• Juniphé

Älvsbyhus!

Vi går i husbyggartankar och har nu ganska säkert bestämt oss för Älvsbyhus, eftersom dom har ett helhetskoncept som passar oss både prismässigt och tidsmässigt.
    Vi har inte träffat ngn säljare ännu utan jag har bara mailat den lokale säljaren, så vi väntar på att säljaren kontaktar oss om en tid för träff.

Ni som har byggt ett Älvsbyhus:
    -Blev ni nöjda med slutprodukten?
    -Var ni nöjda med er säljare?
    -Vilka tillägg valde ni?
    -Har ni bilder på ert hus?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Älvsbyhus!
  • frugus

Min erfarenhet är att de som är mest negativa till Ä-hus är de som aldrig byggt ett/haft ett
    Jag förstår inte hur kvalitén skulle vara sämre, jag menar, huset är välisolerad och bland de billigaste att värma i Sverige. Så det kan inte vara fel på fasad, el isolering. Det står stadigt, så väggarna är det inte fel på. Det finns lagar o regler som Ä-hus (och alla andra husleverantörer) måste hålla sig till. Men man ska komma ihåg att Ä-hus är en av de aller största husproducenterna i Sverige, och levrerar hiskeligt många hus per år. Då är det klart att det blir några fel här o där, och folk får höra om det för att nån känner alltid nån som känner nån som har ett älvsbyhus.

Det är lite som det när det blev ett ramaskrik kring rasen Golden retriver eftersom den skadade flest barn i Norge. Det var den vanligaste hunden bland barnfamiljer ergo den som orsakade flest skador... Med statistik kan man visa det mesta...

• Juniphé

Tack frugus...

Ja, jag har också upptäckt det där med att de som är "missnöjda" med Ä-hus inte har/haft ett själv Lite konstigt faktiskt

Måste bara fråga dig som Ä-hus ägare... grunden är ju ett hett samtalsämne då det är torpargrund. Är det inte så att man nu för tiden har en fuktmätare installerat??? Det har vi i vår nyrenoverade lgh... och det borde väl finnas på hus också?
    Om detta finns hos er, är den endast kopplad till grunden eller känner den även av övrig fukt i badrum och kök?

• frugus

Jo vi har en fuktmätare + fläkt som automatisk känner av luftfuktighet och larmar om den skulle bli för hög. Tror fläkten går igång automatisk då. Jag känner inte till i detalj hur dte funkar. Men det är nog bara i grunden, i bad och tvättstuga finns ventilation som styrs via fläktkåpan över spisen, men måste sättas igång manuellt. Den surrar och går litegrann hela tiden, men blir det jättefuktigt kan man skru upp effekten!

Det är det som är bra med att ha byggt huset själv, då vet man att man har tagit hand om grunden från början. Jag hade inte velat köpa ett 20 år gammalt Ä-hus med krypgrund där Hr & Fru slarvmajja har "glömt bort" grunden. Vi inspiserar den varje kvartal (eg bara nödvändigt varje halvår men...) och håller koll på uppmätta luftfuktigheten osv...

• catwoman

Jag är en blivande husägare och ska bygga med Smålandsvillan. Tittade även på Älvsbyhus men uteslöt dem för vi fick ingen bra kontakt med säljaren och han var väldigt ointresserad när vi var där. Stod även och pratade skit om de andra modulhusföretagen.

Ska anlita min pappas företag för att göra markarbetet men det fick vi inte om vi skulle ha Älvsbyhus. Säljaren påstod att deras försäkringar inte täckte då utan vi var tvugna att anlita det företaget som dem arbetar med. Rent skitsnack!

En annan orsak till varför vi valde Smålandsvillan var för att de hade kortare leveranstid.

Själva husen i sig tycker jag inte det är något fel på men pga ovanstående saker så blev det inte dem.

• nublu

MissZmily: Du låter som mina föräldrar. De ville bygga Ä-hus först men säljaren var helt ointresserad och hade nollkoll på praktiskt taget allt. Så det blev en Smålandsvilla istället.

• nelly 1

en nackdel är ju att dom inte har golvvärme

• Carisma95

Angående fukt i krypgrund.
    Just när det gäller Ä-hus så tror jag att det ingår i priset nu för tiden.

• Carisma95

Ha ha, jag hann inte skriva klart!
    FUKTEN ingår inte i priset, utan avfuktaren till grunden ska det vara...

• catwoman

nublu: Ja, har hört av många att de har varit nöjda med huset men inte med säljaren. Älvsbyhus kanske borde kolla över sina säljare lite... Är dina föräldrar nöjda med sin Smålandsvilla då?

Carisma95: Hahaha, undrar hur många som skulle välja att köpa ett hus där fukt i krypgrunden ingår i priset

Svar på tråden Älvsbyhus!