• Anonym (arg)

ombedd att kissa i blöjan (arg)

Var ute och gick med min väninna idag, hennes stora flicka är fyra år. Hon blev kissenödig under promenaden och sade till sin mamma. Vet ni vad hon svarade?

"Du får kissa i blöjan".
    "Men jag vill inte!"
    "Det finns ingen toa här så kissa i blöjan du."

Hon ville verkligen inte det såg jag på henne, men fick ändå göra det. Stackars unge som hon skämdes.

• Svar på tråden ombedd att kissa i blöjan (arg)
  • Anonym (arg)

ypsylon: Det var ju bara snällt av dig att ha blöja på honom då. Det var inte samma sak. Jag pratade med väninnan idag och frågade varför hon hade blöja på sin flicka. "Hon hade ny klänning." Ojojoj...

• Anonym (eeh?)

Finns inte mycket man kan säga.. - JISSES! Ny klänning, det var utan tvekan bland det dummaste jag hört! Hon kränker ju sin flicka när hon tvingar henne att kissa i blöjan. När man är 4 är man faktiskt medveten om det mesta, stackars lilla tjej vad hon måste skämts..

Bernermorsan skrev 2006-08-26 15:59:04 följande:
    Jag har en 3-åring (snart) som blivit blöjfri nu i sommar. Han har svårt att kissa bort och kan inte göra det på toaletten. Kissa i det gröna kan ibland funka. Så jag har faktiskt satt på honom blöja när han sagt till. För annars kissar han ju på sig å e man på restaurang så anser jag inte det finns något annat alt. ELLER? Min son e jätteduktig (för duktig = 8-16h, är som det låser sig) på att hålla sig så när det kommer törs jag inte vänta.Vi har haft STORA bekymmer med pottträning, har fortfarnade lite besvär just med att kissa borta. Satt igår en halvtimme vid en bensinmack för att få honom att kissa på sin potta. Hade då hållit sig i 7h och sa sig vara kissnödig. Åkte efter motorväg och där finns ju inte allt för många ställen att stanna på.Så jag har faktiskt forfarande blöjer med till honom om vi är ute och far. Tidigare i sommar hade han blöja påå sig när vi var borta en hel dag men nu har vi kommit ifrån det tror jag...... Fast han ka ha svårt att kissa i blöjan ibland också då. men vi har testat allt. Har en blogg om våra besvär.
     Helt annorlunda, din pojke har ju nyss blivit blöjfri och håller sig dessutom i massor av timmar. Blöja låter som ett måste ibland!
  • Anonym (äh)

Men hon kanske inte ville ha klänningen förstörd. Jag tycker det låter som en praktiskt åtgärd.

• fruis

Till (äh),

klänningen blir inte förstörd för att det eventuellt kommer kiss på den. Det värsta som kan hända är att man måste tvätta den och det besväret måste man faktiskt ta sig som förälder när barnet ändå är torr egentligen. Den här flickan kände ju när hon behövde kissa och sade till!

• Anonym

Är det så kränkade och skämmigt att kissa i blöjan? Är det det ni lär era barn? Okej att det är bra att inte behöva, men om barn tror att det är skämmigt, ja vad säger de då till kompisar som fortfarande har blöja? Inte undra på att vissa barn blir retade på dagis för att de har blöja! Okej att denna tjej hade kunnat slippa och dessutom hade kunnat få en annan kommentar OM hon nu "var tvungen" att kissa i blöjan, men att barn ska känna skam och kränkas över en sådan grej, nej då tycker jag att man som förälder har gjort ett kasst jobb med träningen! Duktiga barn har inte blöja - nej men då är det fritt fram att reta den som ännu har det!

• Vintersol80

nej fy åt vad TS skrev.

Man kan ju inte be sitt barn som uppenbarligen inte vill o inte behöver att kissa i blöjan.

• Vintersol80

anonym (den senaste)
    Men man måste ju ändå få berömma sitt barn när han eller hon börjat klara sig utan blöja och visst är det väl skämmigt när någon tvingar en att göra något sådant utan att man behöver det.
    Det ÄR kränkande.

Att sen ett annat barn inte blivit torr är ju en annan sak. Men vid 4 års ålder bör de flesta barn vara torra dagtid iaf.

• betti

Anonym nr 45: barn är också olika! Vissa är mer känsliga och skäms för saker mer än andra! Utan att föräldern nödvändigtvis har präntat in att det är något att skäämas för!

Det viktigaste man kan göra som förälder tycker jag är att lyssna på sitt barn och ta det på allvar. I detta fallet inte "tvingat" henne att kissa i blöjan.
    Och vad ger det för signaler till barnet; att man inte litar på att hon säger till när hon måste kissa, utan måste ha blöja för att rädda klänningen?

• Rosenöga

Anonym (äh)
    Citerar ditt inlägg:
    "Men hon kanske inte ville ha klänningen förstörd. Jag tycker det låter som en praktiskt åtgärd"

Bort med såna klänningar. Man ska inte använda kläder som hindrar barns utveckling. Bättre att slippa ha en klänning som gör att hon måste ha blöja när hon vill klara sig utan.

Anonym inlägg 45,
    det är kränkande att vara tvingad kissa i blöja när man kan säga till.

Inom åldringsvården anser man det kränkande om personalen inte har tid att hjälpa åldringarna på toa utan de blir tvingade att kissa på sig, ha blöja.

Det är lika kränkande för ett barn som kan tala om när det är dags.

• Rosenöga

Jag tycker den här mamman borde ta på sig en blöja själv och testa hur det känns att kissa i den.

Svar på tråden ombedd att kissa i blöjan (arg)