerns?
    6. Vad är det jobbigigaste med att vara sambo?

Jaa..de var lite frågor ja kom på...

skulle vara så tacksam för lite svar!!!

*puffar*

• Svar på tråden Sambolivet!!
  • AnnMarie

Oj glömde säga en sak, vi planerar nu bröllop sommaren 2008 och även vill vi försöka få oss en knodde. Vi har nu varit tillsammans i lite mer än 2 år.

• piixelslyna

Vi hade varit tillsammans ett par veckor bara. Det gick liksom av bara farten, han bodde själv och jag bodde fortfarande hemma. Det bara blev att jag var där mer och mer.

Jag trivs bra som det är nu, men det känns ibland att det gick så himla fort i början. Men man får reda ut saker och ting nu ist.

Vi delar inte upp något, utan vi gör det vi tycker behövs. T ex lagar jag mat så diskar han eferåt osv.

4.Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner så inte dagarna ska kännas likadana?

Dagarna blir till viss del ganska lika då man gör i princip samma saker, går till jobb/skola, kommer hem och lagar mat, spenderar lite tid vid datorn, ser på tv och sen sover.

5. Hur har ni gjort med möbler osv..valt tillsammans el hälften dina o hälften `partnerns?

Vissa möbler kommer ifrån mig, såsom skrivbord och bokhylla, medans sängarna och soffan har vi köpt tillsammans samt porslinet som behövdes bytas ut.

Jag tycker inte att det är så jobbigt alls. Man måste bara se till att få lite tid för sig själv också. Det GÅR INTE att spendera 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året tillsammans. Man måste få unna sig att gå ut med vänner, bara se på en film själv eller vad som helst.

• Helena S

drygt 2,5 år

Än så länge är allt bra (efter 1 år)!

Eftersom jag pluggade första halvåret och var hemma mkt på dagarna städade jag oftare (storstädade gjorde vi ihop). Fast matlagning/diskning osv på kvällarna delade vi på. Jag tvättar på dagen, han bär upp tvätten när den är torr och stryker det som behöver strykas. Sedan har jag varit mammaledig och då är det ungefär samma...

Hittar ofta på saker ihop, reser, äter ute, träffar kompisar osv. Men är också väldigt noga med att vi båda får "egentid". Ofta gör vi saker spontant eller tex en kan boka bord på resturang utan att berätta för den andra så att det blir en överraskning.

5. Hur har ni gjort med möbler osv... valt tillsammans el hälften dina o hälften `partnerns?
    Vi sålde allt vi hade, hyrde en lastbil och körde till IKEA och handlade allt nytt. Så blev det "vårt" (det var riktigt kul!!)
    Fast tavlor och andra dekorationer är mycket av mitt gamla eftersom sambon inte hade så mycket sådant innan...

Att man hela tiden har en annan att ta hänsyn till (fast det är samtidigt också det som är härligt med att vara sambo). Samt att ibland vill man bara vara själv (sitta framför datorn, läsa en bok el), men det är inte alltid möjligt... sådant kunde man bestämma mer över själv innan!

• Clobberella

Ungefär två år, och hela den tiden bodde vi i varsin stad.

Underbart! Finns ingen jag hellre spenderar aldeles för mycket tid tillsammans med!

Vi hjälps åt med det mesta, även om det är hans jobb att fixa alla tekniska prylar, och mitt jobb att sy gardiner och vattna blommor.

Går ut och äter eller hittar på annat, pratar mycket, gosar, träffar kompisar var för sig eller tillammans.

Min partners möbler till att börja med, men nu håller vi på att byta ut till möbler vi väljer tillammans.

Att inte få tillräckligt med tid att vara själv och att alla beslut måste diskuteras, istället för att bara kunna bestämma sig.

• Lisano

Båda gångerna(vi har varit sambos-gjort slut och blivit sambos igen) har det skett succesivt, först efter kanske två år och sedan efter ca 6 månader.
    Det är kul att alltid ha varandra, även om jag tycker ganska mycket om att vara själv och uppsakattar att han är borta på resor lite då och då i jobbet och med kompisar. Desto roligare sen när han kommer hem.
    Hm, det brukar klagas här hemma på att jag är lite slö... men nu har jag bättrat mig och vi delar nog lika. I vissa perioder gör jag mer, i andra han. Och båda gör allt.
    Jag tror vi gör ganska mycket olika grejer automatiskt, det har aldrig varit "rutin" i vårat vardagsliv. Snarare så att man ibland kan längta efter en skön hemmakväll. Vi gör saker och har ett socialt liv både på egen hand och tillsammans.
    Både och, en del av hans fick stå kvar när jag flyttade in, jag tog med mig mina grejer och efter det har vi köpt nytt tillsammans.
    Att jag ibland, utan att riktigt vilja det, känner mig beroende av honom.

