• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • Lilanthe

Tysta zoner kan väl funka. Alla som inte följer det åker ut. Oavsett om det är barn, vuxna eller djur.

• Smatter

Barnfria zoner verkar ju bra. Varför inte fortsätta med pensionärsfria zoner, jag blir ju irriterad av deras kackel. Sen tar vi tonårsfria zoner då de alltid pratar högt om ointressanta saker. Zoner fria från illaluktande människor, småbarnsföräldrar som talar om bajsblöjor, typer med taskiga hörlurar till sina mp3-spelare (som gör att alla andra i vagnen också måste lyssna på deras dåliga musik), träningsfreaks eftersom deras gigantiska sportväskor tar upp så mycket plats och alla andra som är störande.

Hoppsan, då skulle visst ingen få åka tunnelbana mer.

• Santos v2

Svettfria zoner. Gubbar/tanter som vägrar duscha och använda deo får sitta i egen vagn på tåget. Värsta som finns att hoppa på ett fullt tåg när nån svettig gubbe står och luktar!

• IlsaBlackWidow

... eller för mycket parfym som faktiskt är ett RIKTIGT problem för många.

• malin ulrika

cutthroat,
    jo jag förstår poängen i och för sej. Jag tycker bara det är konstigt att diskriminera barnfamiljer så, och ja, i det fallet som jag hänvisade till så STANNADE barnfamiljerna hemma, de gick inte på bröllopet.
    Men tänk om man sagt "alla över 40 undanbedes".
    Jag tycker det är lite samma sak.
    I alla fall, det handlar ju inte om bröllop här, själva grundfrågan, med ZONER, ja, då är vi tillbaka i sydafrikas apharteid snart.
    Kanske vi ska ha särskilda parkbänkar för "barnfamiljer", särskilda affärer fär barnfamiljer inte är tillåtna etc ec.
    SER ni inte parallellerna?

• doriah

Sure - om jag och dottern får surkäringsfria-zoner.

"Nej tyvär, här får inga sura käringar komma in, bara tjoande barn och glada mammor/pappor"

Fia ღ Elsa
  • Zarah Zofie

Hur ska barnen kunna lära sig hur man uppför sig i olika situationer tex teater, bio, post, buss, bank, tunnelbana,butik om de inte får vara med och se hur det går till?

Istället kunde man införa obligatoriska beteende kusrser för alla vuxna. Om alla vuxna skulle uppföra sig hyfsat och lära sig att inte tillåta sina barn att göra som de vill så skulle vi slippa störande barn.

Barn föds inte med total koll på hyfs och ordning. De ska läras. Det är vi vuxna som ska tillrätta visa dem när de gör fel.

Att införa barnfriazoner är fel väg att gå. Tycker jag.

• cutthroat

Äh, jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda för. det finns ju redan platser där människor under viss ålder inte är välkomna. fast ni kanske tycker att alla ska ha rätt att komma in på krogen också?

• Zarah Zofie

Absolut inte!!!! Klart att det ska finnas åldersgräns på sånt som inte är bra för barn. Men vardagliga saker bör barnen kunna få ta del av.

Vet ni tex att mycket tid och resurser går åt till att lära institutionsbarn ( omhändertagna barn som bott på barnhem) handla i affärer. De vet helt enkelt inte hur man gör för de har inte fått vara med.

• lishe
    cutthroat skrev 2006-09-23 15:26:08 följande:
    Äh, jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda för. det finns ju redan platser där människor under viss ålder inte är välkomna. fast ni kanske tycker att alla ska ha rätt att komma in på krogen också?
    Vi får ju inte lov att dricka alkohol innan vi fyllt 18 så då kanske inte krogen är så intressant. Dessutom händer väl inte så mycket på krogen innan 22 (?) och då brukar de flesta barn ligga så snällt i sina sängar och sussa
    Men allvarligt talat så tycker jag faktiskt att det är diskriminering när man har hon 20 han 23 gränser på krogen. Det borde vara från 18 överallt för det borde vara andra saker än ålder som förenar människor, t ex musiksmak.
    Jag vet ett ställe där det var väldig stor åldersvidd. 40-50 åringar gick dit med sina 20 åriga barn. Jättetrevligt om man stod ut med musiken som var dansband för hela slanten
    Jag fattar inte varför vi ska vara så åldersfixerade i det här landet.
    Jag tror att det endast är av ondo när man utesluter hela grupper (som barn) från vissa situationer och ställen.
Svar på tråden Barnfria zoner?