• Nericia

Gå ner i vikt!

Nej nu måste jag ta tag och börja skärpa mig med allt godis och onyttigt jag äter. har tidigare prövat cambridge, (funka ett tag), nutrillet (funka inte länge), nej nu ska jag bara lägga om kosten och tänka på vad jag äter och hur mycket. och framförallt röra på mig.

Den som vill får gärna hänga på här så kan vi peppa varandra,annars så kör jag på och skriver in här resultat för min egen skull. jag tänker väga mig varje  onsdag, får det ju bli eftersom jag startar idag.

och då kanske ni undrar varför jag gör det så här, för jag hade ju tänkt att tala om min vikt och så. jo för nu vet ju jag att ni alla här på familjeliv vet om hur mycket jag väger och så. så då blir det mer pepp för mig själv att gå ner, och på nå vis "bevisa" för er att jag kan.
    jag hoppas detta ska funka för mig, för efter alla sätt man provat så måste man ju kunna på något vis. det måste bara funka. jag vill så gärna gå ner i vikt.

så från och med idag startar jag.

Min vikt från idag är: 85 kg.

Nu gäller det!!!

• Svar på tråden Gå ner i vikt!
  • Snutte och Snuttan

Idag är det en ny dag och nya tag att vi ska klara detta!
    jag föll igår kväll efter popcorn men det skadar inte mig, det e ju inte direkt socker i popcorn

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Eija77

Godmorgon allihop!

En ny dag...första dagen sedan jag hittade det här forumet så nu gäller det att skärpa sig med maten
    Får se hur dagen blir... ska iaf gå en timmes promenad idag *duktig*.

Snutte & Snuttan: Ska göra som dig och ha speciella mattider. Det är ju kanon om man får in rutin på det. Barnen har ju tider då de äter och sover osv så varför skulle inte jag kunna ha det. Bara man ger sig den på det så går det ju!

Princess Leia: Kommer du från Sundsvall eller Njurunda? Tänkte eftersom du skrev om Annika Dahlqvists metod?

Ha en bra dag alla kämpar!

• JejDii

god morgon,

roligt med så många som kan komma med massa bra tips och pepping!

Idag har jag satt på mig stegräknaren och tänkte ta rekord. Stegräknare är ganska bra, då får man koll på hur mycket/lite man faktiskt går om dagarna.

Princess leia: kan du inte berätta lite om lågkolhydratkosten. Är dåligt insatt, men det är nog för att jag är en mack-människaHemlis. Fast nu har jag köpt osötat grovt bröd, har läst innehållsförteckningen också, så att det inte är nåt lurt. (kollar du är vad du äter )

Ha en bra nyttighetsdag alla!

• Nericia

god morgon på er! ja då var det nya tag i dag. jag höll mig igår kväll oxå, åt ingenting efter klockan sex. är så glad över mig själv. nu undrar jag en sak som jag börja fundera på igår. vi försöker bli fler i familjen, jag har varit gravid förut, vart väldigt lätt gravid då. tror ni att det kan ha att göra med vikten, för jag vägde mindre då, fast å andra sidan så har jag bara en äggledare nu.hmm. egentligen är det ju sak samma för nu ska jag gå ner i vikt, men jag kom bara att fundera på det igår, att kanske vikten är lite boven i dramat.

• tjötas

carro: nu är jag ingen fertilitetsexpert men sååå himla mycket väger du ju inte, du har ju ingen extrem övervikt. Okej att du vill gå ner 20 kg, det är ju säkert bra av många anledningar men jag tror nog i så fall det faktum att du bara har en äggledare gör det lite svårare.

Sessan85: det här med att man inte får äta på kvällen är det lite olika med. Det kan vara en bra grej om man vet att kvällen är den tid man lättast svullar. När jag var med i viktväktarna sa de att tiden inte är det viktigaste utan det man totalt får i sig under dagen (får man i sig mindre energi, dvs kalorier, än man gör av med så går man ner i vikt). Däremot ska du inte äta för nära inpå sänggåendet, kanske max 2 timmar innan. Så lägger du dig vid 22 kan du äta lite kvällsmat vid åtta-snåret. Detta för att du gör av med mindre energi när du sover så om du äter massor precis innan du går och lägger dig så samlar kroppen bara på det, och förbrukar inte den energin.

• Eija77

Nä, nu struntar jag i fl ett tag och tar min promenad.
    Ses senare!

• JejDii

Eija: ha det så skönt, sväng med armarna så du får upp pulsen lite

• Nericia

ja det är nog så kanske att det är äggledaren som spökar. jaha så man kan äta lite på kvällarna. det ska jag tänka på att om jag mot all förmodan måste äta något på kvällen så är det 2 timmar innan.

det är så bra med alla tips och råd.

• Eija77

Nu är jag hemma igen. Skönt va det... i alla fall såhär efteråt Å Jenny, jag lovar att jag fick upp pulsen
    Varmt som bara den va det... man kan inte tro att det är 22 september idag.

Nu är det bara att kasta sig in i duschen, äta lite lunch och sedan ta en kort promenad och hämta barnen på dagis.

• Princess Leia
    jenny och nike detta är vad jag äter oavkortat inte mer än 5g kolhydrater/100g.

Kolhydratsnål kost.  För viktnedgång och välmående.     Kolhydrater = socker och stärkelse Jag äter:Mjölkprodukter.  Mjölk, fil och yoghurt, fet ost, feta-ost,  creme fraiche, creme bonjour, grädde, smör, majonnäs, grekisk/turkisk yoghurt etc.

Du ska inte välja lågfett-produkter, och inte sockrade!

Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga fettet!Korv, köttbullar och andra charkprodukter (titta bara efter att max 5g kolhydrater per 100g).Kryddor, buljong, salt efter smak. Såser utan kolhydrater. Grönsaker, olja-vinäger-dressing, majonnäsdressing.Linfrön.

Oliver, kallpressad olivolja eller rapsolja, linfröolja. (Vi kan dock inte tillgodogöra oss just något av omega-3 från veg oljor)

Ägg (ekologiska, de konventionella har för hög halt av omega-6 i gulan).(Inte mesost, inte blodpudding; för mycket socker)Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne

Detta äter jag lite av:

Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker).Nötter, mandel, solrosfrön, kokos.

Dessa innehåller låg andel, långsamma, kolhydrater.  

Till frukost kan man äta tex. en omelett eller en tallrik yougurt med lite kokos. ett stort glas vatten.

Jag skall åka och jobba nu men jag kan ge lite kostråd vid ett senare tillfälle.

Eija76: Nej jag kommer inte ifrån Sundsvall, jag kommer ifrån Umeå. Blev tipsad om henne av min gyndr.

Svar på tråden Gå ner i vikt!