• Juniphé

Älvsbyhus!

Vi går i husbyggartankar och har nu ganska säkert bestämt oss för Älvsbyhus, eftersom dom har ett helhetskoncept som passar oss både prismässigt och tidsmässigt.
    Vi har inte träffat ngn säljare ännu utan jag har bara mailat den lokale säljaren, så vi väntar på att säljaren kontaktar oss om en tid för träff.

Ni som har byggt ett Älvsbyhus:
    -Blev ni nöjda med slutprodukten?
    -Var ni nöjda med er säljare?
    -Vilka tillägg valde ni?
    -Har ni bilder på ert hus?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Älvsbyhus!
  • nublu

MissZmily : De bygger just nu, inflyttning i början av december. Hittills är de rätt nöjda, bygget kom igång senare än beräknat men tidsplanen verkar hålla iaf.

• frugus

Våran säljare var också ganska skum..
    När vi höll på med bygget kom han förbi och sa att det kanske kom att komma förbi andra Ä-husbyggare som ville se huset. Inget problem svarade jag. Då sa han : "Ja för ni har ju inte betalat för hela huset än, så huset är vårat och vem som helst kan komma in hit o titta." IDIOT! Har just fyllt i en evaluering och givit honom dåååligt betyg. Puckogubbe...

• modesty

Frugus - "Jag hade inte velat köpa ett 20 år gammalt Ä-hus med krypgrund där Hr & Fru slarvmajja har "glömt bort" grunden." ....

Håller med dig, men som alla husköpare gör så gör man ju en besiktning av fastigheten innan köpet. Där ev. skador upptäcks av besiktningsmannen.
    Vårt hus är byggår -76 dvs. 20 år Vi har en munthers fläkt installerad under grunden med display inne i köket så vi kan lätt se fukt % under grunden. Men den slår på av sig själv och vi behöver aldrig bry oss om den då den är inställd att starta vid viss % luft fuktighet..
    Anticimex gör också besiktning av vår grund vart 3:e år vilket är bra! Grunden är i topp skick och besiktnings mannen var imponerad hur välskött den var.. Men som du sa, alla sköter nog inte sin grund så väl som den bordes göra..

• frugus

Jag menade inget illa modesty! Det kanske inte framgick av mitt inlägg vad jag menade, men jag hade inte velat köpa ett gammalt älvsbyhus där ingen har skött om grunden!! Alltså, om någon har tagit bra hand om den, inspiserad, installerad fläkt etc är det väl absolut ingen fara för fuktskador. Men om någon har skitit totalt i grunden och låtit den förfalla hade jag INTE velat köpa huset, även fast besiktningsmannen inte hade hittat nåt hade jag oroat mig för skador som kanske inte upptäcks förän om ett par år. Därför tycker jag det är skönt att ha hand om grunden redan från början, för då vet jag att vi håller koll på den.

• frugus

Juniphe
    Har ni bestämd er än? Alltså vad ni ska bygga? Är det lång leveranstid hos er?

• Juniphé

Nej vi har inte sbestämt oss än... har bara träffat säljare från Smålandsvillan än. Underbar säljare! Vill ha deras hus bara för hans skull... han var så mysig! Som en gammal vän eller släkting
    Men, även om deras hus, i mitt tycke, är mer estetiskt tilltalande på utsidan... så är dom inte alls särskilt billiga. Dom har ju för många tillval + att grunden inte ingår!

Vårt första mission är nu att träffa säljaren från Ä-hus och banken och dessutom hitta en lämplig tomt. Vi tycker att tomten är bland det viktigaste... och vill ha minst 1000kvm.

• frugus

Precis, tomten är jätteviktig! Jag håller med. Vi tyckte också att Ä-hus ser lite tråkiga ut på utsidan, men nu har vi spika upp snickarglädje över fönstren, och vi ska även göra snickarglädje på gavlarna, + husbelysning så småningom. Det är lite arbete, men det går att göra mer spännande om man orkar!

• Juniphé

Jo, men om man inte gillar snickarglädje... utan hellre haft liggande panel på vissa ställen osv? Det är just det som är så tråkigt med Ä-hus... för litet urval. Allt ser nästan likadant ut.

Nä, vi får se... rätt vad det är köper vi begagnat istället Fast, visst är man sugen på helt nytt

• frugus

Ja just det, då blir det svårt. Det går inte att få älvsbyhus med liggande panel på vissa ställen, det är jag ganska säker på. Det är ju mindre jobb också att köpa begagnat. I efterhand vet jag inte om jag hade orkat gå igenom att bygga nytt om jag hade vetat hur mkt jobb det är

Svar på tråden Älvsbyhus!