• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • lishe
    men va f*an man kan väl inte förbjuda barn att vistas på allmän plats!
    Föräldrarna får väl försöka göra en korrekt bedömning av vad barnen klarar av när det gäller teater/restaurang besök.
    Jag kan berätta att vi gjorde en rejäl felbedömning när vi tog med oss barnen på restaurang i början av året. Tre st trötta, rastlösa 2-3 åringar rusade runt bordet och tjoade. Vi lyckades muta in dem i ett hörn där de lekte ganska högljutt medans vi vuxna snabbt fick i oss maten. Jag tyckte synd om de andra gästerna men sånt händer! Vi gör inte om misstaget utan väntar tills de blir äldre med att ta med dem på "finare" restaurang.
    Hur ofta tar man med barnen på teater förresten?....om det inte är barnteater och då är det ju meningen att de ska vara där
    Jag har åkt tåg längre sträckor med sonen och inte sjutton sitter han stilla i sin stol. Det kan man heller inte begära av ett barn. Han vill helst kolla in alla vagnar och prata lite med folk. Jag tänker inte tala om för honom att det är fel att vara nyfiken på andra människor men om de inte ger någon respons så brukar jag ta hans hand och gå vidare.

Jag har varit med om föräldrar som inte ingriper alls som t ex på en av våra tågresor då vi vistades i familjevagnen. En pojke (ca 4 år) viftade våldsamt runt med någon typ av drake på en pinne på lekplatsen. Han tog ingen hänsyn till de andra barnen, hans mamma satt precis bredvid och sa ingenting! Så min son (2,5) tog tag i "pinnen" och ryckte den ilsket ur handen på den andra pojken. Då blir hon sur på mig
    Ja vissa föräldrar kanske inte borde vara tillåtna på allmän plats.
    Eller som en annan gång då en pojke i 13-14 årsåldern satt och testade olika ringsignaler på sin mobil hela resan (bara 45 min men ändå)! Hans mamma satt bredvid och försökte sova......och jag bara kokade av irritation
    ja ja.....men inte sjutton kan man införa något förbud mot barn....eller andra människor heller för den delen.
  • malin ulrika

Apartheid mot barn.
    Jaha, så trevligt.
    Herregud, vad lever vi i för samhälle, att vissa ens kan tänka så...
    Om jag vetat hur man gjorde en arg gubbe skulle jag ha gjort en hel rad.

• lishe
    SkrikandesSkrikandesSkrikandes
    Jag kan göra några åt dig Malin ulrika
  • Pallas

Frågan är ju hur barnen skall kunna lära sig att uppföra sig om de inte får vistas ute i skarpa miljöer?

• Turran

Jag tycker att det ar ok att ha vissa barnfria zoner just for att det finns manga foraldrar som brister i sin uppfostran av sina barn - tyvarr. Vi tar sjalva med var dotter pa restauranger och olika aktiviteter och det ar aldrig nagot problem. Skulle hon bete sig pa ett satt som stor andra manniskor mer an vad jag anser ar acceptabelt sa gar jag/vi ivag med henne. Jag vill att hon ska vara medveten om att vissa beteenden inte lampar sig i vissa situationer och vill man inte folja dessa regler sa avlagsnar man sig istallet. 

• Pallas

Jag eftersöker hellre mer lite mer civilkurage så att ingen tvekar att gå och säga till barn som stör överdrivet mycket. Speciellt om föräldrarna sitter bredvid och gör ingenting. Det tar en by, osv.

• lishe

Jag tycker det är skönt när andra människor visar min son var deras gräns går. För då lär han sig att ta hänsyn och att det inte är farligt att hamna i en "konflikt situation" med andra människor. Men att jag skulle markera för andra barn att jag tycker gränsen är nådd......hmmm.......det är lite svårare. Inte alla föräldrar som tycker det är ok (minst sagt).

• Turran
    lishe skrev 2006-09-21 23:54:13 följande:
    Jag tycker det är skönt när andra människor visar min son var deras gräns går. För då lär han sig att ta hänsyn och att det inte är farligt att hamna i en "konflikt situation" med andra människor. Men att jag skulle markera för andra barn att jag tycker gränsen är nådd......hmmm.......det är lite svårare. Inte alla föräldrar som tycker det är ok (minst sagt).
    Men det dar kan ju vara valdigt kansligt och knepigt for barnet... Jag sager till andra barn om det handlar om allmant oacceptabelt beteende (t ex om de slass) men handlar det om t ex bordsskick sa sager jag bara till barn jag kanner val (och jag vet om foraldrarnas standpunkter). Alla foraldrar har ju olika toleransnivaer och punkter vi tycker ar viktiga och det kanske inte ar sa bra att barnet far konflikterande tillrattavisningar?
  • Vasen

Jag skulle gärna se parfymfria zoner, gubbfria zoner, gnällkärringfria zoner bl.a. Har aldrig upplevt ett behov av just barnfria zoner dock.

Svar på tråden Barnfria zoner?