• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • Grannen

Koff: skulle gärna kattfrizoni min trädgård!

• Konvaljen

MayaS: självklart inte. Det handlar om sunt förnuft men eftersom många föräldrar tycks sakna det så förstår jag tanken med barnfria zoner, men jag stöder den inte. Däremot är det kanske med resonemang som ditt som leder till "mina barn och andras ungar". Är man småbarnsförälder är man van vid en betydligt högre ljudnivå och reagerar inte på samma sätt

• annabu

Alla har inget annat val än att ta med sig barnen! Men självklart ska man inte låta ungarna bete sig hur som helst.

Min son kan uppföra sig riktigt dåligt vid matbordet, sist vi var på restaurang med han och han började kasta mat omkring sig. Då tog jag upp honom och gick ut! Han fick lova att uppföra sig om vi skulle gå in igen, och talade om för honom att om han inte gjorde det så skulle han (och jag) bli utan mat!

Men jag kan säga att det fanns dom som tyckte jag var lite för hård mot honom där inne, han är ju bara ett barn! Men som fröknarna på dagis brukar säga, han är en bebiskamoflerad 3-åring

• Linda1976

Xyra: Jo, jag reagerar verkligen på precis samma sätt, om inte mer! Eftersom jag vet att det går att få barn att bete sig vettigt (nu menar jag inte spädbarn, de skriker självklart då ocj då).

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Tangerina

Vilka andra grupper ska man förbjuda på vissa ställen för att en del inom gruppen inte beter sig önskvärt? Män på krogen? Pensionärer i matbutiker?
    Nej, det låter helt orimligt. Om man tycker det är störande med ouppfostrade barn så får man väl klaga på föräldrarna som inte uppfostrar dem då...

• Koff

mumlin säger:
    Koff: skulle gärna kattfrizoni min trädgård!

AMEN!!!

• Jan 39

Barnfria zoner är ett utmärkt förslag.
    Själva hade vi med ungarna på allt när de var små.
    Men vi hade lärt våra duniga små hur de skulle uppföra sig och visade de tendenser att störa grep vi in direkt.
    Många föräldrar i dag är så jäkla värdelösa på detta att man har lust att införa föräldrafria zoner här och var också.
    (Skitpratare på tåget inte att förglömma - ibland har man lust att sparka ut dom mellan stationerna)

• Koff

Tangeringa skrev:
    Om man tycker det är störande med ouppfostrade barn så får man väl klaga på föräldrarna som inte uppfostrar dem då...

Då får vi väl införa föräldrafria zooner!!?!??!

• Mjao

Håller med dig Linda1976, vi reser en del och aldrig att man på en italiensk restaurang störs av massa ungar, så fort man ser ett ouppfostratbarn utomlands så upptäcker man snart att ungen pratar svenska.

Barn är inte dummare än att de kan lära sig och sitta still och knipa tyst när det krävs av dem om föräldrarna uppfostrar dem.

• Grannen

Linda1976: Ja men även om barnen är väluppfostrade så HÖRS de ju på ett annat sätt än vuxna. De har inte de spärrarna som vuxna har, min dotter har ännu inte ett så bra tal så när hon blir upphetsad över ngt så skriker hon DÄÄÄÄR!!!!! i ren lycka över att ha upptäkt detta där.

Vi går ofta på restaurang på dagtid men skulle aldrig ta med henne till en fint och dyrt ställe på kvällen av respekt för andra.

Dessutom städar vi efter oss.

Håller absolut med Linda1976 att forstran borde skärpas upp så att barnen lär sig rätt och fel och att vara snälla.

Svar på tråden Barnfria zoner?