• GussanGos
    Ungefär 5 månader, men jag var konstant hos honom efter ungefär 3... =)

Jag tycker det är helt underbart, sällskapet, ha någon att dela allt med, känslor. Slippa sova och vakna själv, slippa laga middag till en. Ha nån att gosa med i soffan på kvällen framför teven. Eller hitta på spontana saker ihop helt plötsligt... =)
    Mindre bra...hmm...kommer inte på nåt som är sååå dåligt att jag inte tål det. Klart man kan irritera sej på en blöt handduk i sängen eller att han inte plockat undan efter sej...men men, det gör inget världskrig 

Han jobbar heltid, plus nästan mer därtill och jag är sjukskriven så jag sköter hemmet. Jag tycker det är en bra uppdelning som vi trivs med och jag har ingenting emot att sköta hemmet själv. Jag gillar det allt som oftast rentutav...

4.Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner
    så inte dagarna ska kännas likadana?
    Ash, vi gillar många gånger vår rutin. Vi är "vardagsälskliga" med massor av uppmuntran, kommentarer, skratt och mys...så dagarna känns så bra ändå. Men vill den ena hitta på något så gör denne det på sitt håll. Annars går vi gärna och sportar ihop ( eller på varsitt håll =)  Och så unnar vi oss att resa en hel del, gärna en gång i månaden så att man får paus och uppehåll och massa "nu sticker vi hemifrån ifrån varadagen bry sej om varandra tid"

Hehe, han praktiskt taget hatade alla mina möbler och hans var inte heller att hurra för, så det blev i princip allt nytt och kompromisser att få ta med en del saker från sina gamla hem som man inte ville släppa. Det är nog en ganska viktig del, båda vill ju känna sej hemma och man har ju oftast alltid favoritsaker...så kompromissa kompromissa kompromissa

6. Vad är det jobbigaste med att vara sambo?
    Kommer säkert låta pyssilulligt men jag tycker inte illa om nånting, jag tycker det är underbart. Även om sambon dragit fram som en jäkla orkan och lämnat en röra efter sej så man kokar....så är det snabbt förbi.

Sådär, då var min intervju klar...
    Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Lilou

1. Hur länge var ni tillsammans innan ni flyttade ihop? Ca ett ar

2. Hur trivs du med det, vad e bra eller mindre bra? Bra!

3. Hur delar ni upp alla sysslor, om ni nu gör det? Jag gor allt...min sambo arbetar sa absurt mycket, sa det skulle vara orattvist att han skulle gora saker har hemma oxo (jag ar hemmamamma - blivand lyxfru )

Inget speciellt...vi har det kul ihop vad vi an gor Vi forsoker alltid att hitta pa ngt nytt varje helg tillsammans med varan lilla dotter (16 manader)...gar ut ofta & ater alla tre

Vi kopte allt nytt tillsammans

Det enda jobbiga ar att om vi brakar om ngt sa kan man bara inte aka hem till sig for att fa andningspaus...det ar bara det!

• April Mamma

Vi flyttade i  hop till en 3:a efter  ca 4 månader, men sambon flyttade typ in till mig i min etta nästan på en gång när vi träffades.

Vi är ju vana att bo med varandra sen dag 1 så jag tycker att allt är bra. Har varit i från varandra i två dagar sedan den första dagen vi träffades, det var för ca 2,5 år sedan
    kan inte komma på något som är mindre bra.

Vi delar inte upp sysslorna utan hjälps åt med det som behövs göras. Nu är jag mammaledig så det blir ju att jag gör lite mer hemma än sambon som jobbar.
    Tvätta vill jag göra så det är bara min syssla
    Annars om vi skall typ storstäda så tar vi varsitt rum och städar. Sambon plockar nästan alltid fint i sonen rum innan sovdax.

Blir ju lätt att allt går lite på rutin nu när man har ett litet barn, men vi trivs med det. vi gillar att vara hemma och mysa alla tre. Vi har oftast fullt upp på helgerna med att träffa familjen, eller ha kompisar på middag eller shoppa.

Vi köpte mycket nytt när vi träffades men behöll min soffa. Resten är faktiskt nytt.

Jag tycker inte att det finns något jobbigt med att vara sambo faktiskt..jag bor med den(dom) jag älskar. Bättre kan det väl inte bli

• Mika86

2 år

Underbart

Delar upp allt

Vi är rätt spontana av oss så vi kan få för oss o åka iväg o göra nåt kul bara sådär

Valt ihop då jag bara hade lite o han bara en säng o ett databord när vi flyttade ihop

Ibland känns det som att man gå på varandra men det hjälper att den ena åker o handlar eller nåt liknande

• angeleye82

Tack så mycket...nu har ja lite mera kött på benen för att veta hur de är i ett sambo förhållande..:P

• MsNordqvist

- Vi hade varit tillsammans i 2,5 månader när jag flyttade 90 mil för att bo med honom.

- För det mesta älskar jag att vara sambo, men ibland saknar jag (som någon annan sagt) att bara ta hänsyn till mig själv och ta de beslut som JAG vill.

- Vi har väl inte direkt nån uppdelning så, utan tar tag där det behövs. Men jag sköter väl oftast tvätt och dammsugning t ex medan han ofta lagar mat och plockar i/ur diskmaskinen.

4. Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner så inte dagarna ska kännas likadana?
    - Det här är nånting vi faktiskt haft problem med till och från i vårt samboliv. Men vi försöker helt enkelt hitta på saker. Allt från att ta en lång promenad till att gå ut och äta gott eller ha en mysig filmkväll hemma. Ibland planerar vi dejter och berättar inte för den andra vad som ska hända förrän det är dags.

- Min sambo hade inte så mycket möbler och jag hade bara möbler till en etta, så när vi körde flyttlasset från Västerås och hit så stannade vi på IKEA och köpte en hel del. Så det är blandat mina, hans och nya saker.

- Att jag, som alltid varit lite ensamvarg, har väldigt lite tid för mig själv. Men eftersom han jobbar och jag inte gör det just nu, så försöker jag ta hand om mig själv medan han är på jobbet. För samtidigt så är det ju så att det bästa med att vara sambo är att man alltid har någon

• Sötisnosen

Strax över två år.

Jag trivs jättebra. Älskar det faktum att någon saknar mig om jag inte kommer hem en kväll, någon som undrar hur jag mår. Jag tycker om att laga mat till fler än bara mig. Maten blir godare. Det är också trevligt att dela dagen med någon, och att ha någon att bry sig om, någon att sakna. Det är lättare ekonomiskt också, vilket inte är fy skam när man är student.

På den jobbiga sidan är väl att det är svårare att få "egentid" då man är helt ensam hemma, och att man inte får bestämma helt själv. Många saker blir kompromisser. Och alla dessa småsaker man stör sig på... hur ofta städa, vem tar tvätten, disken osv. Men har man inte allvarligare problem än vilket håll knivarna ska stå åt i knivstället så är det en bra sambo

Han dammsuger och dammar, lagar mat ibland på helgerna, samt diskar när jag lagat mat. Jag brukar oftast tvätta själv och laga mat på vardagar och komplettera till kylen. Storhandlar gör vi tillsammans minst 3ggr i månaden.

Varför? Tja, han pendlar 3 timmar om dagen och kommer hem mellan 18-20 varje dag, medan jag är student och ofta är hemma redan vid 15.

Vi försöker hitta på saker tillsammans, gå ut på långa promenader och upptäcka nya delar av stan, åker på små utflykter på helgerna, hälsar på våra föräldrar, har små fester med närmaste kompisarna ibland, går på bio, äter ute ibland...

Jag hade redan en fullt möblerad lägenhet när han flyttade in, så det mesta är mitt, men jag plockade bort en del så att en del av hans saker fick plats. Nya saker väljer vi tillsammans.

Balanser mellar "egentid" och tid tillsammans så att man varken känner sig kvävd eller övergiven.
    OCH alla dessa små vanor som man tycker är självklara men som inte är det för sambon (typ skölja av disken innan man ställer in den i maskinen... vilka i-landsproblem egentligen).

• abnocto

Ca ett halvår
    Allt är toppen
    Den som känner för det gör det, mestadels jag.
    4.Vad gör ni för att allt inte ska gå på rutin, hur peppar ni upp eran relation till er partner så inte dagarna ska kännas likadana?Vi kramas och "småbråkar" när vi passerar varandra och om det andra verkar ha tråkigt
    Valt tillsammans
    Att bilen kan vara borta när jag vill ha den

• Who am I
    Vi var tillsammans i HELA två månader innan vi flyttade ihop. Det var inte planerat men då min dåvarande granna sexuellt trakasserade mig valde vi att jag skulle flytta in hos killen ist. 2. Hur trivs du med det, vad e bra eller mindre bra?
    Det fungerade chockerande nog väldigt bra Vi lärde känna varandra på ett ganska intensivt sätt men på det stora hela har det fungerat väldigt bra och jag har bara positiva saker att säga om det. 3. Hur delar ni upp alla sysslor, om ni nu gör det?

Vi delar inte upp sysslorna, den som har tid gör dem. När han har lediga dagar och jag jobbar är det han som tvättar, diskar, plockar och dammsuger. Det samma gäller när jag är ledig och han jobbar, är vi båda lediga brukar vi storstäda ihop. Det enda jag gör som han inte gör är att laga mat men det beror på att jag är väldigt dominant i köket

Vi hittar på saker så ofta vi kan. Åker å weekend resor till London, Paris osv, eller tar en vanlig kryssning bara för att komma bort en stund. Annars försöker vi gå på mysiga restauranger ofta, bio mm. Även en långt promenad med mycket prat kan bryta det vanliga mönstret i vardagen.

Jag bodde i en liiiten etta på 15m2 när vi träffades och han bodde i en möblerad studentlägenhet, när vi flyttade från studentlägenheten till en vanlig hyreslägenhet föll det sig naturligt att vi köpte alla möbler och bestämde ihop vad vi skulle ha till hemmet.

Jobbigast med att vara sambo, hm.... Jag tycker ingenting är direkt jobbigt. Istället älskar jag att ha tryggheten, närheten, samhörigheten. Visst kan det vara påfrestande de dagar jag eller han är på dåligt humör och allt känns som provokationer, men de få dagarna övervägs lätt av den underbara känslan att alltid ha någon att komma hem till, någon som älskar mig oavsett allt.

• Miiiaaa

3-4 månader ungefär.

Vi flyttade ihop på 25m2, och bodde så i 1,5 år. det gick JÄTTEBRA, det var jättemysigt!!

Tja, när vi bodde så trångt så fick vi ju lov att hålla hårda rutiner för att det skulle funka och de har vi tagit med oss på den större ytan vi har nu (trea på 78m2) Att den som lagar mat slipper diska, den som går upp sist bäddar. Städar varannan gång. Sambon tvättar, jag har inte tvättat på ett par år Det gäller att fostra!! Haha!!! Vi handlar tillsammans en gång i veckan, sen kompletterar vi om det behövs, var för sig. Tja, i det stora hela gör vi massor tillsammans!

Pussas, myser, kramas JÄMT!!! Vi gör just inget annat!! Sen försöker vi lyxa i vardagen, med goda middagar som vi lagar tillsammans hemma på lördagarna, med gott vin och en bra film. Vi är hemmamänniskor båda två, så vi uppskattar en god trerätters i hemmet, lika bra som ett restaurangbesök.

När vi flyttade till trean köpte vi möbler för 30.000 på tre dagar. vi valde tillsammans, och jag betalade. Mest för att jag råkade ha pengar. Så sambon är skyldig mig hälften av det!! Men vi ser det som VÅRA möbler.

Ingenting alls faktiskt, jag älskar det. Tycker att det är jättetrist när han är borta!!!

• soso

ca 3 år

Det blir bara bättre och bättre...

Vi har en grunduppdelning ex jag tvättar, dammsugar... Han städar toaletter etc. Den är väl inte helt rättvis och jag gör nog mer hemma men det funkar rätt så bra. Har tagit tid att hitta en nivå gällande städning och annat som båda är bekväma med, men det funkar rätt bra numera :).

Jag tycker inte att rutin är så farligt. Det kan också vara en trygghet i vardagen. Men visst vi försöker ge varandra tid för egna aktiviteter, ha tid ihop, goda middagar, träffa vänner osv.

Hum, jag hade mer möbler med mig in i boet. Det som sedan köps till det gemensamma boendet köps ihop.

Att någon annan stökar till i min ordning ;)... men allt det positiva överväger enkelt det :).

• lillefoot

Vi kände varandra i nästan ett år innan vi blev tillsammans. Samtidigt som vi blev tillsammans flyttade han hemifrån till en lägenhet. Jag hade min lägenhet men det blev att jag var hos honom hela tiden och efter 4 månader tyckte vi att det inte var någon ide att jag hade kvar min, så jag flyttade in i hans. Nu har vi bott ihop i över två år.

Jag trivs väldigt bra med att vara sambo. Tror att förhållandet djupnar mer när man lever tillsammans. Mindre bra kanske är att vi flyttade ihop så tidigt. Han fick inte chansen att bo själv och veta vad det innebär.

En del grejer kör "varannan-gång" varianten. I början hjälptes vi åt mycket tillsammans, men efter ett tag blev det mer att jag gjorde mest. Tror att det är vanligt, men då får man vara vaksam och säga vad man tycker. Jag försökte få honom att förstå att vi BÅDA bor i lägenheten, vi BÅDA äter mat och lämnar disk, vi BÅDA skitar ner osv. Finns ingen anledning att bara en ska städa då. Det har blivit bättre med delning av sysslor, men det känns fortfarande som att det är jag som tar mest initivativ till att städa.

Att saker och ting i ett förhållande går på rutin tycker jag inte är en nackdel. Det beror på vad isf, att tex sex går på rutin är ju inte så bra. Det finns ju andra saker oxå för att pigga upp förhållandet. Även om man jobbar varje vardag och ledig på helgen så behöver man inte vänta till lördagen för att äta god middag och kanske kolla på film och mysa. Går lika bra en dag mitt i veckan!

Jag hade mer möbler än vad han hade eftersom jag bodde i lägenhet när vi träffades och han bodde hemma. Det vi köpt efteråt och kommer köpa köper vi tillsammans.

Ibland kommer man inte alltid överens, även om det inte leder till bråk så känns det onödigt att det alltid då handlar om småsaker. Men annars finns det inte så mycket som är jobbigt om man tänker på att det finns så mycket bra med att vara sambo. En otrolig trygghet och skönt att man alltid har någon som finns där. Och veta att man är älskad precis för den man är trots vanor och andra saker! Man har alltid någon att leka med

• sandra1984

Tillsammans i 5 månader tror jag.

Jag trivs jätte bra.Men i början var det en stor omställning att bli sambo,och lära känna varandra som sambos och funka i vardagslivet.
    Jobbigt i början,men idag funkar det kanonbra.

Vi delar upp automatiskt.Känner varandra väldigt väl,och både ser vad som behövs göras.
    Både tar egna initiativ till att göra hem sysslor.
    Aldrig tjavs eller tjat.

Jag och sambon träffar inte varje dag.Pga arbete går vi om varann ibland,och vi både har vänner som vi träffar på var sitt håll eller gemensamt.
    Vi träffas lagom ofta,och har våra rutiner.Vi hinner sakna varandra ofta.
    Känns skönt att vi inte ses och umgås jämt efter jobbet,då kan det lätt bli tråkigt eller rutin.

Vi har valt alla möbler gemensamt.OM vi flyttar isär någon dag,är allt mitt.

Eftersom vi känner varandra så väl,och vet hur allt funkar är allt väldigt lätt.
    Vi både har stor frihet.Och lever tvåsamhet.
    Eftersom alla förslag är öppna för oss,och vi är öppna för allt,så känns det aldrig instängt eller rutinmässigt.
    Kan inte hitta nåt som är jobbigt.Det jobbiga var de första 2 åren.

• Piri

Ca 8 månader av distansförhållande innan vi flyttade ihop.

Det funkar så bra som jag trodde - alltså utmärkt! Det bästa är att ha någon att dela allt med, att det finns någon som saknar mig när jag inte är hemma och att få leva tillsammans med den jag älskar. För oss finns det egentligen inget som inte är bra...

Det har fallit sig naturligt. Jag är petigare än han därför går jag och småplockar mycket mer, jag tycker att det är roligare att laga mat, så det är mest mitt område. I gengäld håller han koll på pannan (vi har hus), klipper gräs och servar bilarna. Så kort sagt - vi har ingen formell uppdelning.

Vi gör 1-2 kortare resor varje år. Det ger oss gemensamma minnen och roliga upplevelser att prata om. Sen försöker vi piffa till vardagen - äta extra god mat mitt i veckan med gott vin till, äta ute, gå på bio osv.. Sen är det viktigt att göra saker var för sig också. Då får man ännu mer saker att prata om!

En hel del av möblerna är mina helt enkelt för att sambon inte ville ha sina gamla utan slängde ut dem när jag flytatde in. Resten har vi köpt och valt tillsammans. Vi har väldigt lika smak så det har aldrig varit något problem.

Det absolut värsta är den ständiga oron att det ska hända honom något! Kan inte tänka mig att leva ensam igen.

För oss har allt funkat så otroligt smidigt, det var aldrig nån stor omställning att flytta ihop, för vi är ett jättebra team på alla sätt och vis. Det har vi varit från den dagen vi träffades. En sak som är väldigt viktig att tänka på som sambo är att man inte ska försöka pracka på den andre sin smak (om man tycker olika). Båda måste kompromissa om man tycker olika.

Svar på tråden Sambolivet!!