• Juniphé

Älvsbyhus!

Vi går i husbyggartankar och har nu ganska säkert bestämt oss för Älvsbyhus, eftersom dom har ett helhetskoncept som passar oss både prismässigt och tidsmässigt.
    Vi har inte träffat ngn säljare ännu utan jag har bara mailat den lokale säljaren, så vi väntar på att säljaren kontaktar oss om en tid för träff.

Ni som har byggt ett Älvsbyhus:
    -Blev ni nöjda med slutprodukten?
    -Var ni nöjda med er säljare?
    -Vilka tillägg valde ni?
    -Har ni bilder på ert hus?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Älvsbyhus!
  • missteddy

grunden är inte den bästa på de husen de får ofta möggel i krypgrunden. de sätter in fläktar i grunden som går hela tiden men det är inte alltid det hjälper. förr gjorde de inte det så ägarna fick gräva om runden som kostade från 140000kr kolla upp hur de bygger nu

• modesty

Vi har nyligen köpt ett älvsbyhus, byggår -76. Där är en avfuktare installerad under grunden för att förhindra fukt. Avfuktaren är inställd på en viss % luftfuktighet och slår på då det är aktuellt.
    Vår grund har klarat sig mkt bra, men jag har varit in i hus där man direkt känner "mögellukten" kan ibland även lukta som potatis *S* (inte kul)..
    Hus med torpar grund bör nog installeras med avfuktare. Annars är allternativet att gjuta platta på marken.. Vet inte men hör med Älvsby hus, skriv gärna vad de säger *nyfiken*

• Carisma95

Tycker personligen krypgrund har oförtjänt dåligt rykte!
    TS: Gå in på www.byggahus.se och läs mer på deras forum.

• frugus

Vid ä nöjda med allt! Har byggt i år. vi valde till:
    dubbelgarage
    takkupa
    kaklat badrum, hall, kök (gjorde själv)
    trägolv
    extra fönster över diskbänk
    ekluckor i köket

kolla mitt galleri för bilder!

• Juniphé

Jösses så fint ni har det hemma frugus! Nu blir jag bara ännu mer sugen på att bygga nytt

• Gnosis

Vi går också i samma tankar!!

Frugus, hur väl stämde kalkylen ni fick i början av säljaren med själva slutsumman?
    Man vet ju att det alltid drar iväg, men hur mycket?!
  • Essica

Vi bor i ett Älvsbyhus byggt -94. Hade tio gånger hellre bott i ett LB hus typ Ugglan (tror de heter så) betydligt mysigare invändigt, känns lite mer spännande. Ett tips bara. Vårt hus är väldigt lååååångsmalt.. inte så spännande. Men trivs gör vi ju....

• Gnosis

Ni som har byggt, vilka modeller valde ni??

Här funderas det på Thyr eller Ägir..
Svar på tråden Älvsbyhus